محیط زیست شهری
زهره الزهرا روحی پور؛ سید محمد شبیری؛ مریم لاریجانی؛ علیرضا میکائیلی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثرات احداث مدرسه طبیعت در زیستپذیری شهری در پارک پردیسان تهران است. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که تحلیلهای آن با استفاده از تکنیک دلفی انجامشده است. نتایج بررسی نشان میدهد که آموزش محیط زیستی بهصورت مدارس طبیعت اثر مستقیم و غیرمستقیم در مؤلفههای زیستپذیری شهری پایداری دارد. مقدار اثرگذاری ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثرات احداث مدرسه طبیعت در زیستپذیری شهری در پارک پردیسان تهران است. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است که تحلیلهای آن با استفاده از تکنیک دلفی انجامشده است. نتایج بررسی نشان میدهد که آموزش محیط زیستی بهصورت مدارس طبیعت اثر مستقیم و غیرمستقیم در مؤلفههای زیستپذیری شهری پایداری دارد. مقدار اثرگذاری کل ابعاد مدارس طبیعت به ترتیب برای شاخصهای زیستمحیطی 538/0، اقتصادی 521/0 و اجتماعی 429/0 است، لذا ایجاد و توسعه مدارس طبیعت موجب بهبود زیستپذیری در شهر خواهد شد. علاوه بر این مقدار، اثر مستقیم که بیانکننده تأثیر شاخص بر زیستپذیری بدون دخالت سایر شاخصها است، کمی متفاوت از اثر کل است و گویای این مطلب است که شاخصها بهطور مستقیم تأثیر زیادی بر زیستپذیری دارند.
محمد رضوانی؛ سید محمد شبیری؛ سمیه خنیفر؛ مهدی نوجوان
دوره 2، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 0-0
چکیده
با توجه به اینکه آموزش یکی از موثرترین مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه هر کشور است، انجام اقداماتی وسیع، همهجانبه، مستمر و فراگیر در جهت افزایش آگاهیهای محیط زیستی جامعه ضروری هست. در این راستا تشویق و ترغیب مربیان بهداشت مدارس به کسب دانش محیط زیستی و انتقال آن به دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی میتواند به عنوان راهکار بسیار ...
بیشتر
با توجه به اینکه آموزش یکی از موثرترین مؤلفههای تأثیرگذار بر توسعه هر کشور است، انجام اقداماتی وسیع، همهجانبه، مستمر و فراگیر در جهت افزایش آگاهیهای محیط زیستی جامعه ضروری هست. در این راستا تشویق و ترغیب مربیان بهداشت مدارس به کسب دانش محیط زیستی و انتقال آن به دانشآموزان در مقاطع مختلف تحصیلی میتواند به عنوان راهکار بسیار مهمی در زمینه فرهنگسازی و آشنا نمودن دانشآموزان در سنین مختلف به شمار آید. بنابراین در این تحقیق سعی شده تا با ارائه آموزشهایی در زمینه مصرف بهینه انرژی به تعداد 28 نفر از مربیان بهداشت مدارس، گامی در جهت تحقق اهداف آموزش محیطزیست برداشته شود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی هست که به روش نیمه تجربی با استفاده از ابزار پرسشنامه و ارائه بسته آموزشی و بر اساس متغیرهای آموزش محیط زیستی و آگاهی مربیان بهداشت مدارس، به وسیله پیش آزمون و پس آزمون به فاصله یک هفته بر روی دو گروه آزمایش و کنترل انجام گرفته است. دادههای به دست آمده توسط نرمافزار spss و با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس، آزمونهای لوین، توکی، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که متوسط پاسخهای صحیح در گروه آزمایش برابر 36/25 و در گروه کنترل برابر با 29/19 هست که پس از کنترل متغیر همپراش (پیش آزمون) حاکی از آن است که آموزش محیط زیستی باعث افزایش آگاهی مربیان بهداشت مدارس در زمینه مصرف منطقی انرژی شده است.