رضا هاشمی معصوم آباد؛ عطا غفاری گیلانده؛ علیرضا محمدی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، تحلیل فضایی پراکنش کاربری آموزشی شهر اردبیل بوده است. در همین راستا، با استفاده از مدلهای آمار فضایی، تحلیل لکههای داغ و خودهمبستگی فضایی در نرمافزار Arc/GIS به بررسی نحوه توزیع فضایی کاربریهای آموزشی در سطح شهر اردبیل پرداخته شد. دادههای تحقیق به روش اسنادی و با مراجعه به منابع و سازمانهای مربوطه گردآوری ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، تحلیل فضایی پراکنش کاربری آموزشی شهر اردبیل بوده است. در همین راستا، با استفاده از مدلهای آمار فضایی، تحلیل لکههای داغ و خودهمبستگی فضایی در نرمافزار Arc/GIS به بررسی نحوه توزیع فضایی کاربریهای آموزشی در سطح شهر اردبیل پرداخته شد. دادههای تحقیق به روش اسنادی و با مراجعه به منابع و سازمانهای مربوطه گردآوری گردید. استفاده از روشهای تحلیل آمار فضایی در پراکنش کاربریهای آموزشی و دادههای بروز زمانی (۱۳۹۵) و مکانی (محلات شهر اردبیل) از نوآوریهای پژوهش حاضر میباشد. نتایج بهدست آمده نشان داد که نواحی 6، 7 و 10، از منطقه 3 و ناحیه 6، از منطقه 1 بلوکهای دارای وزنه بالای کاربری آموزشی و غلظت بالای لکههای داغ بودند. ناحیه 11، از منطقه 1، ناحیه 11، از منطقه 3 و نواحی 4، 8 و 9 از منطقه 2، نیز بلوکهای با وزنه پایین آموزشی و غلظت کم لکههای داغ بودند که این نواحی به لحاظ پایداری در سطح پایینتری قرار داشتند. همچنین براساس شاخص موران، توزیع فضایی کاربریهای آموزشی در شهر اردبیل بهصورت خوشهای میباشد. نتایج تحلیل تابع رگرسیون در محیط ادریسی نیز نشان داد که بین کاربری آموزشی و جمعیت، کاربریهای مسکونی، درمانی، اداری انتظامی، تجاری، تجاری- خدماتی و ورزشی، همبستگی مثبت وجود دارد. بین کاربری فرهنگی و فضای سبز و کاربری کارگاهی – صنعتی با کاربری آموزشی، همبستگی منفی برقرار است.