Document Type : Science - Research
Authors
1 PhD Student of Tourism, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 tourism management, Management & accounting faculity, Allameh tabatabaei university, tehran, iran
3 Department of Tourism Management- Faculty of Management and Accounting - Allameh Tabatabaei University of Tehran
Abstract
Highlights
Risks of tourism in Bandar Anzali
Keywords
Main Subjects
طبق شواهد ارائه شده توسط سازمان جهانی گردشگری، در سالهای آینده گردش مالی صنعت گردشگری جهان، با ارزش سرمایه یک هزار میلیارد دلار، از گردش مالی صنایع مهمی چون نفت و خودروسازی فراتر خواهد رفت (خادم و صارمی، 1391: 86). با این وجود، کشور ایران علیرغم دارا بودن جاذبههای متنوع طبیعی و فرهنگی، سهم کمی از درآمدهای گردشگری را داشتهاست. یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه این صنعت، برنامهریزی بهینه امور مربوط به گردشگران است که نیازمند انجام مطالعات متعدد برای ارائه خدمات درخور و مناسب به آنها است (غفاری، 1391: 26). از سوی دیگر، باید توجه داشت که شناسایی و تقویت عوامل ترغیب کننده و رفع عوامل بازدارنده سفر گردشگران به مقاصد گردشگری، یکی از مهمترین اولویتهای مطالعاتی و پژوهشی در این زمینه به حساب میآید. بهطور قطع، اقدام به شناسایی موانع و محدودیتهای موجود و اولویتبندی آنها و همچنین، ارائه راهکارهای اجرایی و عملیاتی برای رفع و کم اثر نمودن و اصلاح امور مرتبط با صنعت گردشگری، این امکان را برای تصمیمگیران و برنامهریزان در سطوح ملی و محلی به وجود میآورد تا بتوانند منابع مالی، طبیعی، فرهنگی و نیروی انسانی خود را براساس نیازهای اصلی و محدودیت منابع، به ویژه در بخش مالی مدیریتکرده و حداکثر بهرهبرداری را بنمایند (رحیمپور و کرباسییزدی، 1390: 2). ریسکهای استنباطشده از سفر به مقاصد گردشگری را میتوان بهعنوان یکی از مهمترین عوامل بازدارنده برای سفر به مقاصد گردشگری دانست که نیازمند شناسایی و طبقهبندی این ریسکها در مقاصد گوناگون است (رنجبریان، 1385: 73).
بهطورکلی، میتوان گفت گردشگران از سفر به مقاصد گردشگری که در مورد آنها احساس خطر کنند، پرهیز مینمایند و مقاصدی را برای سفر انتخاب میکنند که از بیخطر بودن یا کم خطر بودن آن مقصد، مطمئن باشند. لذا، متخصصان صنعت گردشگری و مسئولان مربوطه در این صنعت، باید علاوه بر توسعه زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه صنعت گردشگری، ریسکهای استنباطشده برای سفر به مقاصد گردشگری گوناگون را نیز بهعنوان یکی از چالشهای عمده توسعه این صنعت مورد توجه قرار دهند (رنجبریان، 1385: 73 ؛ Kozak, 2007: 234).
بر این اساس، نوشتار حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل ریسکآفرین گردشگری از دیدگاه گردشگران در شهر بندرانزلی، به طرح مسأله پرداخته است. با شناسایی و طبقهبندی این ریسکها، میتوان مدیران و مسئولان گردشگری را در مدیریت و برنامهریزی امور گردشگران و اتخاذ تدابیری برای کاهش این ریسکها، یاری رساند. بنابراین، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال است که اولویتبندی عوامل ریسکآفرین گردشگری در شهر بندرانزلی از دیدگاه گردشگران چگونه است؟ و
مبانی نظری
مفهوم ریسک و انواع آن
بهطورکلی، ریسک یک پدیده معمول و رایج است و هر فردی در زندگی، سطحی از آن را تجربه کردهاست و براساس استاندارد مدیریت، ریسک «اثر عدم اطمینان بر اهداف و مقاصد سازمانها و سیستمها» تعریف میشود (عسگری، 1388: 24). براساس مطالعات یتس[1]، شاخصهای ریسک شامل سه قسمت است پتانسیل از دستدادن، سطح معناداری از دستدادن و احتمال از دستدادن (Pizam, 2004: 251) و میتواند با دو عنصر اصلی اثرات منفی و میزان خسارت واردشده و احتمالات وابسته به آن تعریف شود (Ye & Wen, 2009: 182). بهطورکلی، این وضعیت نشانگر آن است که ریسک، مقولهای چندبعدی میباشد (Assmuth, 2010: 394) و سنجش آن دارای سه جزء اصلی شناسایی ریسک، تحلیل ریسک و ارزیابی ریسک میباشد (عسگری، 1388: 29؛ Brown, 2009: 36). شناسایی ریسک و ارزیابی آن دو مرحله بسیار حائز اهمیت تلقی میشوند. شناسایی ریسک باید جامع باشد تا تمامی حوزههای فعالیت کسب و کار طی زمان را دربرگیرد. حاصل این مرحله، فهرستی از حوادث به همراه توضیحاتی در مورد چرایی و چگونگی تأثیر این حوادث بر برنامهریزی کسب و کار است. ارزیابی ریسک بهعنوان گام بعدی نیازمند تعیین جایگاه تقریبی و نسبی ریسکهای شناساییشده و اظهارات قابل ارزیابی و اندازهگیری در مورد تأثیر احتمالی هر یک از این ریسکها و احتمال وقوع آنها است (نیاکان، 1392: 21).
بهطورکلی، در ادبیات رفتار مصرفکننده، هفت نوع ریسک گوناگون شناسایی شدهاست که شامل ریسک عملیاتی، ریسک مالی، ریسک فیزیکی، ریسک روانشناختی، ریسک رضایت، ریسک اجتماعی و ریسک زمانی است (موون و مینور[2]، 1394: 34). هر چند در طی سالهای گذشته، ریسک مرتبط با تروریسم بهعنوان یکی از مهمترین ریسکهای مرتبط با انتخاب مقصد گردشگری مطرح شدهاست اما ریسکهای استنباط شده دیگری هم در ارتباط با انتخاب مقصد گردشگری مطرح است که از آن جمله میتوان به ریسک اتلاف وقت (احتمال این که مصرف این محصول بیش از حد زمان بر باشد)، ریسک عدم رضایت از سفر، ریسک مواجه شدن با مشکلات اجتماعی (ترس از این که خریدها مطابق با استانداردهای گروه مرجع نباشد)، ریسک روانی (ترس از این که محصولات سازگار با تصویر ذهنی خریداران نباشد)، ریسک عوامل فیزیکی (به آسیبهای فیزیکی برای مصرفکنندگان اطلاق میشود و بهعنوان نتیجهای از عملکرد محصول است)، ریسک ساختاری و عملکردی (شامل ریسکهای شناسایی شده محصولات با احتمالاتی میباشد که آن طور که انتظار میرود اداره نمیشوند)، ریسک مالی و اقتصادی (ریسکهایی که مربوط به پولهای سرمایهگذاری شده میباشد)، ریسک عدم ناپایداریهای سیاسی، ریسک جرم و جنایت و ریسک مسائل بهداشتی و سلامتی اشاره کرد (رنجبریان، 1385: 74؛ Kozak et al., 2007: 236؛Fuchs & Reichel, 2006: 84 ؛Fuchs & Reichel, 2011:267؛ Sönmez & Graefe, 1998: 123 ؛ Quintal et al., 2010: 798 ؛ Hsu & Lin, 2006: 973؛ Simpson & Siguaw, 2008: 320 ؛ Peattie et al., 2005: 400؛Lepp & Gibson, 2003: 607).
در زمینه موضوع این پژوهش، مطالعاتی متعددی در خارج و البته بهطور محدود در داخل انجام پذیرفتهاست. بر این اساس، نوشتار حاضر به دنبال آن است تا با بررسی مطالعات گذشته به استخراج عوامل مختلف ریسکآفرین گردشگری پرداخته و سپس به ارزیابی آنها در محدوده مورد مطالعه بپردازد. برخی از مهمترین مطالعات صورتگرفته در این حوزه به شرح زیر میباشد:
تسور[3] و همکاران (1997)، در مقاله ای با عنوان " ارزیابی ریسک گردشگردی براساس مدل فازی " معیارهای شناسایی شده برای ریسک گردشگری را شامل ریسک حمل و نقل، ریسک نظم و قانون، ریسک بهداشتی، ریسک اقامتی، ریسک آب و هوایی، ریسک خدمات پزشکی، ریسک ایمنی و ریسک امنیت عنوان نمودند. براساس نتایج پژوهش آنها در بین ریسکهای مطرح شده، ریسک نظم و قانون، ریسک حمل و نقل و ریسک بهداشتی در ارزیابی اثرگذار بودند (Tsaur et al., 1997: 800).
فوچس و ریچل[4] (2006)، در بررسی " درک و شناخت مقصد گردشگری، نمونه موردی: اسرائیل " شش فاکتور اصلی برای تجزیه و تحلیل بهعنوان ریسکهای درکشده در مقصد مورد نظر را شناسایی نمودند. این عوامل شامل ریسکهای انسانی، ریسکهای مالی، کیفیت خدمات، اجتماعی- روانی، بلایای طبیعی، ریسکهای مرتبط با آسیب به داراییها و مشکلات مربوط به غذا و آب و هوا میباشند. نتایج پژوهش آنها حاکی از آن است که که ریسکهای مقاصد گردشگری یک مفهوم چند بعدی است و امکان شناسایی ریسکهایی در ارتباط با این موضوع وجود دارد (Fuchs & Reichel, 2006: 89).
سیمسون و سیگو[5] (2008)، در پژوهشی با عنوان "شناسایی خطرات سفر:دیدگاه گردشگران و مدیران" به بررسی و شناسایی ریسکهای ادراک شده در سفر پرداختند. نتایج مطالعه آنها حاکی از آن است که ریسکهای فیزیکی و ساختاری و بهداشتی و سلامتی برجستهتر و نمایانتر است. در ریسکهای فیزیکی به معیار تصادفات و ایمنی و امنیت و در ریسکهای ساختاری به معیارهای حمل و نقل و جادهها توجه بیشتری شده است (Simpson & Siguaw, 2008: 320). سو و لین[6] (2006)، نیز در مقاله ای با عنوان " استفاده از تکنیکهای نظری مجموعه فازی برای تحلیل ریسک سفر: یک مطالعه تجربی " به موضوع ریسک از دیدگاه شناخت ذهنی توجهکردند و این موضوع را مطرح نمودند که گردشگران و خریداران در خرید محصولات و مقاصد گردشگری احساس عدم اطمینان مینمایند. در این تحقیق، از دو عامل احتمال و شدت برای تجزیه و تحلیل ریسک و به دست آوردن ماتریس ریسک استفاده کردند و سپس سطح ریسک از طریق این ماتریس را محاسبه نمودند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که ریسکهای مالی و فیزیکی دارای بیشترین مقدار بودند (Hsu & Lin, 2006: 974).
لپ و گیبسون[7] (2003)، در پژوهش خود با عنوان " وظیفههای توریستی ، ریسک درک شده و جهانگردی بین المللی " به بررسی تأثیر تجربه سفرهای قبلی بر استنباط گردشگران از ریسکهای گوناگون سفر پرداختند. ریسکهای مدنظر آنان در پژوهش شامل ریسک سلامتی، ریسک تروریسم و ریسک غذاهای ناشناخته بوده است (Lepp & Gibson, 2003: 606).
فرجی سبکبار و همکاران (1392)، در پژوهشی با عنوان "ارزیابی سطح ریسک در فرایند توسعه سیستم های گردشگری، مطالعه موردی: شهرستان خرم آباد" به بررسی وضعیت ریسکهای گردشگری و طبقهبندی آنها در شهرستان خرم آباد پرداختند. در این پژوهش، ریسک بهداشتی و محیطی، ریسک تکنولوژیکی، ریسک اجتماعی و فرهنگی، ریسک عملکردی، ریسک ایمنی و امنیت، ریسک اقتصادی و مالی، ریسک سیاسی و حقوقی معرفی شدند. نتایج پژوهش آنها نشان میدهد که بیشترین مقدار شدت مربوط به ریسکهای ساختاری و عملکردی میباشد (فرجی سبکبار و همکاران ، 1392: 123).
رنجبریان و همکاران (1392)، در پژوهشی تحت عنوان" طبقهبندی ریسک های استنباط شده از سفرهای خارجی و ارتباط آن با تجربه سفرهای قبلی بهعنوان ابزاری برای مدیریت شهری و برنامه ریزی گردشگری " به طبقهبندی ریسکهای استنباط شده گردشگران خارجی جهت سفر به شهر اصفهان و بررسی نقش تجربه سفرهای قبلی در استنباط از این ریسکها پرداختند. نتایج مطالعه آنها نشان میدهد که گردشگران خارجی سفر کرده به شهر اصفهان چهار نوع ریسک را تجربه کردهاند که شامل ریسک سلامتی، ریسک فرهنگی و اجتماعی، ریسک سیاسی و اقتصادی است. همچنین، بین گردشگرانی که برای اولین بار به شهر اصفهان سفر کردهاند و گردشگرانی که قبلاً به دفعات متعدد به این شهر سفر کردهاند، تفاوت معناداری از نظر ریسکهای استنباط شده سیاسی، اقتصادی و سلامتی وجود دارد (رنجبریان و همکاران، 1392: 66).
خادم و صارمی (1391)، در مقاله ای با عنوان" طراحی مدل پیشبینی ریسک گردشگری با استفاده از رویکرد فازی " ، مدلی جهت پیشبینی ریسک توریسم در محیطی پیچیده و پویا ارائه نمودند. پس از شناسایی متغیرها در 10 دسته اصلی، به ارزیابی آنها در شهر تهران پرداختند. بر این اساس، تهران با 50 درصد (متوسط) ریسک گردشگری با منشأ انسانی محاسبه گردیده است (خادم و صارمی، 1391: 86).
بهطورکلی، مجموعهای از ریسکهای شناساییشده با توجه به بررسی مطالعات انجام شده در جدول 1، مطرح شده است.
جدول 1. ریسکهای شناساییشده در پژوهشها و مطالعات گردشگری
شاخص |
متغیرها |
منبع |
- |
1. ریسک اتلاف وقت 2. ریسک عدم رضایت از سفر 3. ریسک مواجه شدن با مشکلات اجتماعی 4. ریسک روانی 5. ریسک عوامل فیزیکی 6. ریسک عملیاتی 7. ریسک مالی 8. ریسک عدم ثبات سیاسی 9. ریسک مسائل بهداشتی |
Kozak et al., 2007: 237 |
- |
1. ریسک سلامتی 2. ریسک تروریسم 3. ریسک غذاهای ناشناخته |
Lepp & Gibson, 2003: 608 |
سلامتی |
1. استانداردهای بهداشتی ضعیف 2. غذاهای ناشناخته 3. بیماری های ناشناخته |
رنجبریان و همکاران، 1392: 71 |
فرهنگی و اجتماعی |
1. اختلاف فرهنگی 2. اختلاف مذهبی 3. تفاوت زبانی |
|
سیاسی |
1. ناامنی شهرها 2. جنگ در کشورهای همسایه 3. عدم ثبات سیاسی 4. تروریسم |
|
اقتصادی |
1. اتلاف پول 2. اتلاف زمان 3. سرقت |
|
اجتماعی- فرهنگی |
1. جرم و جنایت 2. ناسازگاری اجتماعی و فرهنگی |
فرجی سبکبار و همکاران، 1392: 133 |
تکنولوژیکی |
1. نارسایی سیستم های فنی و کامپیوتری 2. نارسایی سیستم حمل و نقل |
|
محیطی- بهداشتی |
1. بهداشت محیط زیست 2. بیولوژیکی |
|
اقتصادی و مالی |
1. نوسانات قیمتی 2. اعتماد مالی 3. ضررهای مالی |
|
حقوقی |
1. قوانین |
|
سیاسی |
1. سیاست های دولتی 2. ارتباطات بین المللی 3. شرایط سیاسی |
|
ایمنی و امنیت |
1. ایمنی در تجهیزات 2. امنیت جانی |
|
عملکردی |
1. مدیریتی 2. برنامه ریزی 3. بازاریابی و استراتژیک 4. اجرایی 5. منابع انسانی |
|
- |
1. ریسک های فیزیکی و ساختاری 2. بهداشتی و سلامتی |
Simpson & Siguaw, 2008: 320 |
ریسک روانی |
1. تبلیغات منفی رسانه های خارجی 2. ارتباطات جهانی ضعیف 3. تهدیدات جنگی |
خادم و صارمی، 1391: 90 |
ریسک ساختاری و عملکردی |
1. شرکت و راهنماهای غیر حرفه ای 2. فقدان و ضعف خدمات بانکی مکانیزه 3. بروکراسی زیاد در سیستم اداری 4. ضعف در خدمات فرودگاهی 5. دشواری اخذ ویزا |
|
ریسک تروریسم |
1. ترور 2. آدم ربایی 3. هواپیما ربایی 4. بمب گذاری |
|
ریسک اجتماعی |
1. تنوع کم جاذبه های گردشگری در مقصد گردشگری 2. اعتصابات صنفی |
|
ریسک مالی |
1. هزینه بالا |
|
ریسک سلامت |
1. فقدان و یا ضعف در کیفیت و سلامت غذا 2. نظافت و تمیزی 3. بیماری های اپیدمی 4. آلودگی های آب |
|
ریسک فرهنگی |
1. عدم تسلط جامعه مقصد گردشگری به یکی از زبان های متداول دنیا 2. تصویر منفی نسبت به توریست 3. تصورات ایدئولوژیک متقابل با گردشگر 4. پوشش |
|
ریسک ایمنی |
1. نامناسب بودن ایمنی اماکن اقامتی 2. عدم ایمنی خطوط حمل و نقل داخلی و بین المللی 3. امکانات محدود بیمارستانی و درمانی 4. جنایات و ناامنی خیابان ها |
|
ریسک حقوقی |
1. ضعف قوانین حمایت از گردشگر |
|
ریسک سیاسی |
1. اظهارات بحران آفرین از سوی مقامات سیاسی 2. بی ثباتی سیاسی |
|
- |
1. ریسک های انسانی 2. ریسک های مالی 3. کیفیت خدمات 4. اجتمااعی- روانی 5. بلایای طبیعی 6. حوادث ماشین 7. مشکلات مربوط به غذا 8. مشکلات مربوط به آب و هوا |
Fuchs & Reichel, 2006: 89 |
- |
1. ریسک های حمل و نقل 2. نظم و قانون 3. بهداشتی 4. اقامتی 5. آب و هوایی 6. خدمات پزشکی 7. ایمنی و امنیت |
Tsaur et al., 1997: 800 |
- |
1. ریسک عملیاتی 2. ریسک مالی 3. ریسک فیزیکی 4. ریسک روانشناختی 5. ریسک رضایت 6. ریسک اجتماعی 7. ریسک زمانی |
موون و مینور، 1394: 36 |
مأخذ : مطالعات نگارندگان، 1396.
گردشگری و ریسک
با بررسی وضعیت گردشگری در کشورها و شهرهای پیشرو در جذب گردشگر، میتوان به وضوح مشاهده نمود به هر میزان که مقاصد گردشگری توانسته است از مقدار ریسکهای موجود در مسیر رشد صنعت بکاهند، به تناسب در توسعه این صنعت موفق بودهاند (خادم و صارمی، 1391: 86). با توجه به اینکه گردشگری و صنعت گردشگری یکی از بهترین منابع کسب درآمد برای کشورها میباشد و باعث اشتغالزایی، رونق اقتصادی، تحصیل ارز، تبادل فرهنگها و نزدیکی ملل به یکدیگر میشود. از اینرو، شاهد آن هستیم که طی سالهای گذشته بسیاری از کشورهای جهان با درک موقعیت برتر صنعت گردشگری در میان الگوهای مختلف توسعه اقتصادی، در پی آن هستند تا شرایط توسعه گردشگری خود را گسترش دهند (Farahani & Henderson, 2009: 83).
ریسکها از منظر سیستمی میتوانند نظم اصلی سیستم یا قسمتهایی از آن را مختلکرده و پایداری آن را را برهمزنند. به هر حال، کلیه فعالیتهای سیستماتیک، دارای یک سیستم باز میباشند که به راحتی مورد حمله قرار میگیرند و حوادث به راحتی میتوانند آنها را تخریب کنند. توسعه گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست (Glaesser, 2003: 14). گردشگری به لحاظ ماهیت و ابعاد متنوعش سبب گردیدهاست تا ویژگی سیستماتیک به خود اختصاص دهد.
سیستم گردشگری از نوع سیستمهای باز میباشد و هرگونه تغییر و دگرگونی در یک جزء، عامل تاثیرگذار بر سایر اجزا است که در ارتباط متقابل با همدیگر هستند و با سیستمهای محلی، منطقهای، ملی و بینالمللی در ارتباط متقابل قرار دارند (معصومی، 1388: 64 ؛ Ritchie, 2009: 11؛ گلاسر، 2003: 16 ؛ قاسمی، 1390: 3). همچنین، براساس نظر رایف ویبر، فعالیتهای مربوط به گردشگری در سطح منطقه همانند سایر سیستمهای محلی و منطقهای، از نوع سیستمهای انسانساخت و پیچیده میباشد (Aschauer, 2010: 4) و دارای ویژگیهایی از قبیل مبهم بودن و نامطمئن بودن هستند (Hsu & Lin, 2006: 968). کنترل و برنامهریزی این نوع سیستمها نیز مشکلتر از سیستمهای ساده و جبری است. در نتیجه، قطعیت آنها کمتر و پیشبینی نتایج آنها بیشتر متکی بر احتمالات است و ریسکها نه تنها زیرساختهای گردشگری یک مقصد گردشگری را دچار آسیب میکنند، بلکه تصویر مقصد، بنیانهای اقتصادی، سیاسی و غیره را مورد تهدید جدی قرار میدهند (Aschauer, 2010: 4).
بهطورکلی، کاهش ریسکهای استنباط شده، نزدیک کردن ریسکهای استنباط شده به میزان واقعی ریسکها و ارائه یک وجه مناسب از مقاصد گردشگری برای گردشگران، بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر انتخاب مقاصد گردشگری به شمار میآیند (رنجبریان، 1385: 72 ؛ Kozak et al., 2007: 238). علاوه بر این، ریسکهای استنباط شده از سفر به مقاصد گردشگری، میتواند تصویر ذهنی مقصد مورد نظر را بهطور منفی تحت تأثیر قراردهد. تصویر ذهنی از مقصد گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین موضوعات قابل بحث در تحقیقات بازاریابی گردشگری به حساب میآید (منصوریموید و سلیمانی، 1391: 96). بنابراین، به نظر میرسد مطالعه ریسکهای استنباط شده از سفر به مقاصد گردشگری و تلاش برای کاهش این ریسکها نه تنها میتواند موجب افزایش سفر به آن مقصد شود، بلکه میتواند تصویر ذهنی آن مقصد را تحت تأثیر قرار دهد (مون و مینور، 1394: 46). لذا، کلیه سازمانها و سیستمها در هر سطحی از عملکرد و در هر زمان و مکان، با دامنهای از ریسکها که بر کارکرد آنها و دستیابی به اهدافشان تاثیر میگذارد، مواجه میباشند (عسگری، 1388: 5). از اینرو، ریسکها را نمیتوان بهطورکامل حذف کرد، بلکه میتوان آنها را به شکل بهتری مدیریت نمود تا آسیبپذیری آنها کاهش یابد. براساس نظریات اسمیت[8](1995)، چنین رویکردی اغلب منجر به پایهگذاری رویکردی به اسم ارزیابی و مدیریت ریسک میگردد تا عناصر و عوامل ریسک یا آسیبپذیری به جوامع انسانی و اموال آنها را کاهشدهند (Ritchie, 2009: 97).
محدوده مورد مطالعه
بندرانزلی یکی از شهرستانهای تابعه استان گیلان و مرکز آن شهر بندرانزلی است که بین 49 درجه و 12 دقیقه تا 49 درجه و 37 دقیقه طول شرقی و 37 درجه و 34 دقیقه تا 37 درجه و 25 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است و از شهرستان کنارههای جنوب دریای خزر میباشد ( افراخته و آقاییزاده، 1390: 74). طول خط ساحلی مفید این شهرستان 40 کیلومتر است و برخلاف ساحل مازندران، کمتر مورد تعرض سازمانهای دولتی و خصوصی قرار گرفته است. شهر بندرانزلی از گذشتههای دور به دلیل نقش بندری، همیشه مورد توجه تجار و بازرگانان بوده است و از طرفی مقصد گردشگران طبقه متوسط ایرانی بوده که به صورت گروههای خانوادگی مسافرت میکنند. جذابیتهای گردشگری در انزلی مشتمل بر جذابیتهای طبیعی ویژه و منحصر به فرد (چون تالاب انزلی، سواحل ماسهای و نسبتا بکر، جنگل و نواحی حاشیه تالاب، اقلیم مناسب، فضاهای گردشگری طبیعی درون شهری) و جذابیتهای تاریخی- فرهنگی (همچون بازارهای هفتگی، آداب
و رسوم خاص، الگوی غذایی ویژه، پلها، اسکله بندر، ساختمانهای تاریخی و ... ) و جذابیتهای انسان ساخت و اقتصادی (چون منطقه آزاد انزلی، مراکز خرید و ....) میباشد (ضرغام و حاجیمحمدامینی، 1390: 106). موقعیت استقرار ناحیه و محصور بودن بین کوه و دریا، از دیگر ویژگیهای آن است که سبب افزایش گردشگران شدهاست (آمار و برنجکار، 1388: 17). شکل 1، موقعیت سیاسی شهر بندرانزلی را نشان میدهد.
روش انجام پژوهش
با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی میباشد. اطلاعات موردنیاز به صورت میدانی از طریق پرسشنامه و همچنین به صورت کتابخانهای از طریق مراجعه به اسناد، مجلات و کتب مرتبط با موضوع، بهدست آمده است. به منظور تعیین حجم نمونه، از روش کوکران استفاده شده است. در این راستا، حجم جامعه آماری برابر با 620742 نفر (مرکز آمار ایران، 1395) و حجم نمونه مورد مطالعه شامل 384 نفر از گردشگرانی است که در بهار 1395 به شهر بندرانزلی وارد شدهاند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامهای حاوی 36 سوال برای شناسایی عوامل ریسکآفرین گردشگری از سوی گردشگران استفاده گردیده است. این پرسشنامه، براساس طیف پنج امتیازی لیکرت تنظیم و برای تبدیل پاسخهای کیفی به مقادیر کمی، از روش وزندهی (بسیار کم برابر 1، کم برابر 2، متوسط برابر 3، زیاد برابر 4 و بسیار زیاد برابر 5) بهره گرفتهشده است.
برای سنجش روایی این پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده گردیده است. بدین منظور، پرسشنامه مورد نظر در اختیار 5 نفر از کارشناسان و مسئولان ذیربط قرار گرفت و سپس با اعمال برخی اصلاحات، پرسشنامه نهایی شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج این ضریب نشان میدهد ضریب آلفای کرونباخ برای این پرسشنامه 76/0 میباشد که ضریب قابل قبولی است. برای شناسایی ریسکهای استنباط شده از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده است.همچنین، قبل از انجام تحلیل عاملی اکتشافی جهت حصول اطمینان از این که آیا میتوان از دادههای موجود برای تحلیل عاملی اکتشافی استفاده نمود و این که آیا تعداد دادهها برای تحلیل عاملی اکتشافی مناسب هستند، از آزمون بارتلت و شاخص کفایت حجم نمونه (KMO)[9]استفاده شد. در پایان، جهت اولویتبندی ریسکهای شناسایی شده، آزمون آماری فریدمن به کار گرفته شد.
یافتهها
طبق یافتههای تحقیق، 41 درصد پاسخگویان زن و 59 درصد را مردان تشکیل دادهاند. به لحاظ سنی، 26 درصد از پاسخگویان در رده سنی 15 تا 25 سال، 31 درصد 26 تا 35 سال، 20 درصد در 36 تا 45 سال، 15 درصد 46 تا 55 سال و 8 درصد 56 سال به بالا قرار داشتند. به لحاظ میزان تحصیلات، 9 درصد از آنان زیر دیپلم، 18 درصد دارای مدرک دیپلم، 24 درصد دارای مدرک فوق دیپلم، 28 درصد دارای مدرک لیسانس، 17 درصد دارای مدرک فوقلیسانس و 4 درصد دارای مدرک دکتری میباشند.
جدول 2، نتایج آزمون بارتلت و شاخص کفایت حجم نمونه (KMO) را نشان میدهد. برایناساس، میزان شاخصKMO بیش از 6/0 میباشد که نشاندهنده کافیت دادههای مورد نظر برای تحلیل عاملی میباشد. همچنین، مقدار معناداری آزمون بارتلت کوچکتر از 05/0 بوده است و براساس آن میتوان گفت که تحلیل عاملی اکتشافی برای این منظور مناسب است و فرض شناخته شده بودن ماتریس همبستگی، رد میگردد. لذا، با توجه به جدول 2، میتوان اطمینان داشت که ایجاد یک ساختار عاملی از دادههای جمعآوری شده، امکانپذیر است.
جدول 2. نتایج آزمون بارتلت و شاخص KMO
شاخص KMO |
درجه آزادی |
سطح معناداری |
841/0 |
8 |
000/0 |
در مرحله بعد، جهت تشخیص این که هر یک از متغیرهای مشاهده شده با کدام عامل اکتشافی در ارتباط است و چه ریسکهایی استخراج میشود، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. به این منظور، با استفاده از روش تحلیل مؤلفههای اصلی و انتخاب روش چرخش اکویمایکس، شش شاخص یا ریسک اصلی برای گردشگران کشف و نامگذاری گردید. که
لازم به ذکر است که برای اطمینان بیشتر بارهای عاملی زیر 5/0 حذف شده است. همچنین، میزان درصد واریانس تبیین شده و میزان آلفای کرونباخ جهت سنجش میزان سازگاری درونی سوالهایی که یک عامل را میسنجند، محاسبه شده است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی در جدول (3) بیان شده است.
جدول 3. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی
شاخص ها (ریسک های اصلی) |
متغیرها (سوال های مربوطه) |
بار عاملی |
واریانس تبیین شده |
آلفای کرونباخ |
ایمنی و امنیت |
ریسک ناشی از ناامنی اماکن اقامتی |
74/0 |
61/59 |
72/0 |
ریسک ناشی از ناامنی وسایل حمل و نقل |
98/0 |
|||
ریسک ناشی از تصادفات جاده ای |
13/1 |
|||
ریسک ناشی از سرقت |
83/0 |
|||
ریسک ناشی از جرم و جنایت |
77/0 |
|||
ریسک ناشی از بی نظمی و بی قانونی |
83/0 |
|||
بهداشت و سلامت |
ریسک ناشی از عدم پاکیزگی محیط |
93/0 |
32/54 |
79/0 |
ریسک ناشی از بی کیفیتی و ناسالم بودن غذا |
92/0 |
|||
ریسک ناشی از بیماری های اپیدمی |
83/0 |
|||
اقتصادی و مالی |
ریسک ناشی از هزینه بالای خدمات |
20/1 |
54/66 |
74/0 |
ریسک ناشی از اتلاف زمان |
20/1 |
|||
ریسک ناشی از نوسانات قیمتی |
10/1 |
|||
فرهنگی و اجتماعی |
ریسک ناشی از اختلاف فرهنگی |
85/0 |
25/61 |
78/0 |
ریسک ناشی از اختلاف مذهبی |
77/0 |
|||
ریسک ناشی از تفاوت زبانی |
78/0 |
|||
ریسک ناشی از عدم وجود قوانین حمایت از گردشگر |
85/0 |
|||
امکانات و خدمات |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب |
13/1 |
21/58 |
82/0 |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان تجهیزات حمل و نقل مطلوب |
09/1 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان خدمات درمانی مناسب |
88/0 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان امکانات تفریحی |
17/1 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان جاذبه های گردشگری |
84/0 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان شرکت گردشگری و راهنمایان تور |
11/1 |
|||
بلایای طبیعی |
ریسک ناشی از وقوع سیل |
72/0 |
58/69 |
70/0 |
ریسک ناشی از وقوع زلزله |
96/0 |
|||
ریسک ناشی از وقوع یخبندان |
75/0 |
|||
ریسک ناشی از تابش شدید آفتاب |
73/0 |
|||
ریسک ناشی از بارش های شدید |
91/0 |
|||
ریسک ناشی از وزش بادهای شدید |
92/0 |
براساس جدول 3، شش متغیر شامل ریسک ناشی از ناامنی اماکن اقامتی، ریسک ناشی از ناامنی وسایل حمل و نقل، ریسک ناشی از تصادفات جادهای، ریسک ناشی از سرقت، ریسک ناشی از جرم و جنایت، ریسک ناشی از بینظمی و بیقانونی، در یک گروه قرار گرفته شده است و ریسک ایمنی و امنیت نامگذاری گردیدهاند. این شش متغیر، در مجموع 61/59 درصد از تغییرات ریسک ایمنی و امنیت را تبیین کردند.
سه متغیر نیز شامل ریسک ناشی از عدم پاکیزگی محیط، ریسک ناشی از بیکیفیتی و ناسالم بودن غذا و ریسک ناشی از بیماریهای اپیدمی، در یک گروه قرارگرفته شده است و ریسک بهداشت و سلامت نامگذاری گردیدهاند. این سه متغیر، در مجموع توانستهاند 32/54 درصد از تغییرات ریسک بهداشت و سلامت را تبیین کنند.
در همین راستا، سه متغیر شامل ریسک ناشی از هزینه بالای خدمات، ریسک ناشی از اتلاف زمان، ریسک ناشی از نوسانات قیمتی، در یک گروه قرارگرفته و ریسک اقتصادی و مالی نامگذاری گردیدهاند. این سه متغیر در مجموع توانستهاند 54/66 درصد از تغییرات ریسک اقتصادی و مالی را تبیین کنند. همچنین، چهار متغیر شامل ریسک ناشی از اختلاف فرهنگی، ریسک ناشی از اختلاف مذهبی، ریسک ناشی از تفاوت زبانی، ریسک ناشی از عدم وجود قوانین حمایت از گردشگر، در یک گروه قرارگرفته شده است و ریسک فرهنگی و اجتماعی نامگذاری گردیدهاند. این چهار متغیر، در مجموع توانستهاند 25/61 درصد از تغییرات ریسک فرهنگی و اجتماعی را تبیین کنند. شش متغیر نیز شامل ریسک ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب، ریسک ناشی از کمبود یا فقدان تجهیزات حمل و نقل مطلوب، ریسک ناشی از کمبود یا فقدان خدمات درمانی مناسب، ریسک ناشی از کمبود یا فقدان امکانات تفریحی، ریسک ناشی از کمبود یا فقدان جاذبههای امکانات تفریحی، ریسک ناشی از کمبود یا فقدان جاذبههای گردشگری، ریسک ناشی از کمبود یا فقدان شرکتهای گردشگری و راهنمایان تور، در یک گروه قرارگرفته و ریسک امکانات و خدمات نامگذاری گردیدهاند. این شش متغیر، در مجموع توانستهاند 21/58 درصد از تغییرات ریسک امکانات و خدمات را تبیین کنند.
در نهایت، شش متغیر نیز شامل ریسک ناشی از وقوع سیل، ریسک ناشی از وقوع زلزله، ریسک ناشی از وقوع یخبندان، ریسک ناشی از تابش شدید آفتاب، ریسک ناشی از بارشهای شدید، ریسک ناشی از وزش بادهای شدید، در یک گروه قرار گرفته شده است و ریسک بلایای طبیعی نامگذاری گردیدهاند. این شش متغیر، در مجموع توانستهاند 58/69 درصد از تغییرات ریسک بلایای طبیعی را تبیین کنند. همچنین، مطابق با جدول (3)، در راستای سنجش پایایی سوالها پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ برای شاخص "ایمنی و امنیت" برابر با 72/0 به دست آمده است. این ضریب برای شاخص "بهداشت و سلامت" برابر با 79/0، شاخص "اقتصادی و مالی" برابر 74/0، شاخص "فرهنگی و اجتماعی" برابر 78/0، شاخص "امکانات و خدمات" برابر 82/0 و شاخص "بلایای طبیعی" برابر با 70/0 محاسبه گردیده است.
با در نظر گرفتن حداقل ضریب آلفای 7/0 برای پایا بودن متغیرها، ملاحظه میگردد که ضریب فوق در تمامی شش شاخص مورد بررسی، بیشتر از 7/0 میباشد که نشاندهنده پایایی مناسب سوالها میباشد. پس از شناسایی و گروهبندی ریسکها، به منظور اولویتبندی احتمال وقوع آنها، از آزمون آماری فریدمن استفاده شدهاست. جدول (4)، نتایج آزمون آماری فریدمن را نشان میدهد. در روش مزبور، فرض برابری رتبه میانگین متغیرهای 28گانه به محک آزمون گذاشته میشود.
جدول 4. آزمون آماری فریدمن متغیرها
فرض H0 |
میزان خطا |
سطح معنی داری |
درجه آزادی |
کای دو محاسبه شده |
نتیجه آزمون |
رتبه میانگین متغیرها با هم برابر است |
05/0 |
000/0 |
19 |
194/296 |
رد H0 |
مطابق با جدول 4، چون سطح معنیداری آزمون کوچکتر از میزان خطا است، فرض H0 رد میشود. بنابراین، در سطح اطمینان 95 درصد، میتوان اظهار نمود که رتبه میانگین متغیرها با هم برابر نیستند. به عبارت دیگر، برخی از متغیرها نسبت به متغیرهای دیگر از میزان اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
مطابق با جدول 5، شاخصها و متغیرهای مورد بررسی، براساس نتایج حاصل از آزمون فریدمن، رتبهبندی گردیدهاند. بدین صورت که رتبه یک به معنی بیشترین احتمال وقوع ریسک میباشد و با افزایش رتبه، از احتمال وقوع ریسکها، کاسته میشود. در پایان نیز کلیه ریسکهای مورد نظر به منظور برنامهریزی و اقدام مناسب در جهت کاهش آنها، طبق جدول 6، در چهار اولویت دستهبندی شدند و در ادامه به تحلیل هر یک از شاخصها و متغیرها مطابق با نتایج حاصل شده در جدول 5 و 6 پرداخته شدهاست.
شاخص اقتصادی و مالی با بیشترین میانگین 85/2، به لحاظ احتمال وقوع در رتبه اول قرار گرفته است. باید گفت این شاخص، ریسکهای ناشی از هزینه بالای خدمات، اتلاف زمان، و نوسانات قیمتی را شامل میشود. یافتهها حاکی از آن است که همواره با افزایش سفرها در فصل بهار و بهویژه در تعطیلات نوروزی، شهرهای ساحلی و از آن جمله شهر بندرانزلی پذیرای تعداد زیادی از گردشگران میباشد که با فراتر رفتن از ظرفیت تحمل آن، با کمبود امکانات و خدمات مواجه میگردد. در این میان، دور از انتظار نیست که افزایش تقاضا و محدودیت عرضه امکانات و خدمات، موجب نوسانات قیمتی و بالارفتن هزینهها میگردد. در بین متغیرهای شاخص اقتصادی و مالی، ریسکهای ناشی از هزینه بالای خدمات و همچنین اتلاف زمان، هر دو با میانگین 92/2، بیشترین احتمال وقوع را از نظر گردشگران دارند.
شاخص امکانات و خدمات با میانگین 48/2 در رتبه دوم جای دارد. این شاخص، ریسکهای ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب، کمبود یا فقدان تجهیزات حمل و نقل کافی، کمبود یا فقدان خدمات درمانی مناسب، کمبود یا فقدان امکانات تفریحی، کمبود یا فقدان جاذبههای گردشگری و کمبود یا فقدان شرکتهای گردشگری و راهنمایان تور را شامل میگردد. دلیل استنباط و قرارگیری این شاخص در رتبه دوم از نظر احتمال وقوع را نیز باید با عدم توازن میان تعداد گردشگران ورودی به شهر انزلی میزان امکانات و خدمات موجود در شهر، مرتبط دانست. اینطور استنباط میشود که با توجه به اینکه انزلی مورد استقبال بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف کشور میباشد، اما امکانات و خدمات آن هنوز جوابگوی گردشگران کنونی نمیباشد. به این ترتیب همواره گردشگران با ریسک ناشی از کمبود یا فقدان امکانات و خدمات مواجه هستند که از آن جمله اماکن اقامتی، خدمات تفریحی و تجهیزات حملونقل مطلوب قابل ذکر میباشد. در بین متغیرهای شاخص امکانات و خدمات، از نظر گردشگران احتمال وقوع ریسک ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب با میانگین 24/3، بیشتر از سایر ریسکها میباشد.
شاخص ایمنی و امنیت با میانگین 08/2، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. این شاخص، ریسکهای ناشی از ناامنی اماکن اقامتی، وسایل حمل و نقل، تصادفات جادهای، سرقت، جرم و جنایت، بینظمی و بیقانونی را شامل میشود. مسأله ایمنی و امنیت یکی از اولین مواردی است که معمولا گردشگران قبل از تصمیم به مسافرت، در خصوص آن کسب اطلاع مینمایند. نتایج حاکی از آن است که در بین متغیرهای این شاخص، با توجه به سابقه تصادفات جادهای به خصوص در تعطیلات نوروزی، ریسک ناشی از تصادفات جادهای با میانگین 87/2، بیشترین احتمال وقوع را از نظر گردشگران دارد. در این میان، بینظمی و بیقانونی برخی رانندگان وسایل نقلیه، کیفیت پایین جادهها و همچنین وسایل حمل و نقل، از جمله دلایلی است که احتمال وقوع تصادفات جادهای را از نظر گردشگران افزایش داده است.
شاخص بهداشت و سلامت با میانگین 77/1، در رتبه چهارم قرار دارد. این شاخص، ریسکهای ناشی از عدم پاکیزگیمحیط، غذای ناسالم و بی کیفیت و بیماریهای واگیردار را شامل میشود. به نظر میرسد که در خصوص شاخص بهداشت و سلامت، احتمال وقوع ریسکهای مذکور، از نظر گردشگران چندان زیاد نمیباشد. البته، در بین متغیرهای شاخص بهداشت و سلامت، ریسک ناشی از عدم پاکیزگی محیط با میانگین 01/2، نسبت به سایر ریسکها، جایگاه بالاتری را به خود اختصاص داشتهاست. در این خصوص، شواهد حاکی از آن است که عدم رعایت بهداشت از سوی برخی گردشگران و رهاکردن زبالهها در اطراف معابر، نوار ساحلی، پارکها و فضای سبز و غیره همواره از جمله چالشهای جدی حضور گردشگران، بهویژه به صورت انبوه، در مقصدها بوده است.
شاخص بلایای طبیعی با میانگین 74/1، در رتبه پنجم واقع شده است. این شاخص ریسکهای ناشی از وقوع سیل، وقوع زلزله، وقوع یخبندان، تابش شدید آفتاب، بارشهای شدید و وزش بادهای شدید را شامل میشود. نتایج نشان میدهد که ریسکهای مربوط به شاخص بلایای طبیعی، از نظر گردشگران از احتمال وقوع پایینی برخوردار است. دلایل آن را میتوان شرایط اقلیمی نسبتا مطلوب شهرهای شمالی، بهویژه شهر بندرانزلی در فصل بهار دانست که احتمال وقوع مواردی همچون یخبندان، تابش شدید آفتاب، بادهای شدید را کاهش میدهد. در بین متغیرهای شاخص بلایای طبیعی، ریسک ناشی از بارشهای شدید با میانگین 03/2 از نظر گردشگران بیشترین احتمال وقوع را دارا است که دلیل آن را میتوان ناشی از طبیعت شهرهای ساحلی دانست که همواره بیشترین بارش ها را به خود اختصاص میدهند.
در پایان، شاخص فرهنگی و اجتماعی با میانگین 26/1، کمترین احتمال وقوع را داشته است و در رتبه ششم (آخر) میباشد. این شاخص، ریسکهای ناشی از اختلاف فرهنگی، اختلاف مذهبی، تفاوت زبانی و عدم وجود قوانین حمایت از گردشگر را شامل میشود. نتایج نشان میدهد که گردشگران احتمال وقوع ریسکهای مربوط به شاخص فرهنگی و اجتماعی را در مقایسه با دیگر شاخصها، پایینتر استنباط نمودهاند که نشان از فقدان یا میزان پایین اختلاف میان گردشگران و اهالی شهر بندرانزلی، از نظر معیارهایی همچون فرهنگی و مذهبی و تفاوت زبانی دارد. در بین متغیرهای شاخص فرهنگی و اجتماعی، ریسک ناشی از اختلاف فرهنگی با میانگین 01/2، از نظر گردشگران احتمال وقوع بیشتری نسبت به سایر ریسکها دارد.
جدول 5. رتبه بندی عوامل ریسکآفرین گردشگری
شاخص |
رتبه میانگین |
رتبه |
متغیرها |
رتبه میانگین |
انحراف معیار |
رتبه |
ایمنی و امنیت |
08/2 |
3 |
ریسک ناشی از ناامنی اماکن اقامتی |
51/1 |
74/0 |
24 |
ریسک ناشی از ناامنی وسایل حمل و نقل |
56/2 |
98/0 |
9 |
|||
ریسک ناشی از تصادفات جاده ای |
87/2 |
13/1 |
6 |
|||
ریسک ناشی از سرقت |
99/1 |
83/0 |
15 |
|||
ریسک ناشی از جرم و جنایت |
54/1 |
77/0 |
23 |
|||
ریسک ناشی از بی نظمی و بی قانونی |
99/1 |
83/0 |
14 |
|||
بهداشت و سلامت |
77/1 |
4 |
ریسک ناشی از عدم پاکیزگی محیط |
01/2 |
93/0 |
12 |
ریسک ناشی از بی کیفیتی و ناسالم بودن غذا |
70/1 |
92/0 |
20 |
|||
ریسک ناشی از بیماری های اپیدمی |
59/1 |
83/0 |
21 |
|||
اقتصادی و مالی |
85/2 |
1 |
ریسک ناشی از هزینه بالای خدمات |
92/2 |
20/1 |
4 |
ریسک ناشی از اتلاف زمان |
92/2 |
20/1 |
5 |
|||
ریسک ناشی از نوسانات قیمتی |
72/2 |
10/1 |
7 |
|||
فرهنگی و اجتماعی |
26/1 |
6 |
ریسک ناشی از اختلاف فرهنگی |
01/2 |
85/0 |
13 |
ریسک ناشی از اختلاف مذهبی |
51/1 |
77/0 |
25 |
|||
ریسک ناشی از تفاوت زبانی |
50/1 |
78/0 |
26 |
|||
ریسک ناشی از عدم وجود قوانین حمایت از گردشگر |
93/1 |
85/0 |
18 |
|||
امکانات و خدمات |
48/2 |
2 |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب |
24/3 |
13/1 |
1 |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان تجهیزات حمل و نقل مطلوب |
66/2 |
09/1 |
8 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان خدمات درمانی مناسب |
03/2 |
88/0 |
10 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان امکانات تفریحی |
04/3 |
17/1 |
2 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان جاذبه های گردشگری |
97/1 |
84/0 |
16 |
|||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان شرکت های گردشگری و راهنمایان تور |
98/2 |
11/1 |
3 |
|||
بلایای طبیعی |
74/1 |
5 |
ریسک ناشی از وقوع سیل |
50/1 |
72/0 |
27 |
ریسک ناشی از وقوع زلزله |
96/1 |
96/0 |
17 |
|||
ریسک ناشی از وقوع یخبندان |
57/1 |
75/0 |
22 |
|||
ریسک ناشی از تابش شدید آفتاب |
46/1 |
73/0 |
28 |
|||
ریسک ناشی از بارش های شدید |
03/2 |
91/0 |
11 |
|||
ریسک ناشی از وزش بادهای شدید |
93/1 |
92/0 |
19 |
جدول 6. اولویت بندی عوامل ریسکآفرین گردشگری در شهر بندرانزلی
اولویت |
دامنه رتبه میانگین |
متغیرها |
رتبه میانگین |
اولویت اول |
80/2 تا 24/3 |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب |
24/3 |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان امکانات تفریحی |
04/3 |
||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان شرکت های گردشگری و راهنمایان تور |
98/2 |
||
ریسک ناشی از هزینه بالای خدمات |
92/2 |
||
ریسک ناشی از اتلاف زمان |
92/2 |
||
ریسک ناشی از تصادفات جاده ای |
87/2 |
||
اولویت دوم |
35/2 تا 79/2 |
ریسک ناشی از نوسانات قیمتی |
72/2 |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان تجهیزات حمل و نقل مطلوب |
66/2 |
||
ریسک ناشی از ناامنی وسایل حمل و نقل |
56/2 |
||
اولویت سوم |
91/1 تا 34/2 |
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان خدمات درمانی مناسب |
03/2 |
ریسک ناشی از بارش های شدید |
03/2 |
||
ریسک ناشی از عدم پاکیزگی محیط |
01/2 |
||
ریسک ناشی از اختلاف فرهنگی |
01/2 |
||
ریسک ناشی از بی نظمی و بی قانونی |
99/1 |
||
ریسک ناشی از سرقت |
99/1 |
||
ریسک ناشی از کمبود یا فقدان جاذبه های گردشگری |
97/1 |
||
ریسک ناشی از وقوع زلزله |
96/1 |
||
ریسک ناشی از عدم وجود قوانین حمایت از گردشگر |
93/1 |
||
ریسک ناشی از وزش بادهای شدید |
93/1 |
||
اولویت چهارم |
45/1 تا 90/1 |
ریسک ناشی از بی کیفیتی و ناسالم بودن غذا |
70/1 |
ریسک ناشی از بیماری های اپیدمی |
59/1 |
||
ریسک ناشی از وقوع یخبندان |
57/1 |
||
ریسک ناشی از جرم و جنایت |
54/1 |
||
ریسک ناشی از ناامنی اماکن اقامتی |
51/1 |
||
ریسک ناشی از اختلاف مذهبی |
51/1 |
||
ریسک ناشی از تفاوت زبانی |
50/1 |
||
ریسک ناشی از وقوع سیل |
50/1 |
||
ریسک ناشی از تابش شدید آفتاب |
46/1 |
بحث و نتیجهگیری
امروزه یکی از مهمترین مقولههایی که گردشگران قبل از سفر به مقصد به آن بیشترین توجه را مینمایند و در مورد آن به کسب اطلاعات میپردازند، آگاهی از ریسکهای موجود در سفر به مقصد مورد نظر میباشد. بهطورکلی، چنانچه گردشگران از سفر به مقاصد گردشگری احساس امنیت نداشته باشند و احتمال مواجه شدن با خطرهای مختلف وجود داشته باشد، از سفر به آن مقصد، منصرف شده و ترجیح میدهند به مکانهایی سفر نمایند که احتمال وقوع ریسکهای مختلف در کمترین حد ممکن باشد. بنابراین، شناسایی عوامل ریسکآفرین در مقاصد گردشگری و اقدامات مناسب جهت کاهش آنها میتواند زمینه حضور قابل توجه گردشگران را فراهم نموده که به دنبال آن رشد و توسعه اقتصادی مقصد را به همراه خواهد داشت.
بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل ریسکآفرین گردشگری از دیدگاه گردشگران در شهر بندرانزلی، انجام شده است. مطابق یافتههای پژوهش، شاخص اقتصادی و مالی با رتبه میانگین 85/2، بیشترین احتمال وقوع را داشته است و در رتبه یک قرار میگیرد. در این راستا، شاخص امکانات و خدمات با میانگین 48/2، در رتبه دوم، شاخص ایمنی و امنیت با میانگین 08/2، در رتبه سوم، شاخص بهداشت و سلامت با میانگین 77/1، در رتبه چهارم، شاخص بلایای طبیعی با میانگین 74/1، در رتبه پنجم و در پایان، شاخص فرهنگی و اجتماعی با میانگین 26/1، کمترین احتمال وقوع را داشته است و در رتبه ششم قرار گرفته است.
در همین راستا، اولویتبندی ریسکهای استنباط شده به تفکیک از دیدگاه گردشگران جهت سفر به شهر بندرانزلی در قالب اولویتهای اول تا چهارم جهت اقدامات مناسب در راستای کاهش آنها دستهبندی گردیدند.
در این راستا، به ترتیب ریسکهای ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب، کمبود یا فقدان امکانات تفریحی، کمبود یا فقدان شرکتهای گردشگری و راهنمایان تور، هزینه بالای خدمات، اتلاف زمان و تصادفات جادهای با کسب میانگین 80/2 تا 24/3 بیشترین احتمال وقوع را داشتند و جهت اقدام مناسب به منظور کاهش آنها در اولویت اول قرار گرفتهاند.
همچنین، به ترتیب ریسکهای ناشی از نوسانات قیمتی، کمبود یا فقدان تجهیزات حمل و نقل مطلوب و ناامنی وسایل حمل و نقل با میانگین 35/2 تا 79/2 جهت اقدام مناسب به منظور کاهش آنها در اولویت دوم قرار گرفته شدند و به ترتیب ریسکهای ناشی از کمبود یا فقدان خدمات درمانی مناسب، بارشهای شدید، عدم پاکیزگی محیط، اختلاف فرهنگی، بینظمی و بیقانونی، سرقت، کمبود یا فقدان جاذبههای گردشگری، وقوع زلزله، عدم وجود قوانین حمایت از گردشگر و وزش بادهای شدید، با میانگین 91/1 تا 34/2 در اولویت سوم قرار گرفتند.
در پایان، نیز به ترتیب ریسکهای ناشی از بیکیفیت و ناسالم بودن غذا، بیماریهای واگیردار، وقوع یخبندان، جرم و جنایت، ناامنی اماکن اقامتی، اختلاف مذهبی، تفاوت زبانی، وقوع سیل و تابش شدید آفتاب با میانگین 45/1 تا 90/1 جهت اقدام مناسب به منظور کاهش آنها در اولویت چهارم قرار دارند.
مقایسه نتایج این پژوهش با مطالعات پیشین تفاوتهایی را نشان میدهد که به شرح زیر میباشد:
یافتههای این پژوهش با نتایج مطالعه سو و لین[10](2006)، هماهنگ نیست بهطوری که در پژوهش حاضر ریسکهای ناشی از نوسانات قیمتی در اولویت دوم قرار گرفتند و در مطالعه سو و لین، ریسکهای مالی دارای، بیشترین مقدار را به خود اختصاص داده بودند.
از سوی دیگر، یافتههای این پژوهش با یافتههای پژوهش فرجی سبکبار و همکاران (1392) همسو نمیباشد. زیرا در آن مطالعه، ریسکهای ساختاری و عملکردی (مدیریتی، برنامهریزی، بازاریابی و استراتژیک، اجرایی و منابع انسانی)، دارای بیشترین مقدار بوده است. درحالیکه طبق یافتههای پژوهش حاضر، ریسکهای ناشی از کمبود یا فقدان اماکن اقامتی مطلوب، کمبود یا فقدان امکانات تفریحی، کمبود یا فقدان شرکتهای گردشگری و راهنمایان تور، هزینه بالای خدمات، اتلاف زمان و تصادفات جادهای، بیشترین مقدار را کسب کردند.
مقایسه یافتههای پژوهش حاضر با یافتههای تسور و همکاران[11] (1997)، نیز حاکی از تفاوتهایی است بهطوری که در مطالعه مذکور، ریسکهای نظم و قانون، حمل و نقل و بهداشتی، بهعنوان مهمترین عوامل شناخته شدند. درحالیکه براساس یافتههای پژوهش حاضر، ریسک بینظمی و بیقانونی در اولویت سوم و ریسک کمبود یا فقدان تجهیزات حمل و نقل مطلوب و ناامنی وسایل حمل و نقل در اولویت دوم و ریسکهای ناشی از عدم پاکیزگی محیط در اولویت سوم، بیکیفیت و ناسالم بودن غذا و بیماریهای واگیردار، در اولویت چهارم قرار گرفته شدند.
یافتههای این پژوهش با نتایج مطالعه سیمسون و سیگو[12] (2008)، تا حدودی هماهنگ است، بهطوری که در آن ریسکهای تصادفات و ایمنی و امنیت و همچنین حمل و نقل و جادهها توجه بیشتری شده است و در مطالعه حاضر نیز ریسکهای تصادفات جادهای در اولویت اول و ناامنی وسایل حمل و نقل در اولویت دوم
جادهای در اولویت اول و ناامنی وسایل حمل و نقل در اولویت دوم قرار گرفتهاند.
1. Afrakhteh, Hassan, Aghaeizadeh, Esmaeil (2011), Rural Migration in Iran and the Dominance of Recession Factors: A Case Study of Bandar Anzali, Journal of Housing and Rural Environment, No. 133: 84-71.
2. Statistics, Timur, Baranjkar, Afsaneh (2009), Geographical Analysis of the Development of Second Homes in Rural Areas of Bandar Anzali after the Islamic Revolution, Geographical Perspective Quarterly, No. 9: 26-7.
3. Khadem, Amirreza, Saremi, Hamed (2012), Designing a tourism risk forecasting model using a fuzzy approach, Quarterly Journal of Urban Management Studies, No. 9: 96-85.
4. Rahimpour, Ali, Karbasi-Yazdi, Amir (2011), Prioritization of factors affecting the development of the tourism industry of the Islamic Republic of Iran using the Rembrandt method, Journal of Tourism and Development, No. 1: 16-1.
5. Ranjbarian, Bahram (2006), The Inferred Image of Iran as a Tourism Destination, Research Journal of the University of Isfahan, No. 2: 80-69.
6. Ranjbarian, Bahram; Ghaffari, Mohammad, Taslimi, Amin (2013), Classification of inferred risks from foreign travel and its relationship with previous travel experience as a tool for urban management and tourism planning, Quarterly Journal of Economics and Urban Management, No. 2: 74-65.
7. Zargham, Hamid, Haji Mohammad Amini, Samad (2011), Feasibility study of tourism cluster in Bandar Anzali city, Quarterly Journal of Tourism Studies, No. 123: 14-93.
8. Feasibility study of tourism cluster in Bandar Anzali city, Quarterly Journal of Tourism Studies, No. 123: 14-93.
9. Asgari, Ali (2009), Guide to International Standard ISO 3001 Risk Management, Tehran: Noor Alam Publications.
10. Ghaffari, Mohammad (2012), Typology of domestic tourists traveling to Isfahan based on travel motivations, Master Thesis, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan under the guidance of Bahram Ranjbarian.
11. Faraji Sabkbar, Hassan Ali; Salmani, Mohammad, Ayashi, Athereh (2013), Assessing the level of risk in the process of developing tourism systems Case study: Khorramabad, Journal of Geography and Environmental Hazards, No. 6: 140-123.
12. Ghasemi, Mohammad (2011), Tourism as a Model System of Mashhad, Journal of Geography and Regional Development, No. 17: 31-1.
13. Statistics Center of Iran (2016), survey results of national tourists in spring 2016.
14. Masoumi, Massoud (2009), An Introduction to Approaches in Planning the Development of Local Urban and Regional Tourism, Tehran: Samira Publications.
15. Mansouri Moayed, Fereshteh, Soleimani, Samira (2012), Marketing Tools and Mental Image of Tourism Destination from Destination, Quarterly Journal of Tourism Management Studies, No. 18: 110-93.
16. Moon, John, Minor, Michel (2015), Consumer Behavior of Internal and External Factors, translated by Abbas Saleh Ardestani and Mohammad Reza Saadi, Tehran: Ittihad-Jihad No Publications.
17. Niakan, Lily (2013), What is Risk Management ?, World Insurance News Quarterly, No. 186: 25-16.
37. Zamani Farahani, H., & Henderson, J.C. (2009), “Islamic Tourism and Managing Tourism Development in Islamic Societies: The Cases of Iran and Saudi Arabia”, international Journal of Tourism Research, 12(1): 79-89.