نظام سکونتگاهی و مسکن
زهرا کرمی؛ سید عباس یزدانفر؛ سید باقر حسینی؛ سعید نوروزیان ملکی
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال معرفی عوامل موثر در افزایش جذابیت بصری در جهت تامین کیفیت محیط مسکونی و بررسی خلقوخوی افراد در مواجهه با منظر شهری است. مطالعات نشان میدهد که ارتقای کیفیت محیط مسکونی، از طریق ایجاد فضای جذاب بصری در منظر روزانه میتواند نشاط را به شهرها بازگرداند. توجه به عنصر جذابیت به عنوان یکی از مولفههای کیفیت زندگی شهری ...
بیشتر
پژوهش حاضر به دنبال معرفی عوامل موثر در افزایش جذابیت بصری در جهت تامین کیفیت محیط مسکونی و بررسی خلقوخوی افراد در مواجهه با منظر شهری است. مطالعات نشان میدهد که ارتقای کیفیت محیط مسکونی، از طریق ایجاد فضای جذاب بصری در منظر روزانه میتواند نشاط را به شهرها بازگرداند. توجه به عنصر جذابیت به عنوان یکی از مولفههای کیفیت زندگی شهری در پژوهشهای اخیر کمرنگ بوده و مطالعات کمی در مورد احساسات مردم در فضاهای سبز شهری در ایران انجام شده است. روش مورداستفاده در پژوهش به صورت ترکیبی از روشهای کمی و کیفی است. ابتدا با استفاده از پیمایش، 5 مولفه با CVR>0.49 به عنوان مولفههای اصلی جذابیت بصری انتخاب شدند. سپس با استفاده از تست خودارزیاب SAM از 12 شرکتکنندهی غیرمرتبط با معماری، حالت روحی آنها بررسی شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مولفههای "دید و منظر"، "گشایش دید"، "رمز و راز"، "مراودات اجتماعی" و "پیادهمداری" بیشترین اولویت را در ایجاد و ارتقای جذابیت بصری در منظر روزانه به عهده دارند و همچنین همه این مولفهها به طور معناداری حالت روحی افراد را تغییر میدهند. نوآوری این مطالعه در استفاده از تست خودارزیاب SAM در بررسی حالت روحی افراد در مواجهه با منظر روزانه است.