%0 Journal Article %T تحلیل و ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان شهر تبریز از سیستم حمل‌ونقل عمومی %J فصلنامه علمی پژوهش های بوم شناسی شهری %I دانشگاه پیام نور %Z 2538-3930 %A ابی زاده, سامان %A احسانی بافتانی, بهزاد %A محمدپور, صابر %A زالی, نادر %D 2022 %\ 06/22/2022 %V 13 %N شماره2 (پیاپی 27) %P 101-116 %! تحلیل و ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان شهر تبریز از سیستم حمل‌ونقل عمومی %K رضایتمندی %K حمل‌ونقل عمومی %K اتوبوسرانی تندرو %K مقدار زمان انتظار در ایستگاه ها %K تبریز %R 10.30473/grup.2022.32286.1885 %X هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی میزان رضایتمندی شهروندان از حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر تبریز است. ابزار تحقیق پرسشنامه و جامعه آماری شهروندان تبریز می‌باشند. نمونه آماری براساس فرمول کوکران محاسبه و در جامعه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است.روش تحقیق تحلیلی توصیفی و به صورت پیمایشی است به دلیل گستره پرسشگری و مصاحبه با شهروندان در ایام، ساعات و شرایط مختلف، دارای نوآوری می‌باشد. ابتدا 13 شاخص برای ارزیابی میزان رضایت­مندی از خدمات سیستم اتوبوسرانی در شهر مذکور شناسایی شد. با جمع‌آوری اطلاعات با بهره‌گیری از نرم‌افزار SPSS و آزمون تی تک نمونه‌ای، داده­‌ها تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که میزان رضایت­مندی از شاخص‌‌های پژوهش را می­‌توان در سه گروه تقسیم‌بندی کرد. در گروه اول؛ شاخص‌هایی قرار دارند که میزان رضایت­مندی از این شاخص­‌ها در حد متوسط است. شاخص‌هایی مانند سیستم‌­های گرمایش سرمایش و میزان هزینه پرداختی در گروه اول قرار می­گیرند. در گروه دوم؛ شاخص‌هایی همچون رفتار رانندگان و کارکنان و ساعات کاری سیستم اتوبوسرانی قرار دارند که رضایت­مندی از این شاخص­‌ها بیشتر از حد متوسط است. همچنین در گروه سوم؛ میزان رضایت­مندی از شاخص­‌های مبلمان مسیر و ایستگاه‌ها، ایمنی و امنیت ایستگاه­‌ها، تعداد صندلی برای مسافران و خدمات ارائه شده برای معلولین، ‌‌کم‌تر از حد متوسط است. میانگین میزان رضایت از سیستم اتوبوسرانی تندرو برابر 13/3 است که نشان می­‌دهد رضایت­مندی در سطح متوسط است. %U https://grup.journals.pnu.ac.ir/article_9234_7fc4e282ad9e7751247938fc6cf9c1eb.pdf