با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ارزیابی محیط زیست ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، واحد همدان، دانشگاه آزاد، همدان- ایران

2 دانشیار گروه علمی شهرسازی، واحد همدان، دانشگاه آزاد، همدان- ایران.

3 استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه بوعلی همدان.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سنجش میزان تاثیرگذاری ویژگی‌های محیطی و ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی محورهای عملکردی بر الگوی سفری شهروندان در منطقه یک شهر همدان اجرا گردید. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی _ تحلیلی است. حجم نمونه برای سه محور عملکردی(شریعتی, میرزاده عشقی, سعیدیه) در منطقه یک شهر همدان با استفاده از فرمول کوکران، به ترتیب برابر با ( 225و 290و 265 )تعیین گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید نتایج پژوهش نشان داد که جدا از خصوصیات و ویژگیهای محیطی محورها و کریدورهای عملکردی در ساختار فضایی شهر‌، عواملی پنهانی چون ویژگی‌های اجتماعی‌- اقتصادی محورهای عملکردی در شکل‌گیری الگوهای جابجایی نقش تعیین کننده‌ای دارند. طبق یافته‌های تحقیق تاثیرگذاری ویژگی‌های محیطی بر الگوی سفری شهروندان در این محورها بیش از تاثیرگذاری ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی است. در نتیجه با توجه به این عملکرد و الگوی سفری مرتبط ( حمل و نقل عمومی) و نیز ویژگی‌های محیطی تاثیرگذار ( مسافت سفر _ طول سفر) می‌توان به ارائه یک سیستم حمل و نقل عمومی در این محورها و گسترش آن در سایر محورها پرداخت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of the effect of functional-structural axes on travel patterns, Case study: Hamedan city district

نویسندگان [English]

  • yaser Hatami 1
  • Kianoosh Zaker Haghighi 2
  • Hadi Rezaeirad 3

چکیده [English]

The purpose of this study was to evaluate and measure the impact of environmental characteristics and socio-economic characteristics of the functional axis on the citizens' travel pattern in Hamedan city. The type of research is applied and its method is descriptive-analytical. Sample size for three functional axes (Shariati, Mirzadeh Eshghi, Sa'idieh) was determined in Hamedan region using Cochran formula (225, 290 and 265) respectively. Simple random sampling method was used. SPSS software was used to analyze the data. The results of this study showed that, apart from the characteristics and environmental characteristics of the axes and functional corridors in the spatial structure of the city, hidden factors such as socio-economic features of functional axes play a decisive role in the formation of the patterns of displacement. According to research findings, the effect of environmental characteristics on the citizens' journey pattern in these axes is more than the impact of economic and social characteristics. As a result, due to this function and related travel pattern (public transportation) as well as the influential environmental characteristics (travel distance-travel length), it is possible to provide a public transportation system in these axes and extend it to other axes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Functional-structural axes
  • travel pattern
  • Hamedan
  1. 1. ابوالحسنی، محمد (1380)، تأثیر قابل دسترسی و محدودیت آن بر ساختار فضایی و فیزیکی شهری، مدیریت شهری، شماره 14: 93-86.

    1. پورتر، برایان (2011)، راهنمای روانشناسی ترافیک، ترجمه: محمود شورچه، انتشارات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر  تهران.
      1. Anable, Jillian (2005), Complacent car addicts or aspiring environmentalists? Identifying travel behavior segments using attitude theory, Transport Policy, No. 12: 65–78.
      2. American Association of State Highway and Transportation Officials (AASHTO), (2004), Highway Functions systems and classification.
      3. Bertaud, Alain (2002)¸ The spatial of cities:Deliberate outcome or unforeseen consequence? Commissioned by: Christine Kessides.
      4. Banister, David (1997), Sustainable transport and public policy, Transportaion Engineering and Planning, University College, London, UK.
      5. Curtis, Carey., Perkins, Tim (2006). Travel Behavior: A review of recent literature, Urbanet Department of Urban and Regional Planning, Curtin Universityer.
      6. Choo, Sangho., Mokhtarian, Patricia Lyon (2004), What type of vehicle do people drive? The role of attitude and lifestyle in influencing vehicle type choice. Transportation Research Part A, No.38 (3): 201–222.
      7. Grdzelishvili, Inga., Sathre, Roger (2011), Understanding the Urban Travel Attitudes and Behavior of Tbilisi Residents, Journal of Transport Policy, NO.18: 38-45.
        1. Grazi, Fabio., Jeroen, Vanden Bergh (2008), Spatial Organization Transport¸ and Climate change: Comparing instrument of spatial planning and policy, Siencedirect, Ecological economics, NO.6:
          630-639.
          1. Hillier, Bill., Iida, Shinichi (2005), Network and psychological effects in urban movement, Lecture Notes in Computer Science, NO. 3693: 475.
      8. Jiang, Bin., Claramunt, Christophe (2004), A Structural Approach to the Model Generalization of an Urban Street Network, GeoInformatica, NO. 8:       157-171.
      9. Mokhtarian, Patricia Lyon (2001), Understanding the demand for travel, Innovation, NO. 14: 355-380.
        1. Milakis, Dimitris, Vlastos, Thanos, Barbopoulos, Nikos (2008),  Relationships between urban Form and travel behavior in Athens, Greece, A Comparison with western European and North American Results, Ejtir: 201-215.
        2. Newman, Peter., Kenworthy, Jeffrey (1999), Sustainability and Cities: Overcoming Automobile Dependence, Washington, DC, Island Press.
        3. Newman, Peter, Kenworthy, Jeffrey (1989), Cities and automobile dependence: An International Sourcebook,Gower UK.
          1.  Rodrigue, Jean-Paul, Comtois, Claude, Slack, Brian (2009), The Geography         of Transport Systems Imprint, Routladge.
          2. Schwanen, Tim., Dieleman, Frans., Dijst, Martin (2001), Travel Behavior in Dutch Monocentric and Polycentric Urban System, Journal of Transport Geography, Vol. 9, No. 3: 173-186.
            1. Souche, Stéphanie (2010), Measuring the structural determinants of urban travel demand, Journal of Transport Policy, No. 17, 127–134.
      10. Thinh Nguyen Xuan., Arlt Günter.,        Heber Bernd., Hennersdorf Jörg., Lehmann Iris (2002), Evaluation of  urban land-use structures with a view to sustainable development,  Environmental impact Assessment Review, NO. 22: 475-492.
      11. Van Acker, Veronique., Mokhtarian. Patricia., Witlox, Frank (2014), Car Transport Policies, 35: 88-99. 
      12. Villiams, Katie., Bertun, Elizabeth., Jenks,Mike (2002), Achieving to urban
         sustainable form, Varaz M. Masihi, Process and urban planning Press.