جغرافیا و برنامه ریزی شهری
یزدان شیرمحمدی
چکیده
امروزه پلتفورمهای رزرو بخش اقامتی اهمیت زیادی در مناطق شهری پیدا کردهاند. این سایتهای رزرو چند وجهی تحولی را در صنعت اقامتی رقم زدهاند. در سطح خرد، این پلتفورمهای مجموعهای از اتاقهای خصوصی، آپارتمانها و خانهها است که هرکدام متعلق به یک مالک شخصی است و در مکانهای مختلف واقع شده و به طور مستقل اداره میشود. هدف این پژوهش ...
بیشتر
امروزه پلتفورمهای رزرو بخش اقامتی اهمیت زیادی در مناطق شهری پیدا کردهاند. این سایتهای رزرو چند وجهی تحولی را در صنعت اقامتی رقم زدهاند. در سطح خرد، این پلتفورمهای مجموعهای از اتاقهای خصوصی، آپارتمانها و خانهها است که هرکدام متعلق به یک مالک شخصی است و در مکانهای مختلف واقع شده و به طور مستقل اداره میشود. هدف این پژوهش بررسی اثر اصالت برند، اصالت میان فردی و اصالت وجودی تجربه گردشگران شهری بر طنین برند اقامتی سایتهای رزو اینترنتی در مناطق بوم گردی شهرهای استان گیلان است که این تأثیر اصالت برند با توجه به نقش میانجی عشق برند، سرزندگی و احساس به یادماندن تجربه مورد سنجش قرار گرفته است. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس و تعداد آن 384 نفر بود. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیلهای آماری نیز با استفاده روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. برآورد تحلیل مسیر این پژوهش نشان داد که اصالت برند پلتفورمهای رزور اینترنتی با ضریب مسیر993/0بر عشق برند اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین ضریب مسیر فرضیه اثر اصالت وجودی بر سرزندگی566/0و ضریب مسیر فرضیه اصالت میان فردی بر سرزندگی488/0است. یافتهها پژوهش نشان داد که بیاد ماندنی بودن تجربه گردشگر بر برجستگی برند با ضریب مسیر 985/0 اثر است؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیههای تحقیق، به مدیران این نوع پلتفورمهای اقامتی توصیه میشود، تصویر سایت اقامت مسافران را ارتقا بخشند؛ ابتکارات مختلف برای مسافران ابتکار را در نظر بگیرند؛