محیط زیست شهری
زهره الزهرا روحی پور؛ سید محمد شبیری؛ مریم لاریجانی؛ علیرضا میکائیلی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثرات احداث مدرسه طبیعت در زیستپذیری شهری در پارک پردیسان تهران است. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که تحلیلهای آن با استفاده از تکنیک دلفی انجامشده است. نتایج بررسی نشان میدهد که آموزش محیط زیستی بهصورت مدارس طبیعت اثر مستقیم و غیرمستقیم در مؤلفههای زیستپذیری شهری پایداری دارد. مقدار اثرگذاری ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثرات احداث مدرسه طبیعت در زیستپذیری شهری در پارک پردیسان تهران است. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که تحلیلهای آن با استفاده از تکنیک دلفی انجامشده است. نتایج بررسی نشان میدهد که آموزش محیط زیستی بهصورت مدارس طبیعت اثر مستقیم و غیرمستقیم در مؤلفههای زیستپذیری شهری پایداری دارد. مقدار اثرگذاری کل ابعاد مدارس طبیعت به ترتیب برای شاخصهای زیستمحیطی 538/0، اقتصادی 521/0 و اجتماعی 429/0 است، لذا ایجاد و توسعه مدارس طبیعت موجب بهبود زیستپذیری در شهر خواهد شد. علاوه بر این مقدار، اثر مستقیم که بیانکننده تأثیر شاخص بر زیستپذیری بدون دخالت سایر شاخصها است، کمی متفاوت از اثر کل است و گویای این مطلب است که شاخصها بهطور مستقیم تأثیر زیادی بر زیستپذیری دارند.