جغرافیا و برنامه ریزی شهری
نفیسه مرصوصی؛ سیده نفیسه اسداله تبار
چکیده
از چالشهای پیشروی برنامهریزانشهری، مدیریت مطلوبشهری و منطقهای و توازن در میزان توسعه شهرها میباشد. در همین راستا، هدف اصلی این پژوهش سنجش پایداریاقتصادی و اجتماعی شهرستانهای استان مازندران طی سرشماری سالهای 1385 و 1400 است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی-تحلیلی است. روش تحلیل کمی و ...
بیشتر
از چالشهای پیشروی برنامهریزانشهری، مدیریت مطلوبشهری و منطقهای و توازن در میزان توسعه شهرها میباشد. در همین راستا، هدف اصلی این پژوهش سنجش پایداریاقتصادی و اجتماعی شهرستانهای استان مازندران طی سرشماری سالهای 1385 و 1400 است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی-تحلیلی است. روش تحلیل کمی و نوع استدلال به کار رفته از نوع علی-قیاسی است. دادهها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از آمارنامههای آماری و سرشماری 1385 و 1400 گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش به 30 نفر از اساتید و خبرگان حوزه برنامهریزیشهری به روش نمونهگیری هدفمند است. پایایی پرسشنامه با استفاده از پیشآزمون و آزمون آلفایکرونباخ با ضریب 812/0 مورد تائید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادههای و اطلاعت به دست آمده از مدلهای بارومتر پایداری، رادار، کپلند و الکتر استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تکنیکهای سنجش پایداری نشانداد شهرستانهای ساری، بابل، آمل، قائمشهر، تنکابن و چالوس از رتبههای بالاتری در ابعاد پایداری برخوردارند. همچنین شهرستانهای استان مازندران پایداری متفاوتی داشته است و معضل ناپایداری، از نظر اندازه بیشتر به شهرهایی با اندازه کوچک و متوسط و از لحاظ شاخصها بیشتر به مسائل اقتصادی بازمیگردد. لذا میتوان با اجرای راهکارهای حاصل از این پژوهش، پایداری و توسعه یافتگی شهرها را فراهم ساخت.
محیط زیست شهری
قباد زرین منش؛ فروزان فرخیان
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای پایداری شهری در شهر لیکک از توابع استانکهگیلوبه و بویراحمد از نوع کاربردی با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی بوده است. نخست 36 شاخص در 4 بعد محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی پایداری شهری با استفاده از اسناد و نظر 23 نفر از خبرگان حوزه مربوطه تعیین گردید. بهمنظور رتبهبندی عوامل از ﻓﺮآﯾﻨﺪ ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای پایداری شهری در شهر لیکک از توابع استانکهگیلوبه و بویراحمد از نوع کاربردی با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی بوده است. نخست 36 شاخص در 4 بعد محیطی، اقتصادی، اجتماعی و کالبدی پایداری شهری با استفاده از اسناد و نظر 23 نفر از خبرگان حوزه مربوطه تعیین گردید. بهمنظور رتبهبندی عوامل از ﻓﺮآﯾﻨﺪ تحلیل ﺳﻠﺴﻠﻪﻣﺮاﺗﺒﯽ (AHP) و نرمافزار Expert choice استفاده شد. در مطالعه حاضر نرخ ناسازگاری کلیه مقایسات زوجی کمتر از 1/0 بوده است. لذا، سازگاری ماتریس مقایسات قابل قبول است. نوآوری پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای پایداری در شهری کوچک با موقعیت جغرافیایی و آداب و رسوم و فرهنگ خاص و بهکارگیری معیارهای کمی و کیفی بهطور همزمان و امتیازدهی و اولویتبندی آنها بوده است. یافتهها نشان داد که به ترتیب عوامل اقتصادی، عوامل محیطی، عوامل کالبدی، و اجتماعی دارای اهمیت بودند. از بین مؤلفهها یا زیرمعیارها، وضعیت درآمد و درصد اشتغال بهعنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار بر پایداری شهری قلمداد گردید. بنابراین شاخصهای پایداری و درجه اهمیت آنها در شهرهای کوچک، متأثر از شرایط اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و کالبدی آن جوامع است. رشد نامتوازن شهرنشینی با زیرساختهای نامناسب شهری و عدم فرصتهای شغلی کافی موجب ناپایداری شهری میشود. فرآیند پایداری جریانی چندبعدی است که باید ضمن توجه به بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد رفاه همگانی، از نابودی منابع، تخریب محیط زیست و ناهنجاریهای اجتماعی اجتناب شود.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
علیرضا سلیمانی؛ رباب حسین زاده؛ اسماعیل حسین زاده؛ نرمین آقایی
چکیده
ایجاد بسترهای فضایی کالبدی مناسب جهت استفاده همه اقشار جامعه از خدمات و امکانات عمومی بهمنظور تحرک و جابهجایی بهتر انسان و دسترسی آسانتر در سطح شهر،به منظور رشد و توسعه جوامع، امری ضروری است. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان بخشی از افراد جامعه هستند که همانند سایر افراد، نیازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند؛ ...
بیشتر
ایجاد بسترهای فضایی کالبدی مناسب جهت استفاده همه اقشار جامعه از خدمات و امکانات عمومی بهمنظور تحرک و جابهجایی بهتر انسان و دسترسی آسانتر در سطح شهر،به منظور رشد و توسعه جوامع، امری ضروری است. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان بخشی از افراد جامعه هستند که همانند سایر افراد، نیازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند؛ اما وجود برخی موانع بهخصوص در نحوه طراحی، معماری و شهرسازی بسیاری از فضاهای شهری، بهویژه معابر عمومی، پارکها و فضاهای سبز را فاقد شرایط لازم برای برآورده ساختن نیازهای دسترسی افراد معلول کرده است. براساس مطالعات انجامشده طرح کالبدی مناسب فضاهای شهری سبب پایداری این فضاها میگردد. بنابراین، تحقیق حاضر کیفیت طرح کالبدی مسیرهای پیاده را از دیدگاه معلولاندر خیابانهای امام، کاشانی، سرداران، عطایی و خیام شهر ارومیه مورد بررسی قرار داده است. نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. در این تحقیق چهار شاخص (مبلمان، خدمات، دسترسی و حملونقل) در بین پنج گروه از معلولان (نابینایان، کمبینایان، معلولان حرکتی، ناشنوایان و جانبازان) در پیادهراههای شهر ارومیه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق از طریق مشاهدات میدانی و پرسشنامه گردآوریشده و برای پردازشاطلاعاتاز نرمافزارهای آماری و برای سنجش ورتبهبندی شاخصها و گروههای موردمطالعه ازمدلتصمیمگیری چندمعیاره استفادهشده است. یافتههای پژوهش، بیشترین مطلوبیت را مربوط به شاخص دسترسی و کمترین مطلوبیت را در شاخص حملونقل برای سنجش مطلوبیت پیادهراه معلولان نشان میدهد. نتایج این پژوهش بیانگر این است که پیاده راههای شهر ارومیه متناسبترین طراحی را برای گروه کمبینایان و نامطلوبترین طراحی را برای گروه ناشنوایان دارد.