جغرافیا و برنامه ریزی شهری
سید رضا آزاده؛ معین شفیعی حقشناس؛ صالح خاکسار شهمیرزادی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت کلانشهر رشت از لحاظ دوچرخه سواری شهری و اولویتبندی مسیرهای بهینه برای طراحی مسیرهای دوچرخه سواری انجام پذیرفت. نوع تحقیق توصیفی ـ تحلیلی با روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان حاضر در مسیر دوچرخه سواری میدان گیل رشت بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 384 نفر بهعنوان ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت کلانشهر رشت از لحاظ دوچرخه سواری شهری و اولویتبندی مسیرهای بهینه برای طراحی مسیرهای دوچرخه سواری انجام پذیرفت. نوع تحقیق توصیفی ـ تحلیلی با روش پیمایشی بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان حاضر در مسیر دوچرخه سواری میدان گیل رشت بودند که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 384 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بوده و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 74/0 مورد تأئید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از مدل تحلیل SWOT و ماتریس QSPM، تحلیل سلسلهمراتبی (AHP)، استفاده گردید. نوآوری تحقیق حاضر در استفاده از نظرات شهروندان و پیشنهاد مسیرهای بهینه دوچرخه سواری بر همان اساس، با رعایت رتبهبندی میباشد. طبق یافتههای تحقیق، 33/52 درصد از نمونههای تحقیق، تمایل به استفاده از دوچرخه داشتهاند و 33/36 درصد، اتوبوس را برای انجام سفرهای شهری ترجیح دادهاند. بررسی وضعیت مسیر فعلی دوچرخه سواری نشان داد که شهروندان برخلاف تمایل بالا برای دوچرخه سواری، مسیر دو کیلومتری فعلی را انتخاب نمیکنند. بیش از 60 درصد از پاسخگویان، میزان تمایل خود برای استفاده از مسیر دوچرخه سواری میدان گیل تا میدان مصلی را در سطح کم و خیلیکم ابراز نمودهاند. تحلیل ماتریس SWOT، نشان داد که بهترین راهبردها برای ارتقاء سیستم دوچرخه سواری شهری در شهر رشت، راهبردهای تهاجمی بهویژه، طراحی مسیرهای جدید برای دوچرخه سواری است. در این راستا با استفاده از مدل AHP، بهینهترین محدوده برای این راهبرد پیشنهاد گردید.