جغرافیای اقتصادی
عیسی ابراهیم زاده؛ راضیه ولاشجردی فراهانی
دوره 4، شماره 7 ، فروردین 1392، ، صفحه 57-72
چکیده
امروزه لازمه برنامهریزی موفق گردشگری، بازاریابی است. درک سطح اهمیت مطلق و نسبی عرضه و تقاضا در فرآیند بازاریابی صنعت گردشگری میتواند چهارچوب مفهومی مناسبی برای دانستن ماهیت تصمیمگیری گردشگران فراهم نموده و از این طریق در توسعه بازارهای فعلی و رونق مقاصد گردشگری موثر واقع شود. اینک در این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با ...
بیشتر
امروزه لازمه برنامهریزی موفق گردشگری، بازاریابی است. درک سطح اهمیت مطلق و نسبی عرضه و تقاضا در فرآیند بازاریابی صنعت گردشگری میتواند چهارچوب مفهومی مناسبی برای دانستن ماهیت تصمیمگیری گردشگران فراهم نموده و از این طریق در توسعه بازارهای فعلی و رونق مقاصد گردشگری موثر واقع شود. اینک در این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی و با بهرهگیری از مطالعات میدانی و اسنادی به شناسایی ویژگیهای عرضه و تقاضای گردشگری در شهرستان محلات پرداخته و با استفاده از مدلSWOT به تحلیل کارکردی آن اقدام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که گردشگران جوان زیر سیسال و گردشگران دارای تحصیلات دانشگاهی و بازارهای گردشگری استانهای همجوار از مهمترین مشخصههای شناخته شده در بخش تقاضا بوده و ضعف عملکرد بخش عرضه در گسترش زیرساختها و تسهیلات مناسب و عدم مهیابودن بعضی از جاذبههای گردشگری میباشد. تحلیل نهایی حاصل از تکینک سوات که بر پایه یافتههای تحقیق در هر دو بخش عرضه و تقاضا صورت گرفت نشان داد که ضعفها با امتیاز03/4 در رتبه اول و قوتها با امتیاز 84/3 در رتبه دوم و فرصتها و تهدیدها به ترتیب با امتیازات 72/3 و 55/3 در اولویتهای سوم و چهارم قرار گرفتند. بر این مبنا و با توجه به تاثیرگذاری متفاوت این عوامل، ابتدا راهبردهای کاربردی WO به منظور برون رفت از وضع موجود و سپس راهبردهای SO به منظور خلق فضایی مناسب جهت توسعه آینده گردشگری منظقه تدوین و در اولویت برنامهریزی قرار گرفتند.