معصومه جعفری؛ منوچهر طبیبیان
چکیده
هدف از مطالعه حاضر سنجش شاخصهای خلاقیت شهری و مقایسه سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان بوده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی انجام شد. برای سنجش اطلاعات چهار معیار و 23 زیرمعیار استخراج شده که برای تعیین اهمیت نسبی معیارهای مورد پژوهش از مدل آنتروپی شانون و روش تحلیل رابطهای خاکستری استفاده گردید. نوآوری تحقیق ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر سنجش شاخصهای خلاقیت شهری و مقایسه سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان بوده است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی از نوع کاربردی انجام شد. برای سنجش اطلاعات چهار معیار و 23 زیرمعیار استخراج شده که برای تعیین اهمیت نسبی معیارهای مورد پژوهش از مدل آنتروپی شانون و روش تحلیل رابطهای خاکستری استفاده گردید. نوآوری تحقیق پرداختن به معیارهای مشترک خلاقیت شهری و توسعه شهری دانشپایه میباشد. یافتههای تحقیق نشان داد که رتبهبندی نهایی کلانشهرها از نظر برخورداری از شاخصهای خلاقیت شهری، کلانشهر تهران رتبه اول، کلانشهر مشهد رتبه دوم و کلانشهر اصفهان در رتبه سوم قرار دارند. همچنین اولویتبندی کلانشهرها در رابطه با توسعه شهری دانشپایه، تهران با کسب رتبه اول، مشهد در رتبه دوم و اصفهان در رتبه سوم قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که خلاقیت شهری مفهومی بالقوه است که در کلانشهرهای تهران، اصفهان و مشهد باید بهطور جدی تقویت شود تا امکان توسعه شهری دانشپایه را فراهم کند. جنبه نوآورانه پژوهش نشان داد که زمانی توسعه دانشپایه امکانپذیر میشود که خلاقیت به همراه دانش در محیطی خلاق با اقتصاد دانشپایه و تحت نظارت مدیران دانشی بهوسیله کارکنان دانشی صورت پذیرد.