%0 Journal Article %T تدوین راهبردهای توسعه گردشگری کلان‌شهرتهران بر پایه هویت ‌‌رقابت‌پذیری منطقه‌‌ای با استفاده از روش متاسوات %J فصلنامه علمی پژوهش های بوم شناسی شهری %I دانشگاه پیام نور %Z 2538-3930 %A رجبی, ازیتا %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 12 %N شماره 1-2 (پیاپی 23) %P 89-104 %! تدوین راهبردهای توسعه گردشگری کلان‌شهرتهران بر پایه هویت ‌‌رقابت‌پذیری منطقه‌‌ای با استفاده از روش متاسوات %K برنامه‌ریزی راهبردی‌‌ %K توسعه گردشگری‌‌ %K رقابت‌پذیری‌‌ %K تهران.ران %R 10.30473/grup.2021.8246 %X هدف پژوهش پیش رو بررسی جایگاه شهر تهران از منظر گردشگری در میان سایر رقبا و ارائه راهبردهای توسعه گردشگری بر پایه هویت رقابت‌‌پذیری منطقه‌ای می‌باشد. جامعه هدف مسئولان و افراد صاحب‌نظر در عرصه گردشگری می‌باشد که براساس تکنیک دلفی افرادی که با موضوع و محیط آشنایی داشتند به‌عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. روش تحقیق از نظر هدف‌‌، کاربردی و از نظر متدولوژی جزو تحقیقات توصیفی – تحلیلی است. جهت تدوین استراتژی توسعه و تشریح اهداف‌‌، منابع و عوامل کلان محیطی و معرفی جایگاه شهر تهران در میان رقبا از تکنیک تحلیلی متاسوات و به منظور تعیین جایگاه و رتبه‌بندی شهرهای مورد مطالعه از روش واسپاس بهره گرفته شده است. نوآوری تحقیق در استفاده از روش‌های ترکیبی متاسوات و واسپاس در تعیین جایگاه شهر تهران در منطقه می‌باشد. براساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که شهر دبی با وزن 6/4 از نظر درآمد گردشگری و شهر ریاض با وزن 3/4 از نظر جذب تعداد گردشگر بزرگ‌ترین رقیب‌های شهر تهران می‌باشد. در این راستا مهم‌ترین عوامل در عدم توسعه مناسب گردشگری نیز عواملی چون کمبود زیرساخت‌های گردشگری‌‌، عدم انسجام سیاست‌های کلان‌شهری‌‌، نبود ‌برنامه‌ریزی‌های مشخص و واحد در استفاده از پتانسیل‌های انسانی‌‌، پراکندگی سایت‌های گردشگری‌‌، مشکلات حمل‌ونقل شهری‌‌، اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران شناخته شدند. %U https://grup.journals.pnu.ac.ir/article_8246_b2225ba1684da5cb7fd275a3c8ef0ae7.pdf