محیط زیست شهری
سارا داز؛ عطا غفاری گیلانده؛ علی عزیزی
چکیده
در پژوهش حاضر برای بررسی روند تغییرات کاربری فضای سبز شهری گرگان از تصاویر سنجندههای ماهواره لندست 5، 7 و 8 به ترتیب متعلق به سالهای 1366، 1380 و 1393 استفاده شده است. پس از پیشپردازش لازم در تصاویر، نقشههای کاربری و پوشش اراضی هر سال با روش طبقهبندی نظارت شده، در سه کلاس اراضی ساخته شده، بایر و فضای سبز تهیه گردید. در ادامه فرآیند ...
بیشتر
در پژوهش حاضر برای بررسی روند تغییرات کاربری فضای سبز شهری گرگان از تصاویر سنجندههای ماهواره لندست 5، 7 و 8 به ترتیب متعلق به سالهای 1366، 1380 و 1393 استفاده شده است. پس از پیشپردازش لازم در تصاویر، نقشههای کاربری و پوشش اراضی هر سال با روش طبقهبندی نظارت شده، در سه کلاس اراضی ساخته شده، بایر و فضای سبز تهیه گردید. در ادامه فرآیند طبقهبندی مورد صحتسنجی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که بین سالهای 1366 تا 1380 فضای سبز 55/4 کیلومترمربع کاهش داشته است. همچنین بین سالهای 1380 تا 1393 مناطق ساخته شده به میزان 39/15 درصد معادل 48/5 کیلومترمربع افزایش و در مقابل فضای سبز 98/1 کیلومترمربع تغییرات کاهشی داشته است. نتایج حاصل از بررسی روند تغییرات طی 27 سال نشان داد که فضای سبز به میزان قابلتوجهی علیرغم گسترش کالبدی شهر کاهش یافته، بهطوریکه از 40/16 کیلومترمربع در سال 1366 به میزان 87/9 کیلومترمربع در سال 1393 رسیده است. نتایج این تحقیق میتواند گام مؤثری در راستای مدیریت بهتر فضای سبز شهری گرگان ایفاء نماید.
عطا غفاری گیلانده؛ چنور محمدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی ابعاد سرزندگی در پیادهراه اسفریس شهر اردبیل و ارائه راهکارهای مؤثر در ارتقای سرزندگی پیادهراه میباشد. پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری شهروندان هستند که به پیادهراه مراجعه کردهاند و چون نامشخص میباشد از فرمول برآورد حجم نمونه برای جامعه آماری دارای حد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش ارزیابی ابعاد سرزندگی در پیادهراه اسفریس شهر اردبیل و ارائه راهکارهای مؤثر در ارتقای سرزندگی پیادهراه میباشد. پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی و از نظر هدف کاربردی است، جامعه آماری شهروندان هستند که به پیادهراه مراجعه کردهاند و چون نامشخص میباشد از فرمول برآورد حجم نمونه برای جامعه آماری دارای حد نامعین استفاده شد که با استفاده از فرمول کوکران 385 نفر از شهروندان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند، ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بوده که میزان پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمده نشاندهندة پایایی خوب پرسشنامه میباشد. 31 مؤلفه در چهار بعد کاربری و فعالیت، کالبدی، دسترسی و ارتباطات و زیستمحیطی انتخاب شدند و در راستای پاسخ به مسئله تحقیق از تحلیل مبتنی بر آزمونهای آماری متناسب در محیط SPSS (تی تک نمونهای و فریدمن) استفاده شد، در رابطه با نوآوری پژوهش حاضر میتوان بیان داشت تاکنون پژوهشی درباره سرزندگی پیادهراه اسفریس صورت نگرفته است. نتایج نشان میدهد، میانگین بعد کاربری و فعالیت، بعد کالبدی، بعد دسترسی و ارتباطات و بعد زیستمحیطی بهطور معنادار بیشتر از معیار میانگین (عدد 3) است که نشاندهنده وضعیت نسبتا مطلوب و تاحدی بالاتر از حد متوسط میباشد. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که رتبهبندی ابعاد از نظر شهروندان معنادار است و شهروندان رتبهبندی متفاوتی از ابعاد سرزندگی پیادهراه دارند.
رضا هاشمی معصوم آباد؛ عطا غفاری گیلانده؛ علیرضا محمدی
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، تحلیل فضایی پراکنش کاربری آموزشی شهر اردبیل بوده است. در همین راستا، با استفاده از مدلهای آمار فضایی، تحلیل لکههای داغ و خودهمبستگی فضایی در نرمافزار Arc/GIS به بررسی نحوه توزیع فضایی کاربریهای آموزشی در سطح شهر اردبیل پرداخته شد. دادههای تحقیق به روش اسنادی و با مراجعه به منابع و سازمانهای مربوطه گردآوری ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، تحلیل فضایی پراکنش کاربری آموزشی شهر اردبیل بوده است. در همین راستا، با استفاده از مدلهای آمار فضایی، تحلیل لکههای داغ و خودهمبستگی فضایی در نرمافزار Arc/GIS به بررسی نحوه توزیع فضایی کاربریهای آموزشی در سطح شهر اردبیل پرداخته شد. دادههای تحقیق به روش اسنادی و با مراجعه به منابع و سازمانهای مربوطه گردآوری گردید. استفاده از روشهای تحلیل آمار فضایی در پراکنش کاربریهای آموزشی و دادههای بروز زمانی (۱۳۹۵) و مکانی (محلات شهر اردبیل) از نوآوریهای پژوهش حاضر میباشد. نتایج بهدست آمده نشان داد که نواحی 6، 7 و 10، از منطقه 3 و ناحیه 6، از منطقه 1 بلوکهای دارای وزنه بالای کاربری آموزشی و غلظت بالای لکههای داغ بودند. ناحیه 11، از منطقه 1، ناحیه 11، از منطقه 3 و نواحی 4، 8 و 9 از منطقه 2، نیز بلوکهای با وزنه پایین آموزشی و غلظت کم لکههای داغ بودند که این نواحی به لحاظ پایداری در سطح پایینتری قرار داشتند. همچنین براساس شاخص موران، توزیع فضایی کاربریهای آموزشی در شهر اردبیل بهصورت خوشهای میباشد. نتایج تحلیل تابع رگرسیون در محیط ادریسی نیز نشان داد که بین کاربری آموزشی و جمعیت، کاربریهای مسکونی، درمانی، اداری انتظامی، تجاری، تجاری- خدماتی و ورزشی، همبستگی مثبت وجود دارد. بین کاربری فرهنگی و فضای سبز و کاربری کارگاهی – صنعتی با کاربری آموزشی، همبستگی منفی برقرار است.