جغرافیا و برنامه ریزی شهری
علیاصغر غلامی؛ علی اصغر عباسی اسفجیر؛ ابوالقاسم حیدرآبادی
چکیده
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر استفاده از رسانهها و جامعهپذیری بر رفتارهای زیستمحیطی در شهرهای ساری و جویبار میپردازد. تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که با استفاده از روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری افراد بالای 18 سال شهرهای ساری و جویبار در استان مازندران بودند که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، تعداد 400 ...
بیشتر
مطالعه حاضر به بررسی تأثیر استفاده از رسانهها و جامعهپذیری بر رفتارهای زیستمحیطی در شهرهای ساری و جویبار میپردازد. تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی بوده که با استفاده از روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری افراد بالای 18 سال شهرهای ساری و جویبار در استان مازندران بودند که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه تعیین گردید. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته با متغیرهای مستخرج از تئوری ارزشهای اینگلهارت، الگوی رفتار محیطگرایانه کالموس و اجیمن بهعنوان چارچوب تئوریک بوده است و میباشد است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. اعتبار ابزار از طریق اعتبار صوری مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، با ضریب بالای 8/0 تأیید شد. با توجه به نتایج به دست آمده، رفتار زیستمحیطی در نمونههایی مورد بررسی دارای میانگین بالا بودند. بین جامعهپذیری و رفتار زیستمحیطی رابطه معنادار به دست آمد. همچنین جامعهپذیری با ابعاد چهارگانه رفتار زیستمحیطی (رفتار مصرف انرژی، رفتار حفاظت از محیط زیست، رفتار زیستمحیطی در سفر و الگوی خرید زیستمحیطی) رابطه معنادار و مثبت داشته است و تبلیغات زیستمحیطی و استفاده از رسانهها تنها با بعد الگوی خرید زیستمحیطی رابطه معنادار دارد. متغیرهای مستقل،20 درصد از واریانس رفتار زیستمحیطی را تبیین میکنند. نوآوری مطالعه حاضر در استفاده از مطالعه تطبیقی رفتارهای زیستمحیطی بین دو شهر ساری و جویبار با روش کمی میباشد.