تحلیل پیشران‌های بوم‌شناختی اثرگذار بر جذب و ماندگاری گردشگر، پژوهش موردی: کاشان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه جغرافیا و اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

2 کارشناس ارشد، گروه اکوتوریسم، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.

چکیده

مطالعه حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر جذب و افزایش مدت‌زمان اقامت و ماندگاری گردشگران در شهر کاشان می‌پردازد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که گردشگران بازدید­کننده از کاشان به آن پاسخ گفته‌اند. حجم نمونه با استفاده از نرم‌افزار سمپل پاور به تعداد 200 نفر محاسبه و ‌به‌طور تصادفی در اختیار گردشگران قرار گرفت. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت ازجمله تحقیقات توصیفی تحلیلی مبتنی بر مطالعات میدانی بوده است. این پژوهش برای اولین بار با رویکردی جامع و سیستماتیک در منطقه صورت گرفته است.. نتایج حاصل از آزمون تی بیانگر اثرگذاری جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی - مذهبی، طبیعی، خرید و موقعیت و دسترسی بر جذب گردشگران در شهر کاشان است. اولویت­بندی عوامل اثرگذار بر جذب گردشگران با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری صورت گرفته است. کسب بار عاملی 78/0 برای مؤلفه جاذبه­های فرهنگی – مذهبی نشان می­دهد این عامل، اثرگذارترین مؤلفه بر شکل­گیری انگیزه سفر به کاشان بوده است. در ادامه، شناسایی عوامل اثرگذار بر افزایش مدت‌زمان ماندگاری و اقامت گردشگران با استفاده از تحلیل عاملی، عامل خدمات و تسهیلات گردشگری موجود در شهر کاشان از بین شش عامل شناسایی شده، تبیین‌کننده 46/15 درصد واریانس کل مجموعه مورد تحلیل بوده ­است. به عبارت دیگر، بهبود خدمات و تسهیلات در شهر کاشان قادر خواهد بود بیش از سایر عوامل منجر به افزایش مدت‌زمان حضور و اقامت گردشگران در شهر کاشان گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing Ecological Propellants Effecting on Tourists’ Attraction and their Inhabitancy Duration, Case study: Kashan

نویسندگان [English]

  • Sedigheh Kiani Salmi 1
  • Najmeh Nazri Mazidi 2
1 Assistant Professor, Department of Geography and Ecotourism, University of Kashan, Kashan, Iran.
2 Msc, Department of Ecotourism, University of Kashan, Kashan, Iran.
چکیده [English]

This article deals with the identification of effective factors on attracting and increasing the length of stay and permanence of tourists in Kashan city. The research tool is a researcher-made questionnaire that was answered by tourists visiting Kashan. The sample size was calculated by using sample power software to 200 people and was randomly distributed among tourists in Kashan. The research in terms of purpose is applied and in term of nature it is one of the descriptive analytical researches based on field studies. This research has been done for the first time with a comprehensive and systematic approach in the region. The results of the T-test indicate that 5 components of historical, religious-cultural, natural, shopping, location and accessibility attractions are effective. Classifying the effective factors has been performed by structural equation modeling. The factor loading of 0.78 for components of religious-cultural attractions demonstrates that this factor is the most effective issue which motivates traveling to Kashan and it is more effective than other factors. Identifying effective factors in increasing tourists’ inhabitancy duration by factor analysis indicates tourists’ services and facility in Kashan, among the 6 identified factors, has 15.46% of the general variance of the analyzed collection. In other words, the improvement of services and facilities could be more effective in the rise of the tourists’ inhabitancy duration in Kashan.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ecological Drivers
  • Tourist Staying
  • Kashan
Aghaei, V. (2010). The role of tourism in the Socio-Economic Development of Sistan and Baluchistan province, master's Thesis in Geography and Tourism Planning, Under the Guidance of Dr. Javad Bazarafshan, Zahedan: University of Sistan and Baluchistan. In Persian)
Alén, E., Nicolau, J. L., Losada, N., & Domínguez, T. (2014). Determinant factors of senior tourists’ length of stay. Annals of Tourism Research49, 19-32.
Baki, B., Sahin Basfirinci, C., Murat AR, I., & Cilingir, Z. (2009). An application of integrating SERVQUAL and Kano's model into QFD for logistics services: a case study from Turkey. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics21(1), 106-126.
Boshagh, M. R. (2014). Application of Structural Equation Modeling in Human Sciences. First Edition, Tehran: Sociologists Publications. In Persian)
Chaiboonsri, C., & Chaitip, P. (2012). The Modeling International Tourism Demand for Length of Stay in India: Social Development, Economics Development. Journal of Knowledge Management, Economics and Information Technology2(2), 1-8.
Daghestani, S. (2012). Tourism attractions (concepts, management and planning). Tehran: Mehkameh Publications. (In Persian)
 Department of Economic Studies of the Deputy Planning and Development Department of Development and Research Management of Mashhad Municipality. (2009). Investigating Factors Affecting the Tendency of Pilgrims and Tourists to Stay Longer in Mashhad City, Mashhad: Mashhad Municipality. (In Persian)
Dibayi, P. (2011). Understanding Tourism. Tehran: Allameh Tabatabayi University Publications.
Ebrahim-Pour, H., Seyde Naqawi, M. A., & Yaghoubi, N. M. (2011). A Survey of Factors influencing on the Tourists Satisfaction and Loyalty in Ardabil Province (The Case of Sarein Tourism City), Tourism Studies, 5(14), 69. In Persian)
Ebrahimzadeh, I., Hafez Rezazadeh, M., & Darai, M. (2014). Optimum Planning and Locating the Urban Tourism Facilities and Infrastructures by Using GIS, Case study: Semnan city, Geography and Development Iranian Journal, 12(35), 33-48. (In Persian)
Gharanjik, Z. (2013). investigation of urban elements affecting the attraction and retention of tourists in the city of Tabriz, the first specialized scientific seminar on the attractions and repulsions of East Azerbaijan, Tabriz: East Azerbaijan Press House and Sarbanan Tourism Company of Tabriz. (In Persian)
Grigolon, A. B., Borgers, A. W., Kemperman, A. D., & Timmermans, H. J. (2014). Vacation length choice: A dynamic mixed multinomial logit model. Tourism Management41, 158-167.
Haji-Hosseini, H., & Mousavi, S. (2016). Investigation of factors affecting the attraction and length of stay of tourists in Chabahar city. Third International Conference on Recent Innovations in Civil Engineering, Architecture and Urban Planning, Tehran: Nikan Institute of Higher Education. In Persian)
Haque, A., & Khan, A. H. (2013, February). Factors influencing of tourist loyalty: A study on tourist destinations in Malaysia. In Conference: proceedings of 3rd Asia-Pacific business research conference, Kuala Lumpur, Malaysia (Vol. 19, No. 1, pp. 25-26).
Hasanpour, M., & Daghestani, S. (2012). Tourism Planning (an integrated and sustainable approach to tourism planning and development). Tehran: Mehkame Publications. In Persian)
Heydari Chianeh, R. (2013). The Basics of Tourism Industry Planning. Tehran: The Organization for Researching and Composing University textbooks in the Humanities )SAMT.(
Hezar Jaribi, J., & Najafi, M. M. (2011). Sociological study of factors affecting the development of tourism in Iran (with the approach of attracting foreign tourists). Geography and Environmental Planning Quarterly, 23(47), 146 -133. (In Persian)
Honarvar, A., Mosharraf Javadi, B, & Ghafouri, F. (2014). Factors driving tourists to international sports events held in the country. Olympics, 31)3), 51-64. (In Persian)
 Jani, S., & Donya Bin, F. (2017). Analyzing the Effective Factors on the Number of National Tourists and Tourist's Length of Stay: A Province-wide Study. Journal of Tourism Planning and Development, 6(22), 30-53. (In Persian)
Kazuzuru, B. (2014). Determinants of tourist length of stay in Tanzania. International Journal of Business and Social Science5(9).204-214.
Kiani Salmi, S., & Boshagh, M.R. (2016). Analyzing the role of facilities and ifrastructures of tourism on tourists’ loyalty and interest for Revisit (Case study: rural regions of Savojbalagh), tourism and development, 6(3), 157-176. (In Persian)
Kiani Salmi, S., & Boshagh, M.R. (2016). Explaining the Effects of the Rose Festival from the Perspective of Local Residents A Case Study of Kashan, Tourism Management Studies, 11(34), 65-92. (In Persian)
Kiani, S, & Mehrabi, A. (2018). Tourism security and specifying its effects on tourists’ satisfaction, faithfulness, and attraction (case study: Isfahan Tourists). Societal Security Studies, 8(4), 229-266. (In Persian)
Lelahj, R, Satari Sarbangoli, H. (2013), Investigating the role of public spaces in the city in sustaining tourism and improving tourism, the first national conference on tourism and green tourism, Hamedan: General Department of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of Hamedan Province. In Persian)
Liu, C. H., & Wang, C. C. (2008). Forecast competitor service strategy with service taxonomy and CI data. European Journal of Marketing42(7/8), 746-765.
Moghadsin, M., & Falsafi-Nejad, M. R. (2013). Application of Structural Equation Models to Estimate Reliability and Validity of Psychological Tests and Assess the Reliability and Validity of Adult ADHD Diagnostic Scale (CAARS-S: SV). Educational Measurement, 3(10), 137-103. (In Persian)
Moulai Hashtjin, N., & Ebrahimi, H. (2013). Identification of tourism capabilities and attractions and its effect on attracting tourists in Amlesh city. Regional Planning Quarterly, 4(16), 108-95. (In Persian)
Papoli-Yazdi, M. H., &Saghaei, M. (2012). Tourism (Nature and Concepts). Tehran: The Organization for Researching and Composing University textbooks in the Humanities )SAMT.(
Qara-Najad, H. (2007). An Introduction to Tourism and Hospitality Development, Najaf Abad: Islamic Azad University Publications - Najaf Abad Branch. (In Persian)
Rafii, H., Parsapour, S., &  Rahnama, A. (2016). Social economic factors affecting the retention of domestic tourists (the case study of Mashhad city). journals of social studies of tourism, 4(7), 8-35. (In Persian)
Saghaei, M., Khajavi, M., &  Eslami, A. (2013). Analysis of the low retention rate of tourists in Golestan province with an emphasis on passing tourists. the first international strategic scientific conference on the development of tourism in the Islamic Republic of Iran, challenges and prospects. Mashhad: Academic Jihad Tourism Research Institute. In Persian)
Salmasi, L., Celidoni, M., & Procidano, I. (2012). Length of stay: Price and income semi‐elasticities at different destinations in Italy. International Journal of Tourism Research14(6), 515-530.
Šergo, Z., Poropat, A., & Ružic, P. (2014). The determinants of length of stay and arrivals of tourists in the Croatia: a panel data approach. In 22nd Biennial International Congress Tourism & Hospitality Industry (pp. 518-535).
Shatrian, M., Kiyani Salmi, S., & Ghanbari, R. (2017). Assessment of the economic effects - social and physical Mehr Housing views of residents (Case Study: Mehr Housing of Kashsn city. Quarterly of Geography (Regional Planing), 7(3), 109-126.) In Persian)
Sojasi Qidari H., & Sadeghloo T. (2016). Analyzing the Role of Environmental Quality in Tourist Attraction to Rural Touristic Destinations (Case Study: Touristic Rural of Small lavasan Rural District). GeoRes, 31(2), 32-49. (In Persian)
Yaghoubzadeh, R., Amoei, S., & Babanejhad, M. H. J. (2013). Assessment of iran’s free zones in terms of tourist attractions and development of tourism infrastructure case study: qeshm. The persian gulf political-cultural studies journal, 2(3), 116-99. (In Persian)
Yaghoubzadeh, R. (2013). Typology of tourism (providing a framework for the classification of types of tourism), first edition, Tehran: Sociologists Publications. (In Persian)
ابراهیم­پور، حبیب؛ سیدنقوی، میرعلی و یعقوبی، نورمحمد (1389.( عوامل مؤثر بر رضایت و وفاداری گردشگران در استان اردبیل (مطالعه موردی منطقه گردشگری سرعین). نشریه مطالعات مدیریت گردشگری، 5(14)، 92-69.
ابراهیم­زاده، عیسی؛ حافظ رضا­زاده، معصومه و دارائی، مرضیه (1393). برنامه‌ریزی و مکان‌یابی بهینه تسهیلات و زیرساخت‌های گردشگری شهری با استفاده از GIS موردشناسی: شهر سمنان. مجله جغرافیا و توسعه، 12(35)، 33-48.
آقائی، واحد و بذرافشان، جواد (1389). نقش گردشگری در تحول اقتصادی-اجتماعی استان سیستان و بلوچستان، پایان­نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی توریسم، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان.
بسحاق، محمدرضا (1394). کاربرد مدل‌سازی معادلات ساختاری در علوم انسانی، چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه­شناسان.
پاپلی­یزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی (1392). گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت.
جانی، سیاوش و دنیابین، فهیمه (1396). بررسی عوامل مؤثر بر تعداد و طول اقامت گردشگران ملی: مطالعه بین استانی. نشریه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 6(22)، 30-53.
حاجی­حسینی، حبیب و موسوی، سحر (1395). بررسی عوامل مؤثر برجذب و مدت ماندگاری گردشگر در شهر چابهار، سومین کنفرانس بین‌المللی نوآوری­های اخیر در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، تهران: موسسه آموزش عالی نیکان.
حسن­پور، محمود و داغستانی، سعید (1392). برنامه‌ریزی گردشگری (رویکردی یکپارچه و پایدار به برنامه­ریزی و توسعه گردشگری). تهران: انتشارات مهکامه.
حیدری چیانه، رحیم (1393). مبانی برنامه‌ریزی صنعت گردشگری، تهران: انتشارات سمت.
داغستانی، سعید (1391). جاذبه­های گردشگری (مفاهیم، مدیریت و برنامه‌ریزی. تهران: انتشارات مهکامه.
دیبایی، پرویز (1371). شناخت گردشگری .تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
رفیعی، هادی؛ پارساپور، سارا و رهنما، علی (1395). عوامل اقتصادی اجتماعی مؤثر بر ماندگاری گردشگران داخلی (مورد مطالعه شهر مشهد). دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 4(7)، 35-8.
سجاسی قیداری، حمدالله، صادقلو، طاهره (1395). تحلیل و تبیین نقش کیفیت محیطی در جذب گردشگر به مقاصد گردشگری روستایی (مطالعه موردی: روستاهای گردشگری دهستان لواسان کوچک). فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، 13(2)، 49- 32.
سقایی، مهدی؛ خواجوی، محمد و اسلامی، علیرضا (1393). واکاوی ضریب ماندگاری پایین گردشگران در استان گلستان با تأکید بر گردشگران عبوری. اولین همایش بین­المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش­ها و چشم‌اندازها، مشهد: پژوهشگاه گردشگری جهاد دانشگاهی.
شاطریان، محسن؛ کیانی سلمی، صدیقه و قنبری، رعنا (1396). ارزیابی اثرات اقتصادی – اجتماعی و کالبدی مسکن مهر از دیدگاه ساکنان (مطالعه موردی: مسکن مهر کاشان). فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیا، 7(3)، 126-109.
قرنجیک، زبیده (1393). بررسی عناصر شهری مؤثر برجذب و ماندگاری گردشگر در شهر تبریز، نخستین سمینار علمی تخصصی جاذبه­ها و دافعه­های آذربایجان شرقی، تبریز: خانه مطبوعات آذربایجان شرقی و شرکت ساربانان گردشگری تبریز.
قره­نژاد، حسن (1386). مقدمه‌ای بر توسعه گردشگری و مهمان­پذیری. نجف‌آباد: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی – واحد نجف‌آباد.
کیانی سلمی، صدیقه و بسحاق، محمدرضا (1396). تحلیل نقش خدمات و زیرساخت­های گردشگری در وفاداری و تمایل به بازدید مجدد گردشگران. فصلنامه علمی پژوهشی گردشگری و توسعه، 6(3)، 176- 154.
کیانی سلمی، صدیقه، بسحاق، محمدرضا (1395). تبیین اثرات جشنواره گلاب‌گیری از دیدگاه ساکنان محلی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(34)، 92-65.
 کیانی، صدیقه و مهرابی، علی (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر امنیت گردشگری و نقش آن در رضایت، وفاداری و جذب گردشگران (نمونه موردی: گردشگران اصفهان). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی، 8(4)، 266- 229.
گروه مطالعات اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت توسعه و پژوهش شهرداری مشهد (1389). بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به ماندگاری بیش‌تر زائران و گردشگران در شهر مشهد، مشهد: شهرداری مشهد.
للحج، رفیعه و ستاری ساربانقلی، حسن (1393). بررسی نقش فضاهای عمومی شهر در ماندگاری توریسم و بهبود گردشگری. اولین همایش ملی توریسم و گردشگری سبز، همدان: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان.
مقدسین، مریم و فلسفی­نژاد، محمدرضا (1391). کاربرد مدل‌های معادلات ساختاری در برآورد اعتبار و روایی آزمون‌های روان‌شناختی و بررسی اعتبار و روایی سازه پرسشنامه تشخیصی ADHD بزرگسالان. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی، 3(10)، 137 -103.
مولایی هشتجین، نصرالله و ابراهیمی، حیدر (1393). شناسایی قابلیت­ها و جاذبه­های گردشگری و ‌تأثیر آن برجذب گردشگر در شهرستان املش. فصلنامه برنامه­ریزی منطقه­ای، 4(16)، 108-95.
هزاجریبی، جعفر و نجفی، ملک محمد (1390). بررسی جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری در ایران (با رویکرد جذب گردشگران خارجی). فصلنامه جغرافیا و برنامه­ریزی محیطی، 23()، 146-133.
هنرور، افشار؛ مشرف جوادی، بتول و غفوری، فرزاد (1384). عامل­های سوق‌دهنده گردشگران به رویدادهای ورزشی بین‌المللی برگزار شده در کشور. االمپیک، 31(3)، 64-51.
 یعقوب­زاده، رحیم (1393). گونه‌شناسی گردشگری (ارائه چارچوبی برای تقسیم‌بندی انواع گردشگری). چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
یعقوب­زاده، رحیم؛ عمویی، صدرا؛ بابانژاد، محمدحسین جان (1393). ارزیابی مناطق آزاد ایران به لحاظ جذب گردشگر و توسعه زیرساخت‌های گردشگری (مطالعه موردی، منطقه آزاد قشم). فصلنامه مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج‌فارس، 2(3)، 116-99.