محیط زیست شهری
طیبه قلی پوردمیه؛ حیدر جهانبخش
چکیده
هدف از انجام این پژوهش؛ شناسایی و سنجش میزان تاثیرات مستقیم شاخص های کیفیت منظر بر طراحی بوم شناسانه، با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در فضاهای سبز شهر پردیس است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، مدیران و فعالان حوزه طراحی بوم شناسانه شهری بوده که با توجه قابلیت سنجش روش Smart-PLS با ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش؛ شناسایی و سنجش میزان تاثیرات مستقیم شاخص های کیفیت منظر بر طراحی بوم شناسانه، با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در فضاهای سبز شهر پردیس است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان، مدیران و فعالان حوزه طراحی بوم شناسانه شهری بوده که با توجه قابلیت سنجش روش Smart-PLS با حجم نمونه اندک، تعداد (34) نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب شدند. برای رتبهبندی متغیرهای شناسایی شده از روش تاپسیس فازی با طیف ۵ گانه لیکرت در Excel و برای بررسی رابطه کیفیت منظر و طراحی بومشناسانه شهر از روش معادلات ساختاری تفسیری در نرمافزار Smart-PLS استفاده شد. پایایی پرسشنامه با مقادیر آلفای کرونباخ 798/0 و نیز پایایی ترکیبی متغیرها 876/0 مورد تایید است. نتایج تحلیل ها نشان داد، عامل کیفیت منظر بر طراحی بوم شناسانه شهری تأثیر مستقیمی دارد. علاوه بر این، شاخص محیطزیستی با متغیرهای محیط شهری و شاخص زیست محیطی به ترتیب با متغیرهای محیط شهری به میزان 65 %، اقتصاد شهری به میزان 60 %، زیبایی شناختی به میزان 55 %، فرهنگی-اجتماعی به میزان 55% و با متغیر معنایی-ادراکی به میزان 45% رابطهی مستقیم و مثبتی را نشان داد. در این پژوهش، ارتباط مستقیم تأثیر شاخصهای کیفیت منظر و طراحی بومشناسانه با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در شهر پردیس با استفاده از FUZZY و Smart-PLS مورد سنجش قرار گرفت.
نظام سکونتگاهی و مسکن
آلا اسماعیلی؛ حیدر جهانبخش
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت منظر صوتی کرانه های ساحلی با تکیه بر جذب و ماندگاری مخاطبان در نوار ساحلی محله ی سورو در غرب شهر بندرعباس است. روش پژوهش بر اساس ماهیت داده ها کیفی- کمی و رویکرد آن توصیفی- تحلیلی میباشد. از تکنیک های کیفی صداپرسه و پرسش نامه و تکنیک کمی نقشه صوتی، جهت ارزیابی و تحلیل کیفیت منظر صوتی محدوده ی مورد نظر استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت منظر صوتی کرانه های ساحلی با تکیه بر جذب و ماندگاری مخاطبان در نوار ساحلی محله ی سورو در غرب شهر بندرعباس است. روش پژوهش بر اساس ماهیت داده ها کیفی- کمی و رویکرد آن توصیفی- تحلیلی میباشد. از تکنیک های کیفی صداپرسه و پرسش نامه و تکنیک کمی نقشه صوتی، جهت ارزیابی و تحلیل کیفیت منظر صوتی محدوده ی مورد نظر استفاده شده است. در تکنیک صداپرسه، منابع صوتی بیوفونی، آنتروفونی و ژئوفونی شناسایی گردید؛ جهت گردآوری داده های پرسش نامه، از 50 نفر از شهروندان و گردشگران نمونه گیری تصادفی صورت پذیرفت که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ با ضریب 964/0 تأیید شد، سپس داده های حاصل در نرم افزار spss تحلیل گردید. ارزیابی کمی محدوده نیز با استفاده از دستگاه Meter dbدر 30 نقطه ی مشخص شده صورت پذیرفت که نقاط مورد نظر به Arc Gis منتقل شد و نقشه صوتی تولید گردید. نوآوری پژوهش، ارزیابی منظر صوتی کرانه های ساحلی به منظور جذب و ماندگاری مخاطبان در این ناحیه است. نتایج حاصل از پژوهش، گویای کیفیت نامطلوب منظر صوتی در گستره ی مورد نظر می باشد، اما توجه به قابلیت های بالقوه ی کرانه و مدیریت مناسب آن می تواند، با ایجاد فضای شنیداری طبیعی و بومی، محیطی سرزنده و پویا جهت جذب و ماندگاری مخاطبان پدید آورد.
مسلم بیرانوند؛ حیدر جهانبخش؛ سمیه بیرانوند
چکیده
هدف از مطالعه حاضر امکانسنجی تدوین استراتژیها و برنامههای عملیاتی بومگرا برای توسعه سیستمهای حملونقل هوشمند شهر خرمآباد بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با استفاده از پیمایش اجرا گردید. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق پرسشنامه محقق ساخته در دو مرحله بود. جامعه آماری شامل مدیران، متخصصان مسئول و کارشناسان خبره در سازمان ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر امکانسنجی تدوین استراتژیها و برنامههای عملیاتی بومگرا برای توسعه سیستمهای حملونقل هوشمند شهر خرمآباد بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با استفاده از پیمایش اجرا گردید. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق پرسشنامه محقق ساخته در دو مرحله بود. جامعه آماری شامل مدیران، متخصصان مسئول و کارشناسان خبره در سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری خرمآباد و مشاورین مرتبط با سیستم حمل نقل میشد که تعداد 30 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. اولویتبندی استراتژیهای بهدست آمده از پرسشنامهها، با استفاده از روش ترکیبی (AHP و ACCEPT) و روش QSPM انجام شد. نتایج حاصل از این دو روش با استفاده از نرمافزار SPSS و از طریق محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن باهم مقایسه گردید و ضریب 98/0 بهدست آمد. تحلیلهای مربوط به روش ترکیبی (AHP و ACCEPT) با استفاده از نرمافزار EXPERT CHOICE صورت پذیرفت و نرخ ناسازگاری برای اولویتبندی اهداف، محورهای توسعه و استراتژیها در تمام مراحل اعدادی کوچکتر از 1/0 بهدست آمد. جهت تدوین استراتژیها از ماتریس SWOT استفاده شد. نوآوری تحقیق حاضر، استفاده از نرمافزارهای متفاوت از مطالعات پیشین و ارائه استراتژیها و برنامههای عملیاتی مناسب برای هوشمندسازی سیستمهای حملونقل شهری میباشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که شهر خرمآباد از نظر توسعه سیستمهای حملونقل هوشمند در وضعیت نامناسب قرار دارد. در خصوص اهداف کلان حملونقل هوشمند، اولویت به ترتیب با ایمنی، رضایت عمومی، بهبود محیطزیست و کاهش مصرف انرژی و زمان تأخیر بهدست آمد. همچنین در رابطه با شش محور توسعه حملونقل هوشمند نیز اولویت به ترتیب با مدیریت و سیاستهای سازمانی، تأمین مالی، نیروی انسانی، زیرساختهای فنی، محیط فرهنگی و موارد حقوقی بودند.
مسلم بیرانوند؛ حیدر جهان بخش
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی ساختار فضایی- کالبدی، مسائل و مشکلات موجود بافت فرسوده خرمآباد و عوامل مؤثر بر زیستپذیری این بافت برای ارائه راهکارهای علمی و عملی جهت بازآفرینی آن از طریق اعمال برنامههای راهبردی مداخلهگر بومگرا در جهت افزایش زیستپذیری است و با رویکردی توصیفی تحلیلی و بر مبنای دادهها و اطلاعات حاصل از مطالعه منابع ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی ساختار فضایی- کالبدی، مسائل و مشکلات موجود بافت فرسوده خرمآباد و عوامل مؤثر بر زیستپذیری این بافت برای ارائه راهکارهای علمی و عملی جهت بازآفرینی آن از طریق اعمال برنامههای راهبردی مداخلهگر بومگرا در جهت افزایش زیستپذیری است و با رویکردی توصیفی تحلیلی و بر مبنای دادهها و اطلاعات حاصل از مطالعه منابع کتابخانهای و اسناد و نوشتههای مربوطه و تحقیقهای میدانی، محدوده بافت فرسوده خرمآباد و جمعیت ساکن در این بافت انجام شده است. بررسی جامع وضعیت موجود و ارائه برنامههای راهبردی جهت رسیدن به الگویی است که در آن زیستپذیری بافت فرسوده ارتقاء یابد، نوآوری پژوهش حاضر میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که زیستپذیری در بافت فرسوده خرمآباد وضعیت مطلوبی ندارد و موانع رسیدن به یک زندگی مطلوب در بافت فرسوده شهر خرمآباد مسائل کالبدی و فنی و پس از آن به ترتیب مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی، مشکلات مدیریتی و اجرایی، مشکلات زیستمحیطی، مشکلات زیباییشناختی سیما و نمای شهری، مشکلات حقوقی و قانونی، مشکلات شبکههای ارتباطی و راههای دسترسی و مشکلات مربوط به تجهیزات و خدمات شهری میباشد که باید در سیاستگذاریهای شهری و برنامههای راهبردی مداخلهگر بومگرا مورد تأکید بیشتر قرار گیرند تا زیستپذیری بافت ارتقاء یابد.