نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری، گروه معماری اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
2 دانشیار، گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
3 دانشیار، گروه معماری، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
هدف از مطالعه حاضر تحلیل سیر تحول فضاهای تجاری معاصر شهر تبریز با محوریت بازار سنتی بوده است. تحقیق از نوع کیفی مبتنی بر دو روش کتابخانهای و میدانی با راهبرد منطق پسکاوی است. روش جمعآوری اطلاعات در بخش کتابخانهای از طریق مرور نظاممند اسناد طرحهای شهری و مطالعات مربوط به مسئله موردنظر و در بخش میدانی با استفاده از روش پدیدارشناسی و به کمک مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته میباشد. مصاحبهشوندگان از بین بازاریان و کارشناسان امر انتخاب شده و مصاحبه از افراد تا اشباع اطلاعات انجام گرفته است (14 نفر). نوآوری این مقاله در فهم پدیدارشناسانه روند تاریخی بازار با عوامل سیاسی و جغرافیایی و اقتصادی شهر و منطقه باشد. ازاینرو، در ترسیم چشماندازی آینده بازار، توجه به ارتباط متقابل اثرگذار یک ضرورت جدی مینماید. نتایج نشان میدهد که این بازار قبل از ورود محصولات تولیدی جدید، دارای فضاهای تولید، فروش و خدمات بوده و توانایی بالایی در ایجاد ارزشافزوده، تجمیع و شکلگیری خوشههای فعالیتی بوده که با ورود کالا و خدمات جدید و طبعاً ظهور فضاهای جدید و خلل مدیریتی، دچار رکود شده و از رقابت بازماند. فضاهای جدید تجاری نیز، به دلیل ضعف در بنیانهای تولید و عدم ایجاد ارزشافزوده، ضعف در شکلدهی به خوشههای فعالیتی، نمیتوانند نقشی بنیادین در اقتصاد شهری ایفا کنند. استفاده از تجارب گذشته در جهت احیاء فعالیتهای تولیدی- کارگاهی به شیوه امروزی، تبدیل بازار به فضایی چندمنظوره با اولویت تولید و بازتولید و وجود سیستم قوی مدیریت ازجمله روشهایی است که میتواند موجب حفظ و توسعه مجدد بازار شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
An analysis of Evolution of Contemporary Commercial Space in Tabriz with Emphasis on Tabriz Grand Bazaar
نویسندگان [English]
- Nnahideh Rezaei 1
- Farzin Haghparast 2
- Rahmat Mohammadzadeh 3
1 Ph.D, Department of Islamic Architecture, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
2 Associate Professor, Department of Architecture and Urbanism, Tabriz Islamic Art University, Tabriz, Iran.
3 Associate Professor, Department of Architecture, Tabriz University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this study was to analyze the evolution of contemporary commercial spaces in Tabriz with a focus on the traditional market. This research is qualitative which is based on library and field study. It is done by the retroductive research strategy. The method of data collection in the library section is through systematic review of urban plan documents and related studies and in the field section is using the phenomenological method and semi-structured interview. Interviewees were selected from marketers and experts, and interviews were conducted until information was saturated (14 people). The novelty of this paper can be in the phenomenological understanding of the historical process of Bazaar in relation to political, geographical and economic factors of the city and region. The results indicate that this bazaar has played an international and national role. It has the ability to create value-added, and forming the activity clusters but with the advent of modernity, the introduction of new goods and services and the emergence of new spaces have stagnated. Usage of past experiences, traditional spaces are sufficient to transform into an exhibition for attracting the customers, leading to the recreation of forgotten professions. Such actions have helped to expand the audience and strengthen the spatial relationships between production, representation and service. Indeed It is possible to create a rational relationship between education and production inside the local workshops, customer service and representation spaces. These mentioned steps will provide multi-functional space with a priority of production and reproduction useful on a recreation of urban life.
کلیدواژهها [English]
- Commercial Space
- Traditional Bazaar
- Tabriz