نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران.
2 استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران.
3 دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
مطالعه حاضر، با هدف ارائه مدل برنامهریزی استراتژیک برای جاذبههای گردشگری کلانشهر کرج و امکانسنجی برای ایجاد دهکده گردشگری اجرا گردید. از نظر نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی و از نظر روش، پیمایشی بوده است. جهت گردآوری داده از دو پرسشنامه جداگانه برای متخصصین و گردشگران استفاده گردید تحلیل مجموع یافتهها با استفاده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و مدل (SWOT) انجام شد. توجه به جاذبههای مختلف گردشگری این کلانشهر و مشارکت بخش خصوصی و تعامل بین نهادهای مردمی با سازمانهای دولتی در جهت عرضه شیوههایی جدید و خلاقانه برای ارج نهادن به این صنعت، از نوآوریهای مطالعه میباشد. طبق نتایج بهدست آمده، کلانشهر کرج از نظر شرایط گردشگری، بهویژه در زمینه فضاهای تفریحی - تفرجی تنگناهای متعددی دارد. مناطق شهری با کمبود فضاهای مناسب بکر و خالی در سطوح درونشهری و نیز مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگیهای ناشی از ایجاد مسافرتهای درونشهری، مواجه هستند. با توجه به پتانسیل گردشگری شهرستان کرج استراتژی محافظهکارانه یا WO، برای جذب گردشگران، استراتژی مناسبی میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Presenting a Strategic Planning Model for Karaj Metropolis Tourism Attractions
نویسندگان [English]
- ramin heydari 1
- Fariborz Ahmadi Dehka 2
- Anita Majidi Heravi 3
1 M.A. of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Karaj, Iran.
2 Assistant Professor, Dept. of Geography, Payame Noor University, Karaj, Iran.
3 Ph.D. of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of presenting a strategic planning model for tourist attractions of Karaj metropolis and feasibility study for creating a tourist village. In terms of type of research, it was descriptive-analytical and with regard to the method, it was a survey. To collect data, two separate researcher-made questionnaires were used for professionals and tourists. The analysis of the findings was performed using internal and external factor evaluation matrix and model (SWOT).Paying attention to the various tourist attractions of this metropolis and the participation of the private sector and the interaction between public institutions and government organizations in order to offer new and creative ways to honor this industry are among the innovations of the study. According to the research results, the city of Karaj has several bottlenecks in terms of tourism conditions, especially in the field of recreational spaces. Urban areas face a lack of suitable pristine and empty spaces at the inner city levels, as well as problems such as traffic and pollution caused by the creation of inner-city travel. Considering the tourism potentials of Karaj city, a conservative strategy or WO is a suitable strategy to attract tourists.
کلیدواژهها [English]
- Strategic Planning
- Tourist Attraction
- Karaj