ارائه مدل برنامه‌ریزی استراتژیک برای جاذبه‌های گردشگری کلان‌شهرکرج

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران.

2 استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه پیام نور، کرج، ایران.

3 دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

مطالعه حاضر، با هدف ارائه مدل برنامه­ریزی استراتژیک برای جاذبه‌های گردشگری کلان‌شهر کرج و امکان­سنجی برای ایجاد دهکده گردشگری اجرا گردید. از نظر نوع تحقیق توصیفی – تحلیلی و از نظر روش، پیمایشی بوده است. جهت گردآوری داده از دو پرسشنامه جداگانه برای متخصصین و گردشگران استفاده گردید تحلیل مجموع یافته‌ها با استفاده از ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و مدل (SWOT) انجام شد. توجه به جاذبه‌های مختلف گردشگری این کلان‌شهر و مشارکت بخش خصوصی و تعامل بین نهادهای مردمی با سازمان‌های دولتی در جهت عرضه شیوه‌هایی جدید و خلاقانه برای ارج نهادن به این صنعت، از نوآوری‌های مطالعه می‌‌باشد. طبق نتایج به‌‌دست آمده، کلان‌شهر کرج از نظر شرایط گردشگری، به‌ویژه در زمینه فضاهای تفریحی - تفرجی تنگناهای متعددی دارد. مناطق شهری با کمبود فضاهای مناسب بکر و خالی در سطوح درون‌شهری و نیز مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی‌های ناشی از ایجاد مسافرت‌های درون‌شهری، مواجه‌ هستند. با توجه به پتانسیل گردشگری شهرستان کرج استراتژی محافظه‌کارانه یا WO، برای جذب گردشگران، استراتژی مناسبی می‌باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a Strategic Planning Model for Karaj Metropolis Tourism Attractions

نویسندگان [English]

  • ramin heydari 1
  • Fariborz Ahmadi Dehka 2
  • Anita Majidi Heravi 3
1 M.A. of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Karaj, Iran.
2 Assistant Professor, Dept. of Geography, Payame Noor University, Karaj, Iran.
3 Ph.D. of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of presenting a strategic planning model for tourist attractions of Karaj metropolis and feasibility study for creating a tourist village. In terms of type of research, it was descriptive-analytical and with regard to the method, it was a survey. To collect data, two separate researcher-made questionnaires were used for professionals and tourists. The analysis of the findings was performed using internal and external factor evaluation matrix and model (SWOT).Paying attention to the various tourist attractions of this metropolis and the participation of the private sector and the interaction between public institutions and government organizations in order to offer new and creative ways to honor this industry are among the innovations of the study. According to the research results, the city of Karaj has several bottlenecks in terms of tourism conditions, especially in the field of recreational spaces. Urban areas face a lack of suitable pristine and empty spaces at the inner city levels, as well as problems such as traffic and pollution caused by the creation of inner-city travel. Considering the tourism potentials of Karaj city, a conservative strategy or WO is a suitable strategy to attract tourists.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Planning
  • Tourist Attraction
  • Karaj
ابراهیم‌زاده، عیسی، کاظمی‌زاد، شمس‌اله اسکندری ثانی، محمد (1390)، برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه گردشگری، با تاکید بر گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: شهر قم)، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 43 (76): 141 – 115.
ابراهیم‌زاده، عیسی، ایزدی ، پگاه و کهزادی، سالار (1394)، برنامه‌ریزی راهبردی توسعه پایدار اکوتوریسم با بهره گیری از مدل تلفیقی  ANPو SWOT مطالعه موردی: استان کردستان، آمایش جغرافیایی فضا، 15: 26-13.
امین ­بیدختی، علی‌اکبر، نظری، ماشالله (1388)، نقش بازاریابی
در توسعه صنعت گردشگری، چشم‌انداز مدیریت، 32: 68-49.
آزادخانی، پاکزاد، بریمی‌پور، سونیا،  سلاورزی‌زاده، محمد (1396)، نقش راهبردی توسعه شهری (CDS) در توسعه گردشگری شهر اصفهان، مطالعات عمران شهری، 3: 17-4.
تقوایی، مسعود، اعظم، صفرآبادی (1390)، مدیریت گردشگری شهری با تأکید بر برنامه‌ریزی فضاهای شهری جاذب گردشگر (مطالعه موردی شهر کرمانشاه)، برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی، 3 (9) : 208-183.
جعفری، وحیده، نجارزاده، محمد، کیانی فیض­آبادی، زهره (1396)، بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری مطالعه موردی: شهر سواد کوه، برنامه­ریزی و توسعه گردشگری، 6 (20): 93 – 75.
حاجی­نژاد، علی، عبدی، ناصر، پایدار، ابوذر (1395)، مطالعه تطبیقی عوامل ساختاری، کارکردی و نهادی المان­های گردشگری شهری و عوامل مؤثر بر ‌توسعه آن­ها، مطالعه موردی: برج­های آزادی و ایفل، گرشگری شهری، 3 (1): 108 – 93.
داوری، دردانه (1383)، مدیریت استراتژیک ویژه سازمان‌های غیردولتی، تهران: انتشارات نشر بزرگ زیتون.
دهستانی، بهبود، شکوئی، حسین (1383)، برنامه‌ریزی کالبدی گردشگری (مطالعه موردی: شهرستان آستارا)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
رکن‌الدین افتخاری، عبدالرضا، داوود، مهدوی (1385)، راهکارهای توسعه گردشگری روستایی با استفاده از مدل سوات: دهستان لواسان کوچک، مدرس علوم انسانی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، 10 (2): 1-30.
سعیدنیا، احمد، مهدی‌زاده، جواد (1391)، گردشگری شهری، کتاب سبز شهرداری، تهران، انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.
شعبانی­فرد، محمد، پوراحمد، احمد، حسینی، علی، رشیدی، مصطفی (1388)، بررسی سنجش ظرفیت پذیرش گردشگری شهری و مدل‌سازی شهرهای گردشگری پایدار از بعد کالبدی (نمونه موردی منطقه 12 تهران)، نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، دوره 11 (14): 74-47.
شهرداری کرج (1395)، طرح انسجام‌بخشی به کالبد و بافت مسکونی کلان‌شهر کرج، کرج: معاونت معماری و شهرسازی، مهندسان مشاور نقش پیراوش.
صفار حیدری، حجت (1396)، آموزش عالی، کنش اخلاقی و گردشگری پایدار: رویکردی هرمنوتیکی، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 6 (20): 33 – 8.
کاظمی، مهدی (1387)، مدیریت گردشگری، انتشارات سمت.
کوپر، کریس (1380)، اصول و مبانی جهانگردی، ترجمه اکبر غمخوار، انتشارات فرآماد.
مشکینی، ابوالفضل، حسینی، معصومه، ربانی، طاها، عباس‌زاده، صغری (1395)، بررسی عوامل مؤثر بر احساس امنیت اجتماعی گردشگران شهری مطالعه موردی: شهر طرقبه، گردشگری شهری، 3 (1): 30 – 17.
 نوربخش، سید مرتضی، اکبرپور سراسکانرود، محمد (1389)، نقش گردشگری شهری در توسعه اقتصادی کلان‌شهرها، اقتصاد شهر، ویژه نامه اقتصاد گردشگری، 2: 34-20.
هال، کالین مایکل و جنکینز، جان. ام (1389)، سیاست‌گذاری جهانگردی، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
Abby, L & Gwoffey, W. (2006), Planning Tourism Employment ,A Developing Country Perspective, Tourism Management, 27 (1): 159-170.
Brown, Sally. (2005), Travelling with a Purpose: Understanding the Motives and Benefits of Volunteer Vacationers, Current Issues in Tourism, 8(6): 479-496.
Evans, N., Campbell, D., & Stonehouse, G. (2003), Strategic Management for Travel and Tourism, Butterworth, Oxford.
Goeldner, C. Ritchie, J. (2009),Tourism: principles, practices, philosophies, New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Kalaivani,R.,  Madha Suresh, V., Sanjeeve Prasad, S. Kaleel, M. (2018), Urban tourism: A role of government policy and strategies of tourism in tamil nadu. proceedings of the Third International Symposium, SEUSL, www.researchgate.net/publication/322695871_Urban_tourism.
Law, Christopher (2002), Urban tourism – The visitor economy and the growth of large cities, EMEA: Thomson Learning.
Sharpley, R. (2002), "Rural tourism and the challenge of tourism diversification". TourismManagement . Vol. 47, 202-244.
Shiji, O. (2017), Urban tourism: The case of India.. International Journal of Advanced Education and Research, Volume 2(6): 30-36.
 World Tourism Organization (2001), Sport and Tourism Shaping Global Culture, WTO Publication Unit World Tourism Organization, Madrid, Spain.