زینت رنجبر؛ پری شکری فیروزجاه؛ غلامرضا جانبازقبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل فضایی تابآوری کالبدی با تأکید بر بازآفرینی شهری در شهرهای ساحلی غرب استان مازندران انجام شده است. این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی، به لحاظ هدف کاربردی میباشد. شیوه گردآوری دادههای تحقیق، مبتنی بر روش کتابخانهای و شیوه پیمایش میدانی (ابزار پرسشنامه) بوده است. جامعه آماری، 382 نفر از خانوارهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تحلیل فضایی تابآوری کالبدی با تأکید بر بازآفرینی شهری در شهرهای ساحلی غرب استان مازندران انجام شده است. این پژوهش از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی، به لحاظ هدف کاربردی میباشد. شیوه گردآوری دادههای تحقیق، مبتنی بر روش کتابخانهای و شیوه پیمایش میدانی (ابزار پرسشنامه) بوده است. جامعه آماری، 382 نفر از خانوارهای شهرهای نور، نوشهر، تنکابن، چالوس و رامسر میباشند. بدین منظور، از آزمون آماری تی یکطرفه، روش تصمیمگیری چندمعیاره ایداس و آزمون رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است. یافتههای نهایی تحقیق با توجه به نتیجه کلی آزمون تی یکطرفه برای تابآوری کالبدی مبین تابآوری ضعیف شهرهای ساحلی غرب استان مازندران در شرایط پیک سفر و وضعیت مطلوب پیش زمینههای تحقق بازآفرینی شهری در این شهرها است. براساس نتایج تکنیک ایداس از پنج شهر مورد مطالعه سه شهر در گروههای ضعیف یعنی «وضعیت تابآوری پایین و عدم تابآوری» قرار دارند. نتایج این تکنیک همچنین از وضعیت نامساعد بازآفرینی شهری در سه شهر نمونه حکایت دارد. نتایج رگرسیون چندمتغیره نیز بیانگر تأثیر معناداری بازآفرینی شهری در ارتقای تابآوری کالبدی شهرهای ساحلی غرب استان مازندران است. به این ترتیب با توجه به تابآوری کالبدی پایین شهرهای نمونه و همچنین فراهم بودن زمینههای لازم جهت تحقق بازآفرینی شهری در این شهرها، در صورت تأمین هرچه بیشتر پیش زمینههای تحقق بازآفرینی یکپارچه شهری و اجرای پروژههای آن، میتوان ارتقای سطح تابآوری این شهرها را انتظار داشت.
پری شکری فیروزجاه؛ خدیجه ادبی فیروزجایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل فضایی میزان تابآوری محلات 22 گانه شهر بابلسر در شاخصهای کالبدی است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی میباشد. بدین منظور، از مدل آنتروپی شانول جهت وزنده شاخصها و مدل تصمیمگیری چندشاخصه ویکور (VIKOR) جهت تحلیل و سطحبندی محلات مورد مطالعه با توجه به تابآوری کالبدی استفاده گردید. آنچه پژوهش حاضر را با ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل فضایی میزان تابآوری محلات 22 گانه شهر بابلسر در شاخصهای کالبدی است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی میباشد. بدین منظور، از مدل آنتروپی شانول جهت وزنده شاخصها و مدل تصمیمگیری چندشاخصه ویکور (VIKOR) جهت تحلیل و سطحبندی محلات مورد مطالعه با توجه به تابآوری کالبدی استفاده گردید. آنچه پژوهش حاضر را با تحقیقات پیشین متمایز مینماید، بررسی و تحلیل میزان تابآوری بافتهای مختلف شهر بابلسر به تفکیک محلات و با توجه به شاخصهای کالبدی (براساس کاربری اراضی داخل بافت) آنها است. بر اساس یافتههای پژوهش، 40 درصد محلات شهر بابلسر تابآور، 20 درصد نیمه تابآور و 40 درصد تابآوری پایین را از نظر شاخصهای کالبدی نشان میدهد. ارزیابی نهایی نشان داد که تابآوری کالبدی با تأکید بر کاربری اراضی در مواقع حوادث غیرمترقبه، میتواند موجب تسهل در خدماترسانی و کاهش خسارتهای احتمالی شود درحالی که 60 درصد محلات شهر بابلسر از این نظر تابآور نمیباشند.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
اسداله دیوسالار؛ پری شکری فیروزجاه؛ سجاد فردوسی
دوره 2، شماره 4 ، مهر 1390، ، صفحه 0-0
چکیده
چکیده در اکثر شهرهایمان به دلایل مختلف اقدام به دیواره چینی و بتن ریزی بستر رودخانه ها می نمایند و در مراحل بعد به دلیل بی توجهی و عدم مدیریت صحیح، اینگونه فضاها به زباله دانی شهر تبدیل شده و به عنوان فضایی متروکه مشکلات فراوانی را برای شهر به ارمغان می آورد. این در حالی است که امروزه برخورد با اینگونه فضاها در کشورهای دیگر به گونه ای ...
بیشتر
چکیده در اکثر شهرهایمان به دلایل مختلف اقدام به دیواره چینی و بتن ریزی بستر رودخانه ها می نمایند و در مراحل بعد به دلیل بی توجهی و عدم مدیریت صحیح، اینگونه فضاها به زباله دانی شهر تبدیل شده و به عنوان فضایی متروکه مشکلات فراوانی را برای شهر به ارمغان می آورد. این در حالی است که امروزه برخورد با اینگونه فضاها در کشورهای دیگر به گونه ای بالعکس در مقایسه با ایران انجام می گیرد. به طوریکه در اکثر جوامع خارجی به منظور ساماندهی و باز زنده سازی مسیل ها و رودخانه های شهری، عمدتا به تخریب دیواره ها و بستر بتنی رودخانه ها که در گذشته انجام گردیده، و سعی بر این دارند تا وضعیت رودخانه را از حالت کانال بودن به شکل طبیعی و اولیه آن برگردانند. در این راستا پژوهش حاضر به روش تحلیلی- توصیفی به بررسی مقایسه ای نحوه باز زنده سازی مسیل ها و رودخانه های شهری در ایران با تجارب جهانی موفق در این حوزه، می پردازد تا بتوان با شناخت کامل تر از ویژگی های این فضاها و همچنین نحوه باز زنده سازی آن ها، نقشی دیگر را نیز به آن ها واگذار نموده و استفاده بهینه ای از آن ها برد. نتایج این پژوهش ارائه راهبردها و سیاست هایی است تا با اعمال برنامه ریزی صحیح بتوان به وضعیت آشفته مسیل ها و رودخانه های شهری، صورتی دلپذیر و زیبا داد و این فضاها را به کریدوری سبز تبدیل نمود.
پری شکری فیروزجاه
دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1390، ، صفحه 75-82
چکیده
امروزه، رشد جمعیت و گسترش شهرها رابطه انسان و محیط زیست را در معرض خطر قرار داده که در نتیجه اثرات زیانباری را برای انسان و محیط زیست او به همراه داشته است. این مسئله از یک سو موجب رشد و توسعه سریع کلانشهرها و مناطق حاشیه آنها میگردد و از سوی دیگر مخاطراتی را درخصوص نحوه و چگونگی این توسعه در برابرشان قرار میدهد. در این راستا توزیع ...
بیشتر
امروزه، رشد جمعیت و گسترش شهرها رابطه انسان و محیط زیست را در معرض خطر قرار داده که در نتیجه اثرات زیانباری را برای انسان و محیط زیست او به همراه داشته است. این مسئله از یک سو موجب رشد و توسعه سریع کلانشهرها و مناطق حاشیه آنها میگردد و از سوی دیگر مخاطراتی را درخصوص نحوه و چگونگی این توسعه در برابرشان قرار میدهد. در این راستا توزیع نامناسب کاربریهای شهری که یکی از عمدهترین مسائل در شهرها بویژه شهرهای بزرگ است، میتواند ناپایداریهای زیستمحیطی مثل آلودگی هوا را در شهرها پدید آورد. ازاین رو هدف از این تحقیق تعیین سطح پراکنش کاربریهای شهری تبریز و تاثیر آن بر آلودگی هوا میباشد. بدین منظور در این پژوهش با استفاده از روش شناسی توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری ار منابع کتابخانهای مرتبط با موضوع به بررسی سطح پراکنش کاربریهای شهری تبریز پرداخته شد. روش مورد استفاده در این تحقیق نماگرهای توسعه عملکردی با اقتباس از مدل نماگر ترکیبی توسعه انسانی میباشد. نتایج بدست آمده از نماگرهای توسعهی عملکردی نشان میدهند که کاربریهای مورد مطالعه در مناطق مختلف شهر نامتناسب توزیع شدهاند بطوریکه بیشترین کاربریهای خدماتی و تجاری که در طول روز جمعیت و وسایل نقلیه زیادی را بطرف خود میکشاند در منطقه شش طرح جامع یعنی در بافت مرکزی شهر قرار گرفتهاند. این درحالی است که منطقه فوق در بین مناطق دیگر از کمترین کاربریهای ارتباطی و فضای سبز برخوردار میباشد که این عوامل منجر به بروز برخی ناپایداریهای ریست محیطی بخصوص افزایش غلظت آلایندههای هوا گردیده است.