با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ارزیابی محیط زیست ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه معماری و شهرسازی، واحد ایلخچی، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلخچی، ایران.

2 دانشجوی دکتری شهرسازی، گروه معماری و شهرسازی، واحد بین الملل ارس، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

پارکینگ‌های عمومی یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های سیستم حمل‌ونقل هستند که نقش مؤثری در کاهش ترافیک و کارایی آن و کیفیت زندگی شهری دارند. در عصر معاصر به دلیل افزایش اتومبیل، کمبود فضای پارک کردن، هزینه هنگفت ساخت پارکینگ، ارزیابی دقیق برای مدیریت و مکان‌یابی پارکینگ ضرورت پیدا می‌کند. این پژوهش از نوع کاربردی است که با مطالعات کتابخانه‌ای به تدوین مبانی نظری (شهرسازی و مدیریت ترافیک شهری)، برای شناخت محدوده مورد مطالعه و بررسی وضع موجود از روش میدانی و استفاده از نقشه‌های طرح تفصیلی و جامع پرداخته و میزان کمبودها و نحوه توزیع فضایی پارکینگ‌ها مشخص شده است. تعیین سرانه پارکینگ عمومی با توجه به استاندارد وزارت راه و شهرسازی انجام گردیده است. برای تعیین محدوده‌های مناسب جهت احداث پارکینگ، معیارهای تأثیرگذار در مکان‌یابی را شناسایی و با استفاده از نرم‌افزارSuper Decisions معیارها را به لایه‌های اطلاعاتی تبدیل کرده و برای هر یک از معیارها (لایه‌ها)، فاصله‌های مورد نیاز (حریم‌ها) ایجاد شده است. شبکه معابر در مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر ارومیه با محیط نرم‌افزار VISUM مدل‌سازی شده است. با توجه به میزان تأثیر هر یک از لایه‌ها و مقایسه زوجی آنها توسط نرم‌افزارSuper Decisions ، وزن هر یک از لایه‌ها را محاسبه کرده که نرخ‌ ناسازگاری مقایسات‌ زوجی‌ 08/0 به‌دست‌آمده و چون‌ کمتـر از 1/0 بوده‌، سـازگاری ایـن‌ مقایسات‌ قابل‌قبول‌ است. در نهایت با روی هم‌گذاری لایه‌های اطلاعاتی، محدوده‌های مناسب مشخص و در پنج دسته خیلی ضعیف تا بسیار خوب تقسیم‌بندی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Studying the spatial-spatial distribution of public parking lots and its optimal location using the basics of urban planning and urban traffic management, case study: Urmia city

نویسندگان [English]

  • Masoud Haghlesan 1
  • Ali Ghanbari Nasr Abadi 2
  • Ehsan Davarpanah 2

1 , Assistant Professor, Department of Architecture and Urban Planning, Ilkhchi Branch, Islamic Azad University, Ilkhchi, Iran.

2 Doctoral student of Urban Planning, Department of Architecture and Urban Planning, Aras International Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

چکیده [English]

Public parking lots are one of the most important infrastructures of the transportation system that play an effective role in reducing traffic and its efficiency and the quality of urban life. This research is of an applied type, which uses library studies to develop theoretical foundations (urban planning and urban traffic management), to understand the scope of the study and investigate the existing situation by field method and using detailed and comprehensive plan maps, and the extent of deficiencies and the manner of spatial distribution. The parking lots have been marked. Public parking per capita has been determined according to the standard of the Ministry of Roads and Urban Development. In order to determine the appropriate limits for the construction of parking, identify the influential criteria in locating and use the Super Decisions software to convert the criteria into information layers and for each of the criteria (layers), the required distances (Harim) has been created. The road network has been modeled in the comprehensive study of transportation and traffic of Urmia city with the VISUM software environment. Considering the effect of each of the layers and their pairwise comparison by Super Decisions software, the weight of each layer was calculated, and the incompatibility rate of pairwise comparisons was obtained as 0.08 and since it was less than 0.1, compatibility These comparisons are acceptable. Finally, by superimposing the layers of information, appropriate ranges are determined and divided into five categories from very poor to very good.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public parking
  • location
  • urban planning
  • traffic management
  • AHP
  • Urmia city