واکاوی نقش استراتژی های بازاریابی شهری در توسعه پایدار شهری: بررسی نقش میانجی تصویر برند شهری

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه

2 گروه مدیریت بازرگانی - دانشگاه پیام نور

3 گروه مدیریت بازرگانی

10.30473/grup.2025.71037.2849

چکیده

در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و بسیاری از شهرها که نقش غالب در زندگی هر یک از کشورها را ایفا می‌کنند، سهم تعیین‌کننده‌ای در زندگی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نه تنها کشورها، بلکه در کل جهان دارند. برای سنجش این تاثیر بایستی به مطالعه استراتژی های بازاریابی شهر و نقش آن در توسعه پایدار پرداخته شود که در این میان نقش برند شهرها که برای توسعه شهرها، جذب گردشگری، معرفی ثروت شهر و بهبود کیفیت زندگی جامعه انجام می شود به خودی خود برای این ارزیابی نمایان می شود. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان شهرسازی شهرداری تبریزمی باشندکه با استفاده از نمونه گیری در دسترس و هدفمند به تعداد 80 نفر انتخاب شدند تعیین شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد استراتژی های بازاریابی شهری گلند و اکایا (2001) ، پرسشنامه توسعه پایدار شهری روفایدا (2007) و پرسشنامه تصویر برند شهری زهرا(2023) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و Smart PLS 3 انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد استراتژی های بازاریابی شهری بر تصویربرند شهری و توسعه پایدار شهری به ترتیب 926/0 =β و 539/0 =β تأثیر مستقیم و مثبتی دارد. نتایج بیانگر این است که استراتژی های بازاریابی شهری و تصویر مثبت برند شهری برای توسعه پایدار شهری بسیار مهم است و می‌توان آن را از طریق بازاریابی استراتژیک و تلاش‌های ارتباطی که بر عوامل فرهنگی و اقتصادی متمرکز است، افزایش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the role of city marketing strategies in sustainable city development: Investigating the mediating role of city brand image

نویسندگان [English]

  • Tohid Alizadeh 1
  • Moslem Soleymanpor 2
  • reza norouzi ajirlou 3
1 University faculty member
2 Pnu university
3 pnu university
چکیده [English]

Currently, half of the world''s population lives in cities, and many cities, which play a dominant role in the life of each country, have a decisive role in the political, economic and social life of not only countries, but also the whole world. In order to measure this impact, it is necessary to study city marketing strategies and its role in sustainable development. The assessment is displayed. The statistical population of this research is the managers and city planning experts of Tabriz municipality, who were selected using available and targeted sampling in the number of 80 people. To collect data, standard city marketing strategies questionnaires were used by Goland and Akaya (2001), Rufaida sustainable development questionnaire (2007) and Zahra city brand image questionnaire (2023). Data analysis was done through structural equation modeling and using SPSS 23 and Smart PLS 3 software. The results of the research showed that city marketing strategies have a direct and positive effect on city brand image and city sustainable development, respectively, β = 0.926 and β = 0.539. The results indicate that city marketing strategies and a positive city brand image are very important for sustainable city development and can be enhanced through strategic marketing and communication efforts that focus on cultural and economic factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Role analysis
  • Marketing strategies
  • Sustainable development
  • City brand image
  • Tabriz

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 خرداد 1404
  • تاریخ دریافت: 28 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 16 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 خرداد 1404