جغرافیا و برنامه ریزی شهری
موسی عابدینی؛ الناز پیروزی؛ زهرا امینی؛ سمیه پرستار
چکیده
هدف از مطالعه حاضر مکانیابی بهینه فضای سبز شهر اردبیل با استفاده از مدل فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) و سیستم اطلاعات جغرافیایی بوده است و تلاش گردید، از معیارهای اقتصادی، موقعیتی و همجواری در قالب مدل ANP با استفاده از توابع همپوشانی سیستم اطلاعات جغرافیایی، مکانهای مناسب برای احداث فضای سبز شهر اردبیل، ارائه شود. تحقیق حاضر از ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر مکانیابی بهینه فضای سبز شهر اردبیل با استفاده از مدل فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) و سیستم اطلاعات جغرافیایی بوده است و تلاش گردید، از معیارهای اقتصادی، موقعیتی و همجواری در قالب مدل ANP با استفاده از توابع همپوشانی سیستم اطلاعات جغرافیایی، مکانهای مناسب برای احداث فضای سبز شهر اردبیل، ارائه شود. تحقیق حاضر از نوع تحلیلی- توصیفی با ماهت کاربردی ارائه شده است. با توجه به نقشه خروجی، زمینهای شهر اردبیل برای انتخاب مکان مناسب کاربری فضای سبز، به پنچ گروه با اولویت بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم طبقهبندی شده است. به منظور تطبیق نتایج بهدست آمده از الگوی ارائه شده در مکانیابی فضای سبز شهری با واقعیات موجود در محدوده مورد پژوهش، نقشه کاربری اراضی آن در محیط GIS تهه شده و نتایج بهدست آمده الگوی مذکور در نقشه کاربری اراضی منعکس گردیده است. با توجه به نقشه خروجی مدل ANP و مقایسه آن با نقشه کاربری اراضی محدوده مورد مطالعه، مشخص شد که زمینهای مناسب برای ایجاد فضای سبز تناسب زیادی با کاربری اراضی دارند. استفاده توام از مدل ANP و سیستم اطلاعات جغرافیایی در اولویتبندی و تعیین بهترین مکانهای شهر برای تعیین کاربریها نوآوری این تحقیق میباشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
رؤیا رمضانی کیاسج محله؛ الهام اسماعیلی علویجه؛ محمد جواد امیری
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل مکانیابی فضای سبز شهری در منطقه 4 تهران و تعیین مکانهای مناسب برای ایجاد فضای سبز میباشد. مکانیابی مناسب فضای سبز در سیمای شهرها، علاوه بر جنبههای زیبابی و تفریحی، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و حفظ تعادل محیط زیست داشته و اثرات اجتماعی مثبتی مانند سرزندگی و نشاط دارد. روش انجام پژوهش توصیفی– ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل مکانیابی فضای سبز شهری در منطقه 4 تهران و تعیین مکانهای مناسب برای ایجاد فضای سبز میباشد. مکانیابی مناسب فضای سبز در سیمای شهرها، علاوه بر جنبههای زیبابی و تفریحی، نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا و حفظ تعادل محیط زیست داشته و اثرات اجتماعی مثبتی مانند سرزندگی و نشاط دارد. روش انجام پژوهش توصیفی– تحلیلی بوده و معیارهای مؤثر در مکانیابی فضای سبز با استفاده از مطالعات کتابخانهای و نظرات کارشناسان تعیین شدند. مقایسه زوجی معیارها نسبت به یکدیگر با استفاده از روش چانگ (AHP فازی) انجام گرفت. نقشه معیارها در محیط GIS تهیه و در محیطIDRIS I استانداردسازی شد. سپس با استفاده از تکنیک OWA، وزنهای ترتیبی معیارها محاسبه و نقشه نهایی مکانیابی فضای سبز حاصل شد. نتایج نشان داد فاصله از مراکز مسکونی با 157/0 و فاصله از مراکز صنعتی با 053/0 به ترتیب بیشترین و کمترین وزن معیار را در مکانیابی مناسب فضای سبز شهری دارند. بنابراین مناسبترین و نامناسبترین مکانها برای ایجاد فضای سبز با توجه به اولویت پارامترها و سازگاری کاربریها با فضای سبز تعیین گردید. نوآوری این مطالعه در استفاده از تکنیک OWA، در مکانیابی فضای سبز است برای منطقه 4 تهران میباشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
بیژن دادرس؛ اصغر نوروزی؛ رامین ریاحی
چکیده
خطر زلزله از دیرباز تاکنون سکونتگاههای انسانی را مورد تهدید قرار داده است. با وجود پیشرفت علم و فنّاوری در عصر حاضر نیز انسان هنوز نتوانسته بهصورت دقیق به پیشبینی و مقابله با این بلای طبیعی بپردازد. با این وجود میتوان با مدیریت صحیح آثار زیانبار آن را به حداقل ممکن تقلیل داد. در پژوهش حاضر به مکانیابی سایتهای اسکان موقت ...
بیشتر
خطر زلزله از دیرباز تاکنون سکونتگاههای انسانی را مورد تهدید قرار داده است. با وجود پیشرفت علم و فنّاوری در عصر حاضر نیز انسان هنوز نتوانسته بهصورت دقیق به پیشبینی و مقابله با این بلای طبیعی بپردازد. با این وجود میتوان با مدیریت صحیح آثار زیانبار آن را به حداقل ممکن تقلیل داد. در پژوهش حاضر به مکانیابی سایتهای اسکان موقت برای آسیبدیدگان زلزله در شهر بروجن به عنوان یکی از اقدامات مدیریت بحران در این زمینه، پرداخته شده است. بدین منظور با استفاده از مطالعات کتابخانهای و بهرهگیری از نظر کارشناسان و متخصصین مدیریت بحران عوامل و پارامترهای مؤثر در مکانیابی سایتهای اسکان موقت شناسایی و سپس با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی وزن نهایی هر یک از عوامل مشخص گردید. با کاربرد سامانه اطلاعات جغرافیایی نیز نقشههای موردنظر در لایههای مختلف تهیه شدند. اطلاعات مکانی و غیرمکانی با استفاده از وزن نهایی هر یک از عوامل ترکیبشده و تجزیهوتحلیل در محیط GIS انجام گردید. خروجی پژوهش، مکانیابی بهترین سایتها برای اسکان موقت زلزلهزدگان میباشد. نتایج تجزیه و تحلیل مقایسات زوجی نشان داد که معیار زمینشناسی با ضریب 106/0 دارای کمترین اهمیت و معیار ایمنی با ضریب 376/0دارای بیشترین اهمیت میباشند. همچنین نتایج نشان داد پارکها، فضاهای سبز و مدارس بهترین مکانها برای ایجاد سایتهای اسکان موقت آسیبدیدگان زلزله در شهر بروجن میباشند. با توجه به این نکته که تامین فضای لازم برای سایتهای اسکان موقت در بخش مرکزی شهر با کمبود مواجه است.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
حسین قنبری؛ شهاب نوبخت حقیقی؛ مریم محمدی
دوره 8، شماره 15 ، خرداد 1396، ، صفحه 43-64
چکیده
مدیریت و هدایت جابهجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر، مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است. کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیرساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزا مختلف آن و هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیرساختهای سیستم حمل و نقل مراکز شهرهای بزرگ، پارکینگهای طبقاتی عمومی هستند که نقش ...
بیشتر
مدیریت و هدایت جابهجایی انسان و کالا در سطح معابر یک شهر، مهمترین هدف ایجاد سیستمهای حمل و نقل شهری است. کارکرد این سیستم وابسته به وجود زیرساختهای لازم و نیز قرارگیری مناسب اجزا مختلف آن و هماهنگی این اجزا با یکدیگر است. یکی از مهمترین زیرساختهای سیستم حمل و نقل مراکز شهرهای بزرگ، پارکینگهای طبقاتی عمومی هستند که نقش عمدهای در کاهش پارک حاشیهای و روانی ترافیک ایفاء میکنند. این پارکینگها زمانی میتوانند کارایی لازم را داشته باشند که در مکان مناسب احداث شوند. این تحقیق با روش توصیفی – تحلیلی و با هدف مکانیابی علمی پارکینگهای طبقاتی در سطح شهر رشت انجام گرفته است. در این راستا بر اساس ادبیات تحقیق و نظر کارشناسان حوزه ترافیک، شهرسازی و برنامهریزی شهری 8 شاخص از جمله فاصله از مراکز جاذب سفر شامل مراکز تجاری، اداری - خدماتی، تفریحی - پذیرایی، دسترسی به معابر شریانی و میادین اصلی، فاصله از نقاط آبگیر و قابلیت و سازگاری کاربریها انتخاب گردید و با استفاده از مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اقدام به تجزیه و تحلیل داده شد که سرانجام نقشه همپوشانی شده نهایی پهنههای مستعد جهت استقرار پارکینگهای طبقاتی تشکیل شد. در ادامه با استفاده از نقشه نهایی به دست آمده از مدل تحقیق، طی بازدید میدانی در پهنههایی که مشخص شد، دارای قابلیت خیلی خوب و خوب هستند. اراضی دارای مساحت لازم جهت ساخت پارکینگ و در وضعیت فعلی به صورت بایر، زمین بایر، پارکینگ غیرطبقاتی و یا ساختمان فرسوده و مخروبه هستند، به تعداد 9 نقطه به مساحت 35547 مترمربع جهت ساخت پارکینگ طبقاتی شناسایی شد و با توجه به میزان تقاضای پارکینگ و ضرورت رفع معضل کمبود پارکینگ به ترتیب اهمیت اولویت بندی شدند.
سیستم های اطلاعات جغرافیایی
سید علی علوی؛ محدثه معززبرآبادی؛ اسدالله دیوسالار؛ بهبود جعفری
دوره 7، شماره 13 ، خرداد 1395، ، صفحه 9-18
چکیده
دستیابی به تعادل در توزیع فضایی منابع و خدمات رسانی در سطح شهرها یکی از اهداف اصلی دولت ها میباشد. منطقه 7 شهرداری مشهد با جمعیتی حدود 220000 نفر و با مساحت محدوده 5200 هکتار یکی از پرترددترین مناطق شهری مشهد است. شبکه جایگاههای سوخت CNG از اجزای اصلی شبکه خدمات شهری است که به عنوان تامین کننده سوخت بخش حمل و نقل درون شهری عمل نموده است که ...
بیشتر
دستیابی به تعادل در توزیع فضایی منابع و خدمات رسانی در سطح شهرها یکی از اهداف اصلی دولت ها میباشد. منطقه 7 شهرداری مشهد با جمعیتی حدود 220000 نفر و با مساحت محدوده 5200 هکتار یکی از پرترددترین مناطق شهری مشهد است. شبکه جایگاههای سوخت CNG از اجزای اصلی شبکه خدمات شهری است که به عنوان تامین کننده سوخت بخش حمل و نقل درون شهری عمل نموده است که از لحاظ ملاحظات ترافیکی، شهرسازی و ایمنی و محیط زیست دارای اهمیت میباشد. هدف از این تحقیق مکانیابی جایگاههای سوخت CNG منطقه 7 شهر مشهد میباشد. در این تحقیق از روشها و قابلیتهای مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی، و منطق فازی استفاده شده است. برای پیادهسازی عملگر فازی در محیط GIS، ابتدا معیارهای تاثیرگذار در مکانیابی استخراج و وارد محیط GIS شد، این شاخصها عبارتند از: دسترسی به معابر اصلی درجه یک، مراکز با تراکم جمعیتی بالا، فضای سبز، کاربریهای تجاری و فاصله از کاربری مسکونی، کاربری آموزشی و فاصله از ایستگاههای موجود. در مرحله بعد مقدار عضویت فازی برای هر یک از پارامترها (فازی سازی) مشخص شد. سپس لایههای وزن دار شده روی هم گذاشته شد و در نهایت مناسبترین پهنه در نقشه نهایی نشان داده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که محدوده جنوبی و جنوب شرقی منطقه فاقد جایگاه سوخت میباشد و برای احداث جایگاههای جدید این مناطق در اولویت قرار دارند.