اثر رضایت گردشگر از مناطق گردشگری بر تبلیغات شفاهی با میانجی‌گری هویت مقصد، مورد پژوهش: قلعه رودخان و ماسوله

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

4 کارشناس ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف از مطالعه حاضر، سنجش اثر رضایت گردشگر از مناطق گردشگری بر تبلیغات شفاهی با میانجی‌گری هویت مقصد گردشگری در بین گردشگران قلعه رودخان و ماسوله (شهر فومن) بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی می‌باشد که با استفاده از پیمایش اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه گردشگران در دو منطقه گردشگری ماسوله و قلعه رودخان بود که با توجه به نامشخص بودن تعداد جمعیت جامعه مورد بررسی، تعداد 385 نفر با استفاده از فرمول جوامع نامحدود کوکران به‌عنوان حجم نمونه تعیین گردید. جهت نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس استفاده ‌شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته شامل متغیرهای میزان رضایت گردشگران از مقصد، هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد بود. پایایی ابزار با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب بالاتر از 7/0 مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که دلبستگی مکانی و زیرشاخه‌های آن از آیتم‌های اصلی رضایت گردشگران است؛ همچنین هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد گردشگران بر تبلیغات شفاهی اثرگذار است. از نوآوری حاصل در این پژوهش می‌توان به این مورد اذعان کرد که رضایت گردشگر از مقصدهای گردشگری بر تبلیغات شفاهی اثرگذار است؛ اما این اثر از طریق متغیر میانجی‌گری هویت مقصد رخ می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of tourist satisfaction from tourist areas on word of mouth mediated by destination identity, Case study: Rudkhan and Masouleh castles

نویسندگان [English]

  • yazdan shirmohammadi 1
  • Mohammad Tagi Amini 2
  • Esmaeil Nasiri Hendkhaleh 3
  • Maryaam Bahrami 4
1 Associate Professor, Department of Business Management, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Business Management Management, phone number
3 Associate Professor, Department of Geography and Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran.
4 Msc. Department of Tourism Management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to measure the effect of tourist satisfaction with tourist areas on word of mouth through mediation of tourist destination identity among tourists of Qala-e Rudkhan and Masouleh (Fooman city). The research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of research method, which was performed using survey. The statistical population of the study included all tourists in the two tourist areas of Masouleh and Qaleh Rudkhan. Due to the uncertainty of the population of the study population, 385 people were determined as the sample size using the formula of Cochrane unlimited communities. Available sampling method was used for sampling. The research tools of the researcher-made questionnaire included the variables of tourists' satisfaction with the destination, destination identity, dependence on the destination, emotional attachment to the destination, social bond, memory of the destination and expectation from the destination. The reliability of the instrument was confirmed by using Cronbach's alpha test with a coefficient higher than 0.7. Findings showed that spatial attachment and its sub-branches are the main items of tourist satisfaction; Destination identity, dependence on the destination, emotional attachment to the destination, social bond, memory of the destination and expectation from the destination of tourists also affect oral advertising. From the innovation obtained in this research, it can be acknowledged that tourist satisfaction with tourist destinations has an effect on oral advertising; But this effect occurs through the mediating variable of destination identity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourist
  • Satisfaction
  • Word of Mouth
  • Tourism Destination Identity
  • Masouleh
 
 Abbaszadeh, M., Bani Fatemeh, H., & Alizadeh Aghdam, M.B., & Alavi, L. (2015).  Construction and validation of place attachment scale among the Residents of Tabriz. Urban sociological studies, 5(16), 31-858. (In Persian)
Akbari, M., Ebrahimpour,. M., & Eghdami Tatfi, M. (2019). A Study on the Effect of Perceived Nostalgia on Place Attachment. Tourism Studies, 13(44), 171-190. (In Persian)
Amerson, K., Rose, J., Lepp, A., & Dustin, D. (2019). Time on the trail, smartphone use, and place attachment among Pacific Crest Trail thru-hikers. Journal of Leisure Research, 51(3),1-17.
Asmelash, A. G., & Kumar, S. (2019). The structural relationship between tourist satisfaction and sustainable heritage tourism development in Tigrai, Ethiopia. Heliyon, 5(3), e01335.
Atlas, Laura. Weekley. (2019). The ties that bind: a study of neighborhood place attachment and its potential influence on the choice to relocate or rebuild after a natural disaster. Texas, USA
Baek, H., Oh, S., Yang, H.-D., & Ahn, J. (2017). Electronic word-of-mouth, box office revenue and social media. Electronic Commerce Research and Applications, 22, 13-23.
Balaji, M. S., Roy, S. K., & Lassar, W. M. (2017). Language divergence in service encounters: Revisiting its influence on word-of-mouth. Journal of Business Research, 72: 210-213. Chang, J-H., Wang, S-H., (2019). Different levels of destination expectation: The effects of online advertising and electronic word-of-mouth. Telematics and Informatics, 36, 27-38.
Chen, N., & Dwyer, L. (2017). Residents’ Place Satisfaction and Place Attachment on Destination Brand-Building Behaviors: Conceptual and Empirical Differentiation. Journal of Travel Research, 57(8), 1026-1041.
Chen, N., Dwyer, L., & Firth, T. (2014). Conceptualisation and measurement of the dimensionality of place attachment. Tourism Analysis, 19(3), 323-338.
Chena, N (Ch)., Dwyerb, L., & Firthd, T. (2018), Residents' place attachment and word-of-mouth behaviours: A tale of two cities. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 1-11.
Clarke, D., Murphy, C., & Lorenzoni, I. (2018). Place attachment, disruption and transformative adaptation. Journal of Environmental Psychology, 55, 81-89.
Ebrahimi, A.H., Shekari, A., & Nahid Shetab Booshehri, N. (2016). The Impact of Consumer Trust on Shopping Intention Mediated by Mouth-to-Mouth Advertising. Sport Management Studies, 8(40), 131-146. (In Persian)
Eusebio, C., Vieira, A. L., & Lima, S. (2018). Place attachment, host–tourist interactions, and residents’ attitudes towards tourism development: the case of Boa Vista Island in Cape Verde. Journal of Sustainable Tourism, 26(6), 890-909.
Garcia, G., Vandesande, A., & van Balen, K. (2018). Place attachment and challenges of historic cities: A qualitative empirical study on heritage values in Cuenca, Ecuador. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 8(3), 387-399.
Ghanbari, S., & Fatahi., A., Nasiri, H. (2018). Measurement tourists' satisfaction of the quality of tourism services using the model Kano-Servqual, Case Study: Papi Villages, KhoramAbad Township,Province Loorestan. Geographical Planning of Space, 9(33), 115-130. (In Persian)
Goussous, J. S., & Al-Hammadi, N. A. (2018). Place attachment assessment of a heritage place: A case study of the Roman amphitheater in downtown Amman. Jordan, Frontiers of Architectural Reserch, 7(1), 1-10.
Han, J., Kim, J., Susanna, L., Choong-Ki., & Kim, N. (2019). Role of place attachment dimensions in tourists’ decision-making process in Cittáslow. Journal of Destination Marketing Management, 11, 108-119.
Heidari, K., Heydarinejad, S., Saffari, M., & Khatibi, A. (2021). Investigating the leisure behavior of Iranians: the structural model of serious leisure, recreation specialization and place attachment. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 13(1), 77-93.
Jeuring, J. H. G., & Haartsen, T. (2017). Destination Branding by Residents: The Role of Perceived Responsibility in Positive and Negative Word-of-Mouth. Tourism Planning & Development, 14(2), 240-259.
Kazemi, A., Ghafari, M., Konjkav Monfared, A.R., & Taslimi,  A. (2015). Studying the Effect of Tourism Destinations Attachment on the Satisfaction and Loyalty of Tourists (Case Study: Domestic Tourists who Visited Isfahan). Journal of Tourism Planning and Development, 4(12), 34-51. (In Persian)
Kyle, G., Bricker, K., Graefe, A., & Wickham, T. (2004). An Examination of Recreationists' Relationships with Activities and Settings. Leisure Sciences, 26(2), 123-142.
Liu, Y., Lee, B-H., Lo, Y-Ch., & Yeh, S-S. (2018). The Effect of Activity Involvement on Place Attachment with Co-Creation as a Mediator. Advances in Hospitality and Leisure (Advances in Hospitality and Leisure, 14, 41-56.
Medina-Viruel, M. J., López-Guzmán, T., Gálvez, J. C. P., & Jara-Alba, C. (2019). Emotional perception and tourist satisfaction in world heritage cities: The Renaissance monumental site of úbeda and baeza, Spain. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 27, 100-226.
Meng, B.,  & Han, H. (2018). Working-holiday tourism attributes and satisfaction in forming word-of-mouth and revisit intentions: Impact of quantity and quality of intergroup contact. Journal of Destination Marketing Management, 9, 347-357.
Modiri. A., & Ashrafi Zanjani, A. (2014). Revitalization of Collective Memory in reconstruction after Natural Disasters and…Relying upon Identity of Place. JHRE  33(145), 45-62.
Mutanga, C. N., Vengesayi, S., Chikuta, O., Muboko, N., & Gandiwa, E. (2017). Travel motivation and tourist satisfaction with wildlife tourism experiences in Gonarezhou and Matusadona National Parks, Zimbabwe. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 20, 1-18.
 Nuseir, M. (2019). The impact of electronic word of mouth (e-WOM) on the online purchase intention of consumers in the Islamic countries–a case of (UAE). Journal of Islamic Marketing. 10(3), 759-767.
Oviedo-Garcia, M. A., & Vega-Vázquez, M., Castellanos-Verdugo, M., & Orgaz-Agüera, F. (2019). Tourism in protected areas and the impact of servicescape on tourist satisfaction, key in sustainability. Journal of Destination Marketing Management, 12, 74-83.
Rafigh, M., & Nortaghani, A.M. (2020). The investigation and assessment of place attachment and the effect of population variables on urban neighborhoods (Case study: Historical textures of Gorgan city). Geographical Planning of Space Quarterly Journal, 10(35), 35-50. (In Persian)
Ramkissoon, H., & Mavondo, F. T. (2015). The satisfaction–place attachment relationship: Potential mediators and moderators. Journal of Business Research, 68(12), 2593–2602.
Ranjbaryan, M.R.,  Jalilvand, S., & Fathi, S. (2012). The Impact of Word of Mouth on Inbound Tourists Attraction: The case of Isfahan. Geographical Research, 26(4), 47-66. (In Persian)
Rastbod, S., & Aflatounian, Z. (2017). The Relationship Between Place Attachment and Satisfaction of Visitors in Cinema Multiplex (Case Study: Pardis Melat and Koorosh, Tehran, Iran). Space Ontology International Journal, 7(2), 15-21.
Ratcliffe, E., & Korpela, K. M. (2016). Memory and place attachment as predictors of imagined restorative perceptions of favourite places. Journal of Environmental Psychology, 48, 120-130.
Sari, N., & Saputra, M. (2018). Tourist Decisions Visit Attractions In Lampung Province Through Electronic Word Of Mouth (E-WOM). Paper presented at the Prosiding International conference on Information Technology and Business (ICITB).
Septianto, F, & Chiew, T. M. (2018). The effects of different, discrete positive emotions on electronic word-of-mouth. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 1-10.
Septianto, F., & Chiew, T. M. (2018). The effects of different, discrete positive emotions on electronic word-of-mouth. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 1-10.
Septianto, F., & Chiew, T. M. (2018). The effects of different, discrete positive emotions on electronic word-of-mouth. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 1-10.
Shaikh, A. A., Karjaluoto, H., & Häkkinen, J. (2018). Understanding moderating effects in increasing share-of-wallet and word-of-mouth: A case study of Lidl grocery retailer. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, 45-53.
Shirkhodaei, M.,  Kadrifar, M. (2018). The effect of satisfaction and attachment to the place of residence on destination branding behaviors, the 3th national conference on modern management and accounting studies in Iran, (Karaj): 1-10. (In Persian)
Song, Z., & Soopramanien, D. (2019). Types of place attachment and pro-environmental behaviors of urban residents in Beijing. Cities, 84, 112-120
Strandberg, C., Styvén, M. E., & Hultman, M. (2020). Places in good graces: The role of emotional connections to a place on word-of-mouth. Journal of Business Research, 119, 444-452.
Stylidis, D. (2020). Using Destination Image and Place Attachment to Explore Support for Tourism Development: The Case of Tourism Versus Non-tourism Employees in EILAT. Journal of Hospitality & Tourism Research, 44(6), 951-973.
Su, L., Huang, Y., & Hsu, M. (2018). Unraveling the impact of destination reputation on place attachment and behavior outcomes among Chinese urban tourists. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 1(4), 290-308.
Trąbka, Agnieszka (2019). From functional bonds to place identity: Place attachment of Polish migrants living in London and Oslo. Journal of Environmental Psychology, 62, 67-73.
Twigger-Ross, C. L., & Uzzell, D. L. (1996). Place and identity processes. Journal of Environmental Psychology, 16(3), 205-220.
Vada, S., Prentice, C., & Hsiao, A. (2019). The influence of tourism experience and well-being on place attachment. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 322-330.
Wakefield, L. T., & Bennett, G. (2018). Sports fan experience: Electronic word-of-mouth in ephemeral social media. Sport Management Review, 21(2), 147-159.
Weng, Q., Wu, S., McElroy, J. C., & Chen, L. (2018). Place attachment, intent to relocate and intent to quit: The moderating role of occupational commitment. Journal of Vocational Behavior, 108, 78-91.
ابراهیمی، عبدالحسین؛ شکاری عاطفه شتاب بوشهری، ناهید (1395). تأثیر اعتماد مشتریان ب قصد خرید با میانجیگری تبلیغات دهان‌به‌دهان. مطالعات مدیریت ورزشی، 8(40)، 131-146.
اکبری، محس؛ ابراهیم‌پور ازبری، مصطفی و اقدامی تطفی، مریم (1397). بررسی تأثیر نوستالژی درک شده بر دلبستگی به مکان، مطالعات مدیریت گردشگری، 13(44)، 171-190.
رفیق، مژده و نورتقانی، عبدالمجید (1399). ارزیابی تعلق مکانی و تأثیر متغیرهای جمعیت شناختی در محلات شهری بافت تاریخی گرگان. مجله آمایش جغرافیایی فضا، 10(35)، 35-50.
رنجبریان، بهرام؛ جلیلوند، محمدرضا و فتحی، سعید (1390). تأثیر تبلیغات شفاهی بر جذب گردشگران خارجی: مورد مطالعه شهر اصفهان. تحقیقات جغرافیایی، 26(4/103)، 47-66.
شیرخدایی، میثم و قادری‌فر، مریم (1398). تأثیر رضایت و دلبستگی به محل اقامت بر رفتارهای برندسازی مقصد، سومین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران، (کرج): 10-1.
عباس‌زاده، محمد؛ بنی‌فاطمه، حسین؛ علیزاده اقدم، محمدباقر و علوی، لیلا (1394). ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش سازه‌ی دلبستگی مکانی در میان شهروندان شهر تبریز. مطالعات جامعه‌شناسی، 5(16)، 58-31.
قنبری، سیروس؛ فتاحی، احداله و نصیری، خدیجه (1398). سنجش رضایتمندی گردشگران از کیفیت خدمات گردشگری با استفاده از مدل کانو-سروکوال، مطالعه موردی: روستاهای دهستان سپیددشت، شهرستان خرم‌آباد، استان لرستان. مجله آمایش جغرافیا فضا، 9(33)، 115-130.
کاظمی، علی؛ غفاری، محمد؛ کنجکاو منفرد، امیررضا و تسلیمی بابلی، امین (1394). بررسی تأثیر احساس تعلق به مقاصد گردشگری بر رضایت و وفاداری گردشگر (مطالعه موردی: گردشگران خارجی سفر کرده به شهر اصفهان). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 4(12)، 34-52.
مدیری، آتوسا و اشرفی زنجانی، آلاله (1393). باززنده‌سازی خاطرات جمعی در بازسازی پس از بلایای طبیعی و... با تکیه بر هویت مکان. مسکن و محیط روستا، 33(145)، 45-62.