جغرافیا و برنامه ریزی شهری
محمد حسن یزدانی؛ حسین سعدلونیا؛ قاسم زارعی؛ رحیم حیدری چیانه
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی ظرفیتهای بومشناختی و تأثیر آن در ارتقاء برند بازار شهر تبریز میباشد. این پژوهش با رویکرد پژوهشی ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی (ابتدا روشی کیفی و سپس روشی کمی) انجام شده است. در مرحلۀ اول، برای استخراج الگوی زمینهگرایی فضاهای تجاری سنتی که پیش از این الگویی در این مورد وجود نداشت با متخصصان مصاحبه ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی ظرفیتهای بومشناختی و تأثیر آن در ارتقاء برند بازار شهر تبریز میباشد. این پژوهش با رویکرد پژوهشی ترکیبی با طرح متوالی اکتشافی (ابتدا روشی کیفی و سپس روشی کمی) انجام شده است. در مرحلۀ اول، برای استخراج الگوی زمینهگرایی فضاهای تجاری سنتی که پیش از این الگویی در این مورد وجود نداشت با متخصصان مصاحبه شد و دادههای حاصل از مصاحبه با خبرگان با روش تحلیل مضمون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این تحلیل الگوی زمینهگرایی فضاهای تجاری سنتی را نشان داد. در ادامه و پس از تدوین گویهها زمینهگرایی در قالب پرسشنامه، پرسشنامه کامل -که شامل گویهها زمینهگرایی و ارزش ویژه برند بود- بین 374 نفر از گردشگران بازار تبریز توزیع و جمعآوری شد. در ادامه دادهها با استفاده از نرمافزار Smart-Pls و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که از دیدگاه گردشگران بازار تبریز، زمینهگرایی بر ارزش ویژه برند اثر مثبت داشت. در نتیجه میتوان از الگوی زمینهگرایی به دست آمده پژوهش حاضر و حفظ ارزشهای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی برای تقویت ارزش ویژه برند بازار تبریز بهره برد.