نظام سکونتگاهی و مسکن
علی جهان بینی؛ مهروش کاظمی شیشوان؛ احمد میرزا کوچک خوشنویس؛ اکبر عبداله زاده طرف
چکیده
مطالعه حاضر با هدف شناسایی نگرش ساکنین مجتمعهای مسکونی در خصوص امکان تعاملات اجتماعی در 4 مجتمع مسکونی شهر تبریز اجرا شد. روش تحقیق در مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی بوده است. جامعه مورد بررسی ﻣﺠﺘﻤﻊهای ﻣﺴﮑﻮﻧﻰ گل نرگس، برج زمرد، شهید چمران، فجر ائل گلی شهر تبریز، به عنوان نماینده دو مدل مجتمع مسکونی میان مرتبه و بلند مرتبه ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف شناسایی نگرش ساکنین مجتمعهای مسکونی در خصوص امکان تعاملات اجتماعی در 4 مجتمع مسکونی شهر تبریز اجرا شد. روش تحقیق در مطالعه حاضر توصیفی تحلیلی بوده است. جامعه مورد بررسی ﻣﺠﺘﻤﻊهای ﻣﺴﮑﻮﻧﻰ گل نرگس، برج زمرد، شهید چمران، فجر ائل گلی شهر تبریز، به عنوان نماینده دو مدل مجتمع مسکونی میان مرتبه و بلند مرتبه در مناطق مختلف تبریز بوده است. ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت از ﻃﺮﻳﻖ ﭘﺮﺳﺶﻧﺎمه محقق ساخته با متغیرهای مستخرج از مبانی نظری و پیشینه تحقیق انجام شد. مولفههای مورد بررسی شامل تعاملات اجتماعی در محیط زندگی (نظامهای اجتماعی، کالبدی، آسایشی، هویتی) و رضایت از تعاملات اجتماعی بودند که با استفاده از پیش آزمون و آزمون آلفای کرونباخ پایایی ابزار با ضریب بالاتر از 7/0 مورد تائید قرار گرفت. داده ﻫﺎی تحقیق با استفاده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS مورد آزمون و ﺗﺤﻠﻴﻞ قرار گرفت. بیشترین عدم رضایت در تمام جنبههای تعاملات اجتماعی را ساکنان مجتمع شهید چمران داشتهاند. این پژوهش تلاش داشت راهحلهایی جامع و متناسب برای انتقادهای عمده صورت گرفته از سوی ساکنین آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی شهر تبریز بر اساس رویکردهای انتقادی آنها از میزان تعاملات اجتماعی، ارائه کند که میتواند رویکردی جدید در حوزه مطالعات جنبههای اجتماعی مجتمعهای مسکونی باشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
علی آذر؛ آنیتا مجیدی هروی
چکیده
هدف این پژوهش تعریف و شاخصسازی مفهوم «کیفیت زندگی» و تعیین میزان کیفیت زندگی در مجتمعهای مسکونی اختصاصی و تبیین عوامل مؤثر در افزایش کیفیت زندگی اینگونه از واحدهای سکونتی است. روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی - تحلیلی میباشد و ماهیت تحقیق کاربردی است. در این پژوهش، پس از شناسایی مؤلفههای مؤثر بر کیفیت زندگی در مجموعههای ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعریف و شاخصسازی مفهوم «کیفیت زندگی» و تعیین میزان کیفیت زندگی در مجتمعهای مسکونی اختصاصی و تبیین عوامل مؤثر در افزایش کیفیت زندگی اینگونه از واحدهای سکونتی است. روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی - تحلیلی میباشد و ماهیت تحقیق کاربردی است. در این پژوهش، پس از شناسایی مؤلفههای مؤثر بر کیفیت زندگی در مجموعههای مسکونی مورد مطالعه طبق روش تحلیل عاملی، وزن-دهی معیارهای اصلی و فرعی به روش تحلیل شبکه انجام گردید. نتایج وزندهی بر طبق این روش، نشان میدهد که معیار موقعیت جغرافیایی با 334/. و مؤلفه شرایط محیطی با امتیاز 118/. به ترتیب بیشترین و کمترین وزن را در کیفیت زندگی مجموعه-های مسکونی کسب کردهاند. در ادامه، مجموعههای مسکونی با استفاده از تکنیکهای رتبهبندی ویکور پلاس، تحلیل شبکه و تاپسیس از لحاظ کیفیت زندگی رتبهبندی شدند. با توجه به متفاوت بودن امتیاز رتبهبندی، برای رسیدن به یک اجماع کلی در مورد کیفیت زندگی مجموعههای مسکونی، از مدل تلفیقی کپلند استفاده گردیده است. طبق تکنیک کپ لند، از نظر کیفیت زندگی، مجتمع مسکونی آسمان با امتیاز 6- در رتبه اول و مجتمع اسکان در رتبه آخر قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان میدهد که مقیاس مجموعههای مسکونی تأثیری در میزان کیفیت زندگی ساکنین ندارند. مکان قرارگیری، دسترسی، وجود محوطه بین ساختمانها، نوع قرارگیری بلوکها و متراژ واحدهای مسکونی بیشترین تأثیر را در کیفیت زندگی دارند. نوآوری پژوهش حاضر در بسط نظریه مجموعههای مسکونی اختصاصی بهعنوان شکل جدید مسکن میباشد.
رضا ولی زاده؛ مهدی فرجزاده؛ فریدون بابایی اقدم؛ علی پناهی؛ علی آذر
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت شاخصهای پیادهمداری در پیادهراههای تربیت (سنتی) و ولیعصر (مدرن) تبریز صورت گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق را عابران، مغازهداران و ساکنین این دو محدوده تشکیل دادهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و به روش کوکران، 380 نفر بهعنوان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه وضعیت شاخصهای پیادهمداری در پیادهراههای تربیت (سنتی) و ولیعصر (مدرن) تبریز صورت گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق را عابران، مغازهداران و ساکنین این دو محدوده تشکیل دادهاند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و به روش کوکران، 380 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شد. روش تحقیق از نوع کاربری و ماهیت آن توصیفی- تحلیلی و همچنین از نوع تحقیقات استنباطی است. نوآوری خاص این پژوش عبارت است از شناسایی مؤلفههای بومی مؤثر بر ارتقای کیفیت پیادهراهها با تأکید بر پیادهراههای سنتی و مدرن. پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول کرونباخ در پیادهراه تربیت 902/0 و در پیادهراه ولیعصر 886/0 محاسبه شد. نتایج یافتههای تحلیل عاملی منجر به خلاصه شدن 56 متغیر در 12 عامل اصلی گردید. درصد واریانس نهایی برای پیادهراه تربیت 84/86 و 01/81 برای ولیعصر بوده است که بیانگر نقش پررنگ شاخصهای بومی در پیادهراههای سنتی است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی 46 متغیر با وضعیت پیادهمداری هر دو پیادهراه همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد و در این بین میزان همبستگی متغیر در پیادهراه تربیت بیشتر از ولیعصر است. نتایج آزمون t هم مؤید وجود تفاوت معناداری و واریانس میانگین وضعیت متغیرهای پیادهمداری در بین دو پیادهراه است. در نهایت اینکه نتایج آزمون واریانس نشان از وجود تفاوت معنادار در بین سه گروه عابران، ساکنین و کسبه است.
سامان ابی زاده؛ بهزاد احسانی بافتانی؛ صابر محمدپور؛ نادر زالی
چکیده
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از حملونقل عمومی کلانشهر تبریز است. ابزار تحقیق پرسشنامه و جامعه آماری شهروندان تبریز میباشند. نمونه آماری براساس فرمول کوکران محاسبه و در جامعه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است.روش تحقیق تحلیلی توصیفی و به صورت پیمایشی است به دلیل گستره پرسشگری و مصاحبه ...
بیشتر
هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از حملونقل عمومی کلانشهر تبریز است. ابزار تحقیق پرسشنامه و جامعه آماری شهروندان تبریز میباشند. نمونه آماری براساس فرمول کوکران محاسبه و در جامعه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است.روش تحقیق تحلیلی توصیفی و به صورت پیمایشی است به دلیل گستره پرسشگری و مصاحبه با شهروندان در ایام، ساعات و شرایط مختلف، دارای نوآوری میباشد. ابتدا 13 شاخص برای ارزیابی میزان رضایتمندی از خدمات سیستم اتوبوسرانی در شهر مذکور شناسایی شد. با جمعآوری اطلاعات با بهرهگیری از نرمافزار SPSS و آزمون تی تک نمونهای، دادهها تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایتمندی از شاخصهای پژوهش را میتوان در سه گروه تقسیمبندی کرد. در گروه اول؛ شاخصهایی قرار دارند که میزان رضایتمندی از این شاخصها در حد متوسط است. شاخصهایی مانند سیستمهای گرمایش سرمایش و میزان هزینه پرداختی در گروه اول قرار میگیرند. در گروه دوم؛ شاخصهایی همچون رفتار رانندگان و کارکنان و ساعات کاری سیستم اتوبوسرانی قرار دارند که رضایتمندی از این شاخصها بیشتر از حد متوسط است. همچنین در گروه سوم؛ میزان رضایتمندی از شاخصهای مبلمان مسیر و ایستگاهها، ایمنی و امنیت ایستگاهها، تعداد صندلی برای مسافران و خدمات ارائه شده برای معلولین، کمتر از حد متوسط است. میانگین میزان رضایت از سیستم اتوبوسرانی تندرو برابر 13/3 است که نشان میدهد رضایتمندی در سطح متوسط است.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
یعقوب مرادی؛ یوسف درویشی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی توزیع کاربری پارکهای محله شهری از نظر استاندارد دسترسی نسبت به مناطق مسکونی و تراکم جمعیتی در منطقه 3 شهر تبریز میباشد. روش تحقیق روش، تحلیلی – توصیفی است. روش جمعآوری دادهها اسنادی است. جامعه آماری پژوهش منطقه 3 شهر تبریز میباشد. دادههای توصیفی و مکانی این پارکها در قالب یک بانک اطلاعاتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی توزیع کاربری پارکهای محله شهری از نظر استاندارد دسترسی نسبت به مناطق مسکونی و تراکم جمعیتی در منطقه 3 شهر تبریز میباشد. روش تحقیق روش، تحلیلی – توصیفی است. روش جمعآوری دادهها اسنادی است. جامعه آماری پژوهش منطقه 3 شهر تبریز میباشد. دادههای توصیفی و مکانی این پارکها در قالب یک بانک اطلاعاتی در نرمافزار سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ذخیره و سپس با طراحی شبکه، دسترسی محدوده منطقه 3 شهرداری تبریز و تعیین موقعیت جغرافیایی پارکها در آن، محدوده سرویسدهی هر پارک با استفاده از مدل تحلیل شبکه (مورد شناسایی قرار گرفت. همچنین با استفاده از رویکرد نزدیکی فضایی پارکها، وضعیت موجود منطقه سه شهرداری تبریز از نظر مدتزمان دسترسی شهروندان به پارکها مورد مطالعه قرار گرفته و مناطق خارج از پوشش خدماترسانی پارکها برآورد گردید. علاوهبر روش فوق از روشهای تحلیل تیسن و بافرینگ نیز برای تعیین حوزه عملکردی و مدتزمان دسترسی به هرکدام از پارکها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با محاسبه فضای مورد پوشش خدماترسانی پارکهای محلهای منطقه 3 شهرداری، پارکهای موجود محلهای این محدوده تنها 1/71 درصد از محدوده موردمطالعه را پوشش میدهند. لذا قسمت شمالی این منطقه از شهر نیازمند مکانیابی پارکهای جدید محلهای میباشد تا پوشش دسترسی این بخش از منطقه 3 را به حداکثر برسانیم. علاوهبر این بخش جنوبی این منطقه از شهر به دلیل خالی از سکنه بودن عدم وجود شبکه دسترسی در حال حاضر نیازی به ایجاد پارک محله در آن احساس نمیگردد. بررسی و ارزیابی نحوه دسترسی شهروندان به پارکهای شهری از دو بعد یکی در قالب نرمافزار GIS و دیگری بهرهگیری از دو مدل بافرینگ و تسین از نوع آوری در این حوزه مطالعاتی میباشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
ناهیده رضایی؛ فرزین حقپرست؛ رحمت محمدزاده
چکیده
هدف از مطالعه حاضر تحلیل سیر تحول فضاهای تجاری معاصر شهر تبریز با محوریت بازار سنتی بوده است. تحقیق از نوع کیفی مبتنی بر دو روش کتابخانهای و میدانی با راهبرد منطق پسکاوی است. روش جمعآوری اطلاعات در بخش کتابخانهای از طریق مرور نظاممند اسناد طرحهای شهری و مطالعات مربوط به مسئله موردنظر و در بخش میدانی با استفاده از روش پدیدارشناسی ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر تحلیل سیر تحول فضاهای تجاری معاصر شهر تبریز با محوریت بازار سنتی بوده است. تحقیق از نوع کیفی مبتنی بر دو روش کتابخانهای و میدانی با راهبرد منطق پسکاوی است. روش جمعآوری اطلاعات در بخش کتابخانهای از طریق مرور نظاممند اسناد طرحهای شهری و مطالعات مربوط به مسئله موردنظر و در بخش میدانی با استفاده از روش پدیدارشناسی و به کمک مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته میباشد. مصاحبهشوندگان از بین بازاریان و کارشناسان امر انتخاب شده و مصاحبه از افراد تا اشباع اطلاعات انجام گرفته است (14 نفر). نوآوری این مقاله در فهم پدیدارشناسانه روند تاریخی بازار با عوامل سیاسی و جغرافیایی و اقتصادی شهر و منطقه باشد. ازاینرو، در ترسیم چشماندازی آینده بازار، توجه به ارتباط متقابل اثرگذار یک ضرورت جدی مینماید. نتایج نشان میدهد که این بازار قبل از ورود محصولات تولیدی جدید، دارای فضاهای تولید، فروش و خدمات بوده و توانایی بالایی در ایجاد ارزشافزوده، تجمیع و شکلگیری خوشههای فعالیتی بوده که با ورود کالا و خدمات جدید و طبعاً ظهور فضاهای جدید و خلل مدیریتی، دچار رکود شده و از رقابت بازماند. فضاهای جدید تجاری نیز، به دلیل ضعف در بنیانهای تولید و عدم ایجاد ارزشافزوده، ضعف در شکلدهی به خوشههای فعالیتی، نمیتوانند نقشی بنیادین در اقتصاد شهری ایفا کنند. استفاده از تجارب گذشته در جهت احیاء فعالیتهای تولیدی- کارگاهی به شیوه امروزی، تبدیل بازار به فضایی چندمنظوره با اولویت تولید و بازتولید و وجود سیستم قوی مدیریت ازجمله روشهایی است که میتواند موجب حفظ و توسعه مجدد بازار شود.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
نازنین فرهودیان؛ اکبر عبدالهزاده طرف
چکیده
هدف پژوهش تدوین راهنمای طراحی منظر مهرانرود بر مبنای نظریه ترجیحات محیطی کاپلانها و با رویکرد طراحـی مـشارکتی میباشد. لبه مهرانرود مجاور بازار تاریخی تبریز بهدلیل رویکرد طراحی بدون مشارکت مردم، در حلقهای از فضاهای ناکارآمد احاطه گردیده است. مشارکت شهروندی نیازمند مداخله ترجیحات مردم در فرایند طراحی این منطقه اکولوژیکی ...
بیشتر
هدف پژوهش تدوین راهنمای طراحی منظر مهرانرود بر مبنای نظریه ترجیحات محیطی کاپلانها و با رویکرد طراحـی مـشارکتی میباشد. لبه مهرانرود مجاور بازار تاریخی تبریز بهدلیل رویکرد طراحی بدون مشارکت مردم، در حلقهای از فضاهای ناکارآمد احاطه گردیده است. مشارکت شهروندی نیازمند مداخله ترجیحات مردم در فرایند طراحی این منطقه اکولوژیکی از شهر میباشد. بدین منظور ابتدا کیفیتهای بصری طراحی شهری بر اساس متغیرهای کاپلانها دستهبندی شده و مبنای انتخاب تصاویر قرار گرفت. سپس با کاربرد تکنیک VPT تصاویر امتیازدهی شدند. جامعه آماری پژوهش، ساکنین، کسبه و عابرین محدوده مورد مطالعه بوده است. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت و حجم نمونه طبق فرمول کوکران، 200 نفر تعیین شد. این مطالعه نشان میدهد که اولویت بصری شهروندان بیشتر متمایل به متغیرهای پیچیدگی و خوانایی است. اگرچه کیفیتهای مربوط به متغیرهای انسجام و رازآمیزی نیز باید در محیط حضور داشته باشند اما از اولویت پایینتری برخوردار میباشند. همچنین میان متغیرهای کاپلانها و کیفیتهای بصری معادل در طراحی شهری رابطه وجود دارد. میزان همبستگی میان متغیر انسجام و ریتم، پیچیدگی و تنوع، خوانایی و نفوذپذیری بصری، رازآمیزی و حرکتهای موجی بیش از سایر متغیرها در گروه مربوط به خود میباشد. نوآوری این پژوهش توجه همزمان به ابعاد غیرقابل تفکیک عینی و ذهنی در ارزیابی منظر بوده است.
سیستم های اطلاعات جغرافیایی
نورالدین میثاق؛ فرسام میثاق؛ عادل مردانه؛ سعید مددی
چکیده
پراکندهرویی شهری یا پراکندگی کنترلنشده مناطق ساخته شده، مسائل زیادی را از جنبههای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی به شهرهای با رشد زیاد تحمیل میکند. ترکیب فناوریهای سنجش از دور و GIS با مدل آنتروپی شانون میتواند برای تشخیص، کمیسازی و تحلیل روند الگوی پراکندهرویی شهری بهکار گرفته شود. در این تحقیق، از تصاویر ماهواره لندست، ...
بیشتر
پراکندهرویی شهری یا پراکندگی کنترلنشده مناطق ساخته شده، مسائل زیادی را از جنبههای اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی به شهرهای با رشد زیاد تحمیل میکند. ترکیب فناوریهای سنجش از دور و GIS با مدل آنتروپی شانون میتواند برای تشخیص، کمیسازی و تحلیل روند الگوی پراکندهرویی شهری بهکار گرفته شود. در این تحقیق، از تصاویر ماهواره لندست، تحلیل های فضایی GIS و آنتروپی شانون در دو سطح (برای کل شهر و در داخل نواحی شهری) در شهر تبریز استفاده گردید. پس از انجام تصحیحات هندسی و رادیومتریک تصاویر و ایجاد نقشه مناطق شهری و غیر شهری در چهار دوره از سال 1351 تا 1392، جهت محاسبه میزان آنتروپی کلی هر دوره، منطقه به 58 سلول قطعهبندی گردید. همچنین جهت ایجاد نقشه الگوی فضایی و بصری سازی پراکنش شهری، کل شهر به 100 سول با 16 زیر سلول تقسیم بندی شدند و میزان آنتروپی 16 سلول محاسبه و با روش درون یابی کریجینگ، الگوی فضایی پراکنده رویی بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد که این شهر از سال 1351 تا 1392 به حداکثر آنتروپی (06/4) نزدیک شده و شکاف دو برابری در رشد مناطق شهری و جمعیت را موجب شده است. همچنین الگوی فضایی پراکنش شهری نیز ناموزون بوده و در راستای محورهای ارتباطی شهر متمرکز شده است.
جغرافیای سیاسی
مهدیه محمدی بیرنگ؛ علی آذر
چکیده
ضرورت و اهمیت توجه به زنان بدین سبب است که امروزه نیمی از جمعیت شهرها را زنان تشکیل میدهند و در صورت تأمین امنیت آنها، میزان استفاده زنان از فضای عمومی در پارکهای شهری بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر، عدم احساس امنیت و رضایت از پارکهای شهری باعث میشود که زنان اینگونه از فضاها را ترک نمایند. هدف اصلی مقاله، بررسی میزان امنیت ...
بیشتر
ضرورت و اهمیت توجه به زنان بدین سبب است که امروزه نیمی از جمعیت شهرها را زنان تشکیل میدهند و در صورت تأمین امنیت آنها، میزان استفاده زنان از فضای عمومی در پارکهای شهری بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر، عدم احساس امنیت و رضایت از پارکهای شهری باعث میشود که زنان اینگونه از فضاها را ترک نمایند. هدف اصلی مقاله، بررسی میزان امنیت در انواع پارکها و تأثیر امکانات فیزیکی و محیطی و امکانات و خدمات فضاهای عمومی در احساس امنیت زنان میباشد. روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی میباشد که از ابزار پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی زنان استفاده کننده از پارکهای شهر تبریز می باشد و میزان حجم نمونه 320 نفر تعیین گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد تفاوت معناداری از نظر احساس امنیت در انواع پارکها وجود دارد. نتایج آزمون تعقیبی توکی نشان میدهد که میزان احساس امنیت زنان در پارکهای محلهای و ناحیهای بطور معنیداری پایینتر از پارکهای حاشیه خیابان، شهری و فراشهری است. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد میان کیفیت کالبدی و احساس امنیت زنان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد (001/0=p و 29/0=r). نتایج دیگر تحقیق بیانگر وضعیت نسبتاً مناسب امنیت زنان در پارکهای شهر تبریز با میانگین 44/3 با سطح معنیداری آزمون 001/0 میباشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
محمدرحیم رهنما؛ مهدی عبداله زاده؛ مهدی صادق زاده
دوره 7، شماره 13 ، خرداد 1395، ، صفحه 51-66
چکیده
الگوی رشد شهری یکی از مباحث اصلی است که میتواند به پایداری و حیات شهرها کمک نماید و با تمام خصوصیات اعم از فرم و کارکرد و کالبد و محتوی، دغدغة بی پایان فیلسوفان و نظریه پردازان و آرمان گرایان از حداقل 5 قرن قبل از میلاد تا عصر حاضر بوده است و امروزه، آگاهی از فرم فضایی و شکل شهر میتواند یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در میزان موفقیت برنامهریزان ...
بیشتر
الگوی رشد شهری یکی از مباحث اصلی است که میتواند به پایداری و حیات شهرها کمک نماید و با تمام خصوصیات اعم از فرم و کارکرد و کالبد و محتوی، دغدغة بی پایان فیلسوفان و نظریه پردازان و آرمان گرایان از حداقل 5 قرن قبل از میلاد تا عصر حاضر بوده است و امروزه، آگاهی از فرم فضایی و شکل شهر میتواند یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در میزان موفقیت برنامهریزان و دست اندرکاران شهری باشد و به بهبود محیطهای شهری کمک شایانی بنماید. لذا، با توجه به ضرورت موضوع، ما نیز در پژوهش حاضر، در مطالعهای تطبیقی در تلاشیم تا با استفاده از روشهای کمی، الگوی رشد فضایی- کالبدی دو کلانشهر خواهر خوانده، یعنی کلانشهرهای تبریز و استانبول را ارزیابی کنیم. پژوهش حاضر، از نظر ماهیت و روش، دارای رویکرد توصیفی- تحلیلی و کاربردی است. بهطوری که، ابتدا با استفاده از مطالعات میدانی، اسنادی و کتابخانهای به بررسی و استخراج اطلاعات مورد نیاز پرداخته و سپس فرم کالبدی- فضایی رشد شهر تبریز (با 10 منطقه) و استانبول (با 39 منطقه) را با استفاده از روشهای کمی محاسبه کرده است؛ برای سنجش فرم از چهار روش (آنتروپی، جینی، موران، گری) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که الگوی رشد کلانشهر تبریز، پراکنده بوده و در سال 1390 گرایش به الگوی تصادفی را نشان میدهد. اما فرم کلانشهر استانبول، گرایش به الگوی رشد متمرکز را نشان میدهد.