الزامات رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات شهری، مطالعه موردی: شهر شاهرود

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت و اقتصاد گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی و گردشگری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

چکیده

رضایت مصرف‌کننده در گردشگری به‌شدت تحت تأثیر ارائه خدمات، ظاهر محصول و شخصیت و وجهه مقصد گردشگری قرار دارد. در این راستا، نوشتار حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی الزامات رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات شهری و به روش توصیفی- تحلیلی تدوین گردید. جمع‌آوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و به روش میدانی از طریق پرسشنامه انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش شامل گردشگران شهر شاهرود بود که با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری پژوهش، تعداد 114 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامه­ها به روش تصادفی در میان آن‌ها توزیع گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات مثبت برابر با 81/0 و برای سؤالات منفی برابر با 72/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز از مدل کانو استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که در میان الزامات اساسی، مؤلفه ‌ایمنی محیط‌های گردشگری بیشترین نارضایتی و مؤلفه پارک‌ها و فضاهای طبیعی کمترین نارضایتی را در صورت برآورده نشدن به دنبال دارد. همچنین در میان الزامات عملکردی، مؤلفه نظافت و پاکیزگی فضاهای شهری و گردشگری بیشترین نارضایتی و مؤلفه نورپردازی فضاهای شهری و گردشگری کمترین نارضایتی را در صورت برآورده نشدن در پی دارد. در همین خصوص، در میان الزامات انگیزشی، مؤلفه خدمات و تسهیلات فرهنگی بیشترین رضایت و مؤلفه شرکت‌های گردشگری و راهنمایان تور کمترین رضایت را در صورت برآورده شدن به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Requirements of Tourists Satisfaction from Urban Facilities and Services, Case Study: Shahrud City

نویسندگان [English]

  • Sajad Ferdowsi 1
  • Yavar Babaei 2
1 Assistant Professor, Department of Tourism Management and Economics, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Asistant Professor, Department of Public Administration and Tourism, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Consumer satisfaction in tourism is strongly influenced by the provision of services, the appearance of the product and the personality and reputation of the tourist destination. In this regard, the present article was compiled with the aim of identifying and prioritizing the requirements of tourists' satisfaction with urban facilities and services and in a descriptive-analytical method. Data collection was done in a library and field method through a questionnaire. The statistical population of the research included the tourists of Shahrood city that due to the unlimited statistical population of the research, 114 people were selected as a statistical sample and the questionnaires were randomly distributed among them. Cronbach's alpha coefficient was calculated to be 0.81 for positive questions and 0.72 for negative questions. Kano model was used to analyze the data. The results indicate that among the basic requirements, the factor of safety of tourism environments make greatest dissatisfaction and the factor of parks and natural spaces make least dissatisfaction if they don’t supply. Also among the functional requirements, the factor of cleanliness of urban areas and tourism make greatest dissatisfaction and the factor of Lighting engineering of urban areas and tourism make least dissatisfaction if they don’t supply. In this regard, among the motivational requirements, the factor of cultural services and facilities make greatest satisfaction and and the factor of tourism companies and tour guides make least satisfaction if they supply.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Satisfaction
  • Marketing
  • Tourism
  • Urban Facilities
  • Urban Services
  • Shahrud
Aghaei, P., Raeesi, H., Oseti, K., & Mohammadi, H. (2014). Evaluation of the effects of tourism of second homes on sustainable rural development a case study of Oraman Takht village. The second national conference on tourism geography and sustainable environment. Hamedan: Institute of Environment Assessors of Hegmatane. (In Persian)
Ardakani, S. S., Mirghafouri, S. H. O. L., & Barghi, S. (2010). Specification and Prioritization of the Factors Affecting Foreign Tourists Satisfaction Level in Shiraz, Using Factor Analysis and MADM Techniques. Tourism Management Studies5(13), 1-24. (In Persian)
Atilgan, E., Akinci, S., & Aksoy, S. (2003). Mapping service quality in the tourism industry. Managing Service Quality An International Journal, 13(5), 412-422.
Bhattacharyya, S.K., & Rahman, Z. (2004). Capturing the customer’s voice, the centerpiece of strategy making: A case study in banking. European Business Review, 16(2), 128-138.
Bosley, H.E. (2009). Spatial tourist bubble: conceptualization of the urban Downtown Raleigh. North Carolina: North Carolina in transition.
 Chen, C.M., Lee, H.T., Chen, S.H., & Huang, T.H. (2011). Tourist behavioural intentions in relation to service quality and customer satisfaction in Kinmen National Park Taiwan. International Journal of Tourism Research, 13(5), 416-432.
Cheng, T.C.E., & Chiu, I.S. (2008). Critical success factors of business process reengineering in the banking industry. Knowledge and process Management, 15(4), 258-269.
Consulting Engineers of Tarh Memari Mohit (2011). Development and construction plan (comprehensive) and sphere of influence of Shahrood city. Ministry of Roads and Urban Development: Housing and Urban Development Organization of Semnan Province. (In Persian).
Darban Astaneh. A., & Ferdowsi, S., Shahmohammadi, H. R. (2018). Identifying the Most Desirable Locations for the Construction of Marine Tourism Sites (Case Study: Tonekabon). Journal of Geographical Data. 27(106), 229-239. (In Persian)
Delavar, A. (1996). Research method in psychology and educational sciences. Tehran: Virayesh Publications. (In Persian)
Dominici, G., & Guzzo, R. (2010). Customer satisfaction in the hotel industry: A case study from Sicily. International Journal of Marketing Studies, 2(2), 3-12.
Esu, B.B., & Arrey, V.M.E. (2009). Tourists’ satisfaction with cultural tourism festival: A case study of Calabar Carnival Festival, Nigeria. International Journal of Business and Management, 4(3), 116-128.
Fazli, S., & Alizadeh, M. (2009). Analysis and Optimum Ranking of Customer Needs: Integrating Kano in QFD Models. Iranian Journal of Trade Studies13(49), 145-170. (In Persian)
Ferdowsi, S., Aghandeh, M. A., & Babaei, Y. (2019).  Analytical on Risks and Hazards of Tourism Destinations (Case study: Bandar Anzali). Journal of Urban Ecology Researches. 10(20), 13-26. (In Persian)
Ferdowsi, S., Nazari Mazidi, N., & Mododi Arkhudi, M. (2018). Analysis on Index of Remaining Carrying Capacity of Host Community to Tourism Development (Case Study: Shahroud City). Journal of Applied Researches in Geographical Sciences. 18(49), 93-110. (In Persian)
Ferdowsi, S., Shahmohammadi, H. R., & Jalali, M. (2018). Study of Potentials of Tourism Climate in the Caspian Southern Coasts. Journal of Geographical Data. 26(104), 103-115. (In Persian).
Furlan, R., & Corradetti, R. (2010). An alternative approach to analyze customer or employee satisfaction data based on Kano Model. Quality Technology & Quantitative Management, 7(1), 1-13.
Ghaderi, E., Babaei, Y., Akbari Arbatan, G., & Ferdowsi, S. (2021). Explaining the Effect of Entrepreneurship Self-Efficacy and Innovation Capability on the Performance of Tourism Businesses (Tabriz as a case study). Journal of Tourism Planning and Development. 9(35), 112-134. (In Persian)
Ghaffari, M. (2011). Typology of domestic tourists who traveled to Isfahan based on travel motives. Master's thesis, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University. (In Persian)
 Goldner, C.R. & Ritchie, J.R.B. (2003). Tourism Principles practices philosophies. New Jersey: John Wiley & Sons.
Golestani, M., Ferdowsi, S., & Mojab, D. (2016). Evaluating the Climate Parameters Based on Development of Ecotourism in Noor City. Journal of Nivar. 40(90-91), 55-62. (In Persian)
Heydari, R. (2008). The basics of tourism industry planning. Tehran: SAMT Publications.
Hinch, T. D. (1996), Urban tourism: perspectives on sustainability. Journal of Sustainable Tourism, 4(2), 95-110.
 Hudson, S., Hudson, P., & Miller, G.A. (2004). The measurement of service quality in the tour operating sector: A methodological comparison. Journal of travel Research, 42(3), 305-312.
Jalali, M., Gandomkar, A., & Ferdowsi, S. (2017). Analyze and Explain the Effects of Tourism on the Quality of Life (Case study: Shahr-e-Babak in Kerman). Journal of Space Geographical Planning. 6(20), 161-174. (In Persian).
 Jansen-Verbeke, M. (1986). Inner-city tourism: Resources, tourists and promoters, Annals of Tourism Research, 13(1), 79-100.
Karoubi, M., & Ferdowsi, S. (2021). Impact of Perceived Social Apathy on Tourists' Behavioral Intentions. Leisure Studies, 40(5), 628-644. https://doi.org/10.1080/02614367.2021.1888308
 Lai, W.H., & Vinh, N.Q. (2013). How promotional activities and evaluative factors affect destination loyalty: Evidence from international tourists of Vietnam. International Journal of Marketing Studies, 5(1), 70-85.
 Lee, J., Kyle, G., & Scott, D. (2012). The mediating effect of place attachment on the relationship between festival satisfaction and loyalty to the festival hosting destination. Journal of Travel Research, 51(6), 754-767.
Lotfi, S. (2007). Investigating the development of urban tourism in interaction with ecotourism. Journals of Geographical Thought, 1(1), 169-157. (In Persian)
Mododi Arkhudi, M., & Ferdowsi, S. (2020). Evaluating Behavior Pattern of Supply and Demand in Tourism Based on the Changess of the Capitalist System (Case: Karaj City and Surrounding Villages). Journal of Urban Studies. 9(36), 85-100. (In Persian).
Mododi Arkhudi, M., & Ferdowsi, S. (2021). Explaining the Role of Ecotourism for the Development of Rural Communities (Case: Afin village). Journal of Geographical Research on Desert Areas. 9(1), 241-257. (In Persian)
Mododi Arkhudi, M., & Ferdowsi, S., Najafi Arkhudi, E. (2019). Investigating the Effective Factors on Loyalty and Length of Stay of Tourist in Hotels (A Case Study of Five-Star Hotels in Mashhad). Journal of Geography and Urban Space Development. 6(1), 207-222. (In Persian)
Morad, A., Mohammadian Mosammam, H., Haydari, S., & Aghayi, P. (2021). Analyzing the opportunities and challenges of tourism development in Javanrood city. Journal of Planning and Development1(1), 115-132. (In Persian)
Motiei Langeroudi, S. H., Ferdowsi, S., & Shahmohammadi, H. R. (2017). Explain the Effects of Satisfaction of Tourists in Nautical Tourism Marketing (Case Study: Coastal Areas of Golestan Province). Journal of Regional Planning. 7(26), 41-54. (In Persian)
Movahed, A. (2005). Urban tourism. Journal of Faculty of Literature and Humanities, 1(1), 73-98. (In Persian)
Movahed, A. (2007). Urban tourism. Ahvaz: Shahid Chamran University Press. (In Persian).
Movahed, A., & Dolatshah, S. (2011). An Investigation of Touristy Capacities in order to Urban Touristy Development in Khorramabad City. Geographical Planning of Space1(1), 87-102. (In Persian)
Neal, J.D., & Gursoy, D. (2008). A multifaceted analysis of tourism satisfaction. Journal of Travel Research, 47(1), 53-62.
Nemati, V., & Ferdowsi, S. (2021). Explaining the Effects of Rural Tourism Development on Carrying Capacity of Local Community: A Case Study of Kandolus Village, Noshahr County of Iran. Village and Development. 24(1), 53-80. doi: 10.30490/rvt.2020.324828.1141 (In Persian).
Nemati, V., Babaei, Y., Ferdowsi, S., Aghandeh, M. A., & Abbasgholizadeh, N. (2021). Impact of the Health Tourism on Promoting Social Well-being of the Host Community. Journal of Health. 12(2), 208-221. (In Persian)
 Oliveira, B. (2011). Determinantes de la satisfacción del turista: Un estudio en la ciudad de Guarujá-Brasil. Estudios y perspectivas en turismo, 20(1), 229-242.
Papoli yazdi, M. H., & Saqaei, M. (2006). Tourism, nature and concepts. 8th edition, Tehran: SAMT Publications. (In Persian)
 Pearce, D.G. (2001). An integrative framework for urban tourism research. Annals of tourism research, 28(4), 926-946.
Pourahmad, A., & Ferdowsi, S., Shahmohammadi, H. R. (2017). Explanation of climate comfort of coastal tourism. Journal of Marine Science and Technology. 81(81), 61-73. (In Persian).
Pourfaraj, A., Ghaderi, E., Jomehpour, M. & Ferdowsi, S. (2019). Analyzing Vulnerability of Geotourism Attractions in Tourism Destinations. Journal of Environmental Erosion Research. 9(3), 23-42. (In Persian).
Pourfaraj, A., Ghaderi, E., Jomehpour, M., & Ferdowsi, S. (2020). Conservation Management of Geotourism Attractions in Tourism Destinations. Geoheritage, 12(4), 1-21. https://doi.org/10.1007/s12371-020-00500-4
Pourmohammadi, M., Khalili, R., Karami, M., & Pourkarim, S. (2016). The Identification and Prioritization of Tourists’ Satisfaction: The Case of Tabriz. Geographical Journal of Tourism Space5(17), 1-24. (In Persian)
Rahmani, B., Shams, M., & Hatamifar, S. (2010). Feasibility of sustainable development of tourism in Malayer city using swot model. Journal of Geography and Environmental Studies, 13, 3-25. (In Persian).
Ranjbarian, B., & Zahedi, M. (2007). Tourism Industry Services. Isfahan: Cheharbagh Publications.
Rokneddin Eftekhari, A., Ramezannejad, Y., & Pourtaheri, M. (2017). Measuring of tourists satisfaction of coastal tourist destinations in rural areas of Guilan Province. Human Geography Research49(3), 571-585. (In Persian)
 Shaw, G., & Williams, A.M. (1994). Critical issues in tourism: a geographical perspective. New Jersey: Blackwell Publishers.
 Smith, A. (2005). Conceptualizing city image change: the re-imaging of Barcelona. Tourism Geographies, 7(4), 398-423.
Soleimani, M., Mohammadnejad, A., Khodadadi, P., & Ataei, A. (2015). Measuring Tourist's Satisfaction of the Mahabad City with an Emphasis on Shopping Tourism. Journal of Urban Economics and Management, 3(10), 139-155. (In Persian)
Taherikia, F., Fakharian, M., & Lajevardi, M. (2011). Identifying and prioritizing the factors affecting customer satisfaction from ABC powder product of Kandar company using the Kano model. Management Quarterly, 8(22), 67-81. (In Persian)
 Tian-Cole, S., Crompton, J.L., & Willson, V.L. (2002). An empirical investigation of the relationships between service quality satisfaction and behavioral intentions among visitors to a wildlife refuge. Journal of Leisure research, 34(1), 1-24.
 Timothy, D.J. (2005). Shopping tourism retailing and leisure. Bristol: Channel View Publications.
 Timothy, D.J., & Wall, G. (1995). Tourist accommodation in an Asian historic city. Journal of Tourism Studies, 6(2), 63-73.
 Toyama, M., & Yamada, Y. (2012). The relationships among tourist novelty familiarity satisfaction and destination loyalty: Beyond the novelty-familiarity continuum. International Journal of Marketing Studies, 4(6), 10-18.
 Xia, W., Jie, Z., Chaolin, G., & Feng, Z. (2009). Examining antecedents and consequences of tourist satisfaction: A structural modeling approach. Tsinghua Science and Technology, 14(3), 397-406.
 Yu, H., & Littrell, M.A. (2005). Tourists' shopping orientations for handcrafts: what are key influences?. Journal of Travel & Tourism Marketing, 18(4), 1-19.
 Zabkar, V. (2007). Quality and customer satisfaction in tourism a case of Slovenia. University of Ljubljana, Faculty of economics.
Zamani Farahani, H., & Ghazali, M. (2008). Residents’ attitudes and perception towards tourism development: A case study of Masooleh Iran. Tourism Management, 29(6), 1233-1236.
Zayyari, K., Amanpour, S., & Amiri Fahlyiani, M. R. (2013). factors in the development of urban tourism IdentifyEffectiveWith emphasis on Tourists Satisfaction (Case study: nourabad Mamasani). Territory10(1), 15-32. (In Persian)
Zhang, P., & Von Dran, G. (2001). Expectations and Ranking of Website Quality Features: Results of two Studies on User Perceptions. proceedings of the 34 Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii: IEEE Computer Society.
Ziaee, M., & Abbaspour, N. (2012). Evaluation of the quality of Tehran's urban tourism product from the point of view of domestic tourists. Tourism and Development Quarterly, 1(1), 76-96. (In Persian)
Ziaee, M., & Ferdowsi, S. (2020). A Systematic Review of Iranian Research in the Field of Geotourism Studies. Geoheritage, 12(4), 1-13. https://doi.org/10.1007/s12371-020-00519-7
Ziari, K. Rezvani, M. R., & Ferdowsi, S. (2020). Determination of physical-ecological carrying capacity of coastal tourism and its effectiveness of satisfaction of tourists (Case Study: Bandar Gaz). Journal of Environmental Science and Technology. 22(6), 189-202. (In Persian)
Ziari, K., Rezvani, M.R., & Ferdowsi, S. (2019). Determination of social carrying capacity of coastal tourists (Case Study: Bandar Gaz). Journal of Environmental Science and Technology. 21(5), 123-135. (In Persian)
Ziyari, K., Oshnooei, A., & Molaei Qelichi, M. (2014). Measuring tourist satisfaction with the quality of hotel services using the CSM index Case Study: Shiraz. urban tourism1(1), 1-15. (In Persian)
اردکانی، سعید؛ میرغفوری، سید حبیب‌الله و برقی، شاهین (1389). شناسایی و اولویت‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر سطح رضایت گردشگران خارجی در شیراز با استفاده از تکنیک‌های تحلیل عاملی و تصمیم‌گیری چند شاخصه. فصلنامه مطالعات گردشگری، 5(13)، 23-1.
آقایی، پرویز؛ رئیسی، حسین؛ اوسطی، کمال و محمدی، حسن (1393). ارزیابی اثرات گردشگری خانه‌های دوم بر توسعه پایدار روستایی مطالعه موردی روستای اورامان تخت. دومین همایش ملی گردشگری جغرافیا و محیط‌زیست پایدار، همدان: موسسه ارزیابان محیط­زیست هگمتانه.
پاپلی­‌یزدی، محمد­حسین و سقایی، مهدی (1385). گردشگری ماهیت و مفاهیم. چاپ هشتم، تهران: انتشارات سمت.
پوراحمد، احمد؛ فردوسی، سجاد و شاه‌محمدی، حمیدرضا (۱۳۹۶). تبیین آسایش اقلیمی گردشگری ساحلی. فصلنامه علوم و فناوری دریا، ۲1(۸۱)، 73-63.
پورفرج، اکبر؛ قادری، اسماعیل؛ جمعه‌پور، محمود و فردوسی، سجاد (۱۳۹۸). واکاوی آسیب‌پذیری جاذبه‌های ژئوتوریستی در مقصدهای گردشگری. فصلنامه پژوهش‌های فرسایش محیطی، ۹(۳)، 42-23.
پورمحمدی، محمدرضا، خلیلی، رضا، کرمی، مرتضی و پورکریم، سمیرا (1394). شناسایی و اولویت‌بندی الزامات رضایتمندی گردشگران شهری مطالعه موردی شهر تبریز. فصلنامه فضای گردشگری، 5(17)، 24-1.
جلالی، محبوبه؛ گندمکار، امیر؛ و فردوسی، سجاد (۱۳۹۵). واکاوی و تبیین اثرات گردشگری بر کیفیت زندگی (مطالعه موردی: شهربابک-کرمان). فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، ۶(۲۰)، 174-161.
حیدری، رحیم (1387). مبانی برنامه‌ریزی صنعت گردشگری. تهران: انتشارات سمت.
دربان آستانه، علیرضا، فردوسی، سجاد و شاه‌محمدی، حمیدرضا (۱۳۹۷). شناسایی مطلوب‌ترین نقاط جهت احداث سایت گردشگری دریایی (مطالعه موردی: شهرستان تنکابن). فصلنامه اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، ۲۷(۱۰۶)، 239-229.
دلاور، علی (1375). روش تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
رحمانی، بیژن؛ شمس، مجید و حاتمی فر، ساناز (1389). امکان‌سنجی توسعه پایدار گردشگری در شهر ملایر با استفاده از مدل swot. فصلنامه جغرافیا و مطالعات محیطی، شماره 3، 25-3.
رکن­الدین افتخاری، عبدالرضا؛ رمضان­نژاد، یاسر و پورطاهری، مهدی (1396). سنجش رضایت‌ گردشگران از مقاصد گردشگری ساحلی مناطق روستایی استان گیلان. نشریه پژوهش‌های جغرافیای انسانی، 49(3)، 585-571.
رنجبریان، بهرام و زاهدی، محمد (1386). خدمات صنعت گردشگری، اصفهان: انتشارات چهارباغ.
زیاری، کرامت‌الله، رضوانی، محمدرضا و فردوسی، سجاد (۱۳۹۸). تعیین ظرفیت تحمل اجتماعی گردشگران ساحلی (مطالعه موردی: بندر گز). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، ۲۱(۵)، 135-123.
زیاری، کرامت‌الله؛ رضوانی، محمدرضا و فردوسی، سجاد (۱۳۹۹). تعیین ظرفیت تحمل فیزیکی- اکولوژیکی گردشگری ساحلی و تأثیرپذیری آن از میزان رضایت‌مندی گردشگران (مطالعه موردی: بندر گز). فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط‌زیست، ۲۲(۶)، 202-189.
زیاری، کرامت­‌الله؛ امانپور، سعید و امیری فهلیانی، محمدرضا (1392). عوامل مؤثر در توسعه صنعت گردشگری شهری با تأکید بر عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران نمونه موردی شهر نورآباد ممسنی. فصلنامه جغرافیای سرزمین، 10(1)، 31-15.
زیاری، کرامت­الله، اشنویی، امیر و قلیچی مولایی، محمد (1393). سنجش رضایت گردشگران از کیفیت خدمات هتلداری با استفاده از شاخص CSM مطالعه موردی کلانشهر شیراز. فصلنامه گردشگری شهری، 1(1)، 15-1.
سلیمانی، منصور، محمد­نژاد، علی، خدادادی، پروین و عطایی، وحید (1394). سنجش رضایتمندی گردشگران از شهر مهاباد با تأکید بر گردشگری خرید. فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، 3(10)، 155-139.
ضیایی، محمود و عباسپور، نیلوفر (1391). ارزیابی کیفیت محصول گردشگری شهری تهران از دید گردشگران درون‌مرزی. فصلنامه گردشگری و توسعه، 1(1)، 96-76.
طاهری­کیا، فریز؛ فخاریان، میثم و لاجوردی، مسعود (1390). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر میزان رضایت مشتریان از محصول پودر آ.ب.ث شرکت کندر با استفاده از مدل کانو. فصلنامه مدیریت، 8(22)، 81-67.
غفاری، محمد (1391). گونه شناسی گردشگران داخلی سفر کرده به شهر اصفهان بر اساس انگیزه‌های سفر. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
فردوسی، سجاد؛ آغنده، محمدعلی و بابایی، یاور (۱۳۹۹). تحلیلی بر ریسک‌ها و مخاطرات مقاصد گردشگری (مطالعه موردی: بندر انزلی). مجله پژوهش‌های بوم‌شناسی شهری، ۱۰(۲۰)، 26-13.
فردوسی، سجاد؛ شاه‌محمدی، حمیدرضا و جلالی، محبوبه (۱۳۹۶). مطالعه پتانسیل‌های اقلیم گردشگری سواحل جنوبی دریای خزر. فصلنامه اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، ۲۶(۱۰۴)، 115-103.
فردوسی، سجاد؛ نظری مزیدی، نجمه و مودودی ارخودی، مهدی (۱۳۹۷). تحلیلی بر شاخص باقیمانده ظرفیت تحمل جامعه میزبان نسبت به توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر شاهرود). فصلنامه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، ۱۸(۴۹)، 110-93.
فضلی، صفر و علیزاده، مهدی (1387). تجزیه و تحلیل و اولویت‌بندی بهینه نیازهای مشتریان رویکرد مدل ادغامی Kano در QFD. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 13(49)، 170-145.
قادری، اسماعیل؛ بابایی، یاور؛ اکبری آرباتان، گلثوم و فردوسی، سجاد (1399). تبیین تأثیر خودکارآمدی کارآفرینی و قابلیت نوآوری بر عملکرد کسب‌وکارهای گردشگری (مورد مطالعه: شهر تبریز). نشریه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، ۹(۳۵)، 134-112.
گلستانی، میترا؛ فردوسی، سجاد و مجاب، درنا (1394). سنجش پارامترهای اقلیمی با هدف توسعه بوم گردی (اکوتوریسم) در شهرستان نور. نشریه نیوار، 39(91-90)، 62-55.
لطفی، صدیقه (1386). بررسی توسعه گردشگری شهری در تعامل با اکوتوریسم. دو فصلنامه اندیشه جغرافیایی، 1، 169-157.
محمدیان، حسن؛ حیدری، سامان؛ مرادی، ابوالفضل و آقایی، پرویز (1394). تحلیلی بر فرصت‌ها و چالش‌های توسعه صنعت گردشگری در شهر جوانرود. فصلنامه آمایش و توسعه چابهار، 1(1)، 132-115.
مطیعی لنگرودی، سید حسن، فردوسی، سجاد و شاه‌محمدی، حمیدرضا (۱۳۹۶). تبیین اثرات رضایتمندی گردشگران در بازاریابی گردشگری دریایی (موردمطالعه: نواحی ساحلی استان گلستان). فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، ۷(۲۶)، 54-41.
موحد، علی (1384). توریسم شهری. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 1(1)، 98-73.
موحد، علی (1386). گردشگری شهری. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
موحد، علی و دولتشاه، صدیقه (1390). بررسی ظرفیت‌های گردشگری جهت توسعه گردشگری شهری خرم‌آباد. نشریه آمایش جغرافیایی فضا، 1(1)، 102-87.
مودودی ارخودی، مهدی و فردوسی، سجاد (۱۳۹۹). سنجش الگوی رفتاری عرضه و تقاضای گردشگری مبتنی بر تحولات نظام سرمایه‌داری (مورد مطالعه: شهر کرج و روستاهای پیرامونی). فصلنامه مطالعات شهری، ۹(۳۶)، 100-85.
مودودی ارخودی، مهدی و فردوسی، سجاد (1400). تبیین نقش بوم­گردی در توسعه جوامع روستایی (موردمطالعه: روستای افین). مجله کاوش‌های جغرافیایی مناطق بیابانی، 9(1)، 257-241.
مودودی ارخودی، مهدی، فردوسی، سجاد و نجفی ارخودی، عصمت (۱۳۹۸). بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری و ماندگاری گردشگران در هتل‌ها (مطالعه موردی: هتل‌های پنج ستاره شهر مشهد). مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری، ۶(۱)، 222-207.
مهندسین مشاور طرح معماری محیط (1390). طرح توسعه و عمران (جامع) و حوزه نفوذ شهر شاهرود. وزارت راه و شهرسازی: سازمان مسکن و شهرسازی استان سمنان.
نعمتی، ولی، بابائی، یاور، فردوسی، سجاد، آغنده، محمدعلی و عباسقلی­زاده، ناطق (1400). تأثیر گردشگری سلامت بر ارتقاء رفاه اجتماعی جامعه میزبان. مجله سلامت و بهداشت، 12(2)، 221-208.
نعمتی، ولی و فردوسی، سجاد (۱۴۰۰). تبیین اثرات توسعه گردشگری روستایی بر ظرفیت تحمل جامعه محلی (مطالعه موردی: روستای کندلوس، شهرستان نوشهر). فصلنامه روستا و توسعه، ۲۴(۱)، 80-53.