مهجبین ردایی؛ اسماعیل صالحی؛ شهرزاد فریادی؛ محمدرضا مثنوی؛ لعبت زبردست
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناخت الگوهای اجرایی عقلانیت اکولوژیک در جهت ارتقای زیستپذیری در بناهای مسکونی کویری شهر یزد بوده است. روش انجام پژوهش توصیفی – تحلیلی و استنباطی بوده و معیارهای مؤثر در ارزیابی الگوی اجرایی عقلانیت اکولوژیک با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نظرات کارشناسان تعیین شدند. بهمنظور ارزیابی از 20 معیار اصلی استفاده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناخت الگوهای اجرایی عقلانیت اکولوژیک در جهت ارتقای زیستپذیری در بناهای مسکونی کویری شهر یزد بوده است. روش انجام پژوهش توصیفی – تحلیلی و استنباطی بوده و معیارهای مؤثر در ارزیابی الگوی اجرایی عقلانیت اکولوژیک با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نظرات کارشناسان تعیین شدند. بهمنظور ارزیابی از 20 معیار اصلی استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها پیمایش (نمونهگیری هدفمند، 4 خانه بومی از بافت کهن شهر کویری یزد) و پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی 86/0 و جامعه آماری شامل متخصصان شهرسازی، معماری و محیط زیست آگاه به معماری بومی مناطق کویری بود. نوآوری پژوهش، بررسی ارتباط عقلانیت اکولوژیک و زیستپذیری شهرهای کویری به خصوص در مقیاس معماری بنا است. نتاج نشان داد سکونتگاههای کهن کویری بر پایه اصول و قواعد عقلانیت اکولوژیک شکل گرفته و سمبلی از پایداری است. ازاینرو بازآفرینی اصول عقلانیت اکولوژیک در مقیاسهای متعدد، میتواند زمینهساز ارتقای پایداری و زیستپذیری بافتهای شهری معاصر باشد.
رؤیا رمضانی کیاسج محله؛ محمدجواد امیری؛ لعبت زبردست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات زیستمحیطی احداث بندر چمخاله در دو فاز ساختمانی و بهرهبرداری با استفاده از روش ماتریس RIAM انجام گردید. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده است. اطلاعات مورد نیاز با مرور گزارش ارزیابی پروژه، مطالعات کتابخانهای، مشاهدات میدانی و مصاحبه جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش 8840 نفر جمعیت شهر چاف و چمخاله در سال ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات زیستمحیطی احداث بندر چمخاله در دو فاز ساختمانی و بهرهبرداری با استفاده از روش ماتریس RIAM انجام گردید. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی بوده است. اطلاعات مورد نیاز با مرور گزارش ارزیابی پروژه، مطالعات کتابخانهای، مشاهدات میدانی و مصاحبه جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش 8840 نفر جمعیت شهر چاف و چمخاله در سال 1395 بوده است. در نتیجه با استفاده از ماتریس ارزیابی اثرات سریع، به تعیین اهمیت اثرات حاصل از احداث بندر پرداخته شد. نوآوری تحقیق، ارزیابی اثرات زیستمحیطی پیش از اجرای پروژه بهمنظور پیشبینی اثرات پروژه بوده است. نتایج نشان داد که پروژه در هر دو فاز ساختمانی و بهرهبرداری دارای اثرات مثبت قابل توجهی در بخش اجتماعی و اقتصادی است که از مهمترین آنها ایجاد شغل، افزایش سطح درآمد، بهبود سیستم حملونقل، افزایش سرمایهگذاری در منطقه و دسترسی به کالا و خدمات میباشد و مهمترین تأثیرات منفی پروژه، در بخش محیط فیزیکی و بیولوژیکی است که ازجمله میتوان به ایجاد آلودگی هوا، آلودگی صدا، تغییر کیفیت آب، از بین رفتن خصوصیات خاک و همچنین تأثیرات بر حیات گیاهی و جانوری اشاره کرد که با اقداماتی نظیر محدود کردن عملیات لایروبی در دورههای حساس زندگی جانداران و توسعه پوشش گیاهی در محدوده احداث بندر میتوان در جهت کاهش این اثرات گام برداشت.