نیما بایرام زاده؛ زهره جوادی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه سیاستهای مؤثر بر تغییرات کاربری اراضی در افزایش کیفیت محیط شهری از دیدگاه شهروندان در محدوده موردمطالعه، لشکر 64 ارومیه میباشد تا با ارزیابی معیارها و زیرمعیارها، استراتژیها و پیشنهادهایی در راستای افزایش کیفیت محیط شهری در این محدوده ارائه گردد. از جنبههای نوآوری پژوهش حاضر در حوزه روش تحقیق، استفاده ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارائه سیاستهای مؤثر بر تغییرات کاربری اراضی در افزایش کیفیت محیط شهری از دیدگاه شهروندان در محدوده موردمطالعه، لشکر 64 ارومیه میباشد تا با ارزیابی معیارها و زیرمعیارها، استراتژیها و پیشنهادهایی در راستای افزایش کیفیت محیط شهری در این محدوده ارائه گردد. از جنبههای نوآوری پژوهش حاضر در حوزه روش تحقیق، استفاده از مدل مایکل واکر ماتریس رضایت-اهمیت را میتوان عنوان نمود. پژوهش حاضر به لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جمعآوری اطلاعات به دو صورت برداشت میدانی و اسنادی صورت پذیرفته است. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه گردآوریشده است. معیارهای این پژوهش شامل پنج معیار کالبدی-فضایی(ذهنی)، کالبدی- فضایی(عینی)، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی میباشد. جامعه آماری پژوهش ساکنین و استفادهکنندگان محدوده بلافاصل اراضی لشکر 64 ارومیه میباشد که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 361 نفر برآورد شده است. پرسشنامهها بهطور تصادفی توزیع گردیدهاند. پایایی پژوهش با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و مقدار 0.768 مورد تایید قرارگرفته است. جهت تحلیل دیدگاه ساکنان از روش تحلیل مدل مایکل واکر ماتریس رضایت-اهمیت استفادهشده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که میزان رضایت- اهمیت برای تمامی شاخصها بیش از 2/0 است، بنابراین در تمامی شاخصها افزایش تأکید در اولویت قرار میگیرد. شاخصهای کیفیت دسترسی، کیفیت بناها، دسترسی به فضای سبز بیشترین اهمیت و شاخصهای هویت و خوانایی، اقتصاد فعال محدوده بیشترین رضایت را کسب نمودهاند. با توجه به نتایج بهدستآمده میزان اهمیت زیرمعیارها در سطح خوب و میزان رضایت در سطح متوسط قرار دارد.
آب و هوا شناسی
رقیه ملکی مرشت؛ مجید رضائی بنفشه؛ بهروز سبحانی؛ مسعود مرادی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شبیهسازی و پیشبینی دمای حداکثر و امواج گرمایی شهر ارومیه طی سالهای 2050-2020 به منظور پیش آگاهی و مقابله با آثار منفی ناشی از افزایش ناگهانی دما در این شهر بود که با استفاده از نرم افزار SDSM و مدل CanESM2 شبیهسازی و تحت مناسب ترین سناریوی RCP برای 31 سال آتی پیشبینی شد. بدین منظور ، دادههای حداکثر دمای روزانهی ایستگاه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شبیهسازی و پیشبینی دمای حداکثر و امواج گرمایی شهر ارومیه طی سالهای 2050-2020 به منظور پیش آگاهی و مقابله با آثار منفی ناشی از افزایش ناگهانی دما در این شهر بود که با استفاده از نرم افزار SDSM و مدل CanESM2 شبیهسازی و تحت مناسب ترین سناریوی RCP برای 31 سال آتی پیشبینی شد. بدین منظور ، دادههای حداکثر دمای روزانهی ایستگاه ارومیه از سال 2005-1961 به عنوان نمایندهی سایر ایستگاههای استان آذربایجان غربی از سازمان هواشناسی کشور اخذ و پیشبینی انجام شد. نوآوری پژوهش حاضر، استفاده از کم خطاترین سناریوی RCP برای پیشبینی دقیقتر بود. طبق نتایج حاصل، سناریوی 5/8RCP به عنوان کم خطاترین سناریو جهت پیشبینی انتخاب شد و یافتهها نشان دادند که میانگین حداکثر دما در ایستگاه ارومیه از اواخر زمستان تا اواخر بهار نسبت به دورهی پایه کاهش و در اواسط تابستان افزایش جزئی خواهد داشت. در مجموع طی سالهای 2050-2020 شاهد روند افزایشی محسوس حداکثر دمای شهر ارومیه خواهیم بود. براساس نتایج اعمال شاخص بالدی، امواج گرمایی این شهر کوتاه مدت و حداکثر چهار روزه خواهد بود. بیشترین فراوانی امواج گرمایی مربوط به امواج یک روزه بود که روند افزایشی جزئی داشت ولی امواج گرمایی دو، سه و چهار روزه روند کاهشی نشان دادند. در مجموع، احتمال رخ داد امواج گرمایی کوتاه مدت، بیشتر از امواج گرمایی بلند مدت است. همچنین از آنجا که امواج گرمایی شناسایی شده اغلب در پاییز و زمستان بیشترین فراوانی را نشان دادند، لذا احتمال وقوع این مخاطره در فصول سرد بیشتر از فصول گرم می باشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
علیرضا سلیمانی؛ رباب حسین زاده؛ اسماعیل حسین زاده؛ نرمین آقایی
چکیده
ایجاد بسترهای فضایی کالبدی مناسب جهت استفاده همه اقشار جامعه از خدمات و امکانات عمومی بهمنظور تحرک و جابهجایی بهتر انسان و دسترسی آسانتر در سطح شهر،به منظور رشد و توسعه جوامع، امری ضروری است. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان بخشی از افراد جامعه هستند که همانند سایر افراد، نیازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند؛ ...
بیشتر
ایجاد بسترهای فضایی کالبدی مناسب جهت استفاده همه اقشار جامعه از خدمات و امکانات عمومی بهمنظور تحرک و جابهجایی بهتر انسان و دسترسی آسانتر در سطح شهر،به منظور رشد و توسعه جوامع، امری ضروری است. ناتوانان جسمی، معلولان و جانبازان بخشی از افراد جامعه هستند که همانند سایر افراد، نیازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند؛ اما وجود برخی موانع بهخصوص در نحوه طراحی، معماری و شهرسازی بسیاری از فضاهای شهری، بهویژه معابر عمومی، پارکها و فضاهای سبز را فاقد شرایط لازم برای برآورده ساختن نیازهای دسترسی افراد معلول کرده است. براساس مطالعات انجامشده طرح کالبدی مناسب فضاهای شهری سبب پایداری این فضاها میگردد. بنابراین، تحقیق حاضر کیفیت طرح کالبدی مسیرهای پیاده را از دیدگاه معلولاندر خیابانهای امام، کاشانی، سرداران، عطایی و خیام شهر ارومیه مورد بررسی قرار داده است. نوع تحقیق کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. در این تحقیق چهار شاخص (مبلمان، خدمات، دسترسی و حملونقل) در بین پنج گروه از معلولان (نابینایان، کمبینایان، معلولان حرکتی، ناشنوایان و جانبازان) در پیادهراههای شهر ارومیه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. اطلاعات مورد نیاز در این تحقیق از طریق مشاهدات میدانی و پرسشنامه گردآوریشده و برای پردازشاطلاعاتاز نرمافزارهای آماری و برای سنجش ورتبهبندی شاخصها و گروههای موردمطالعه ازمدلتصمیمگیری چندمعیاره استفادهشده است. یافتههای پژوهش، بیشترین مطلوبیت را مربوط به شاخص دسترسی و کمترین مطلوبیت را در شاخص حملونقل برای سنجش مطلوبیت پیادهراه معلولان نشان میدهد. نتایج این پژوهش بیانگر این است که پیاده راههای شهر ارومیه متناسبترین طراحی را برای گروه کمبینایان و نامطلوبترین طراحی را برای گروه ناشنوایان دارد.