گردشگری
سجاد فردوسی؛ یاور بابائی
چکیده
رضایت مصرفکننده در گردشگری به شدت تحت تأثیر ارائه خدمات، ظاهر محصول و شخصیت و وجهه مقصد گردشگری قرار دارد. در این راستا، نوشتار حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات شهری تدوین گردید. جمعآوری دادهها به صورت کتابخانهای و به روش میدانی از طریق پرسشنامه انجام پذیرفت. ...
بیشتر
رضایت مصرفکننده در گردشگری به شدت تحت تأثیر ارائه خدمات، ظاهر محصول و شخصیت و وجهه مقصد گردشگری قرار دارد. در این راستا، نوشتار حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف شناسایی و اولویتبندی الزامات رضایتمندی گردشگران از امکانات و خدمات شهری تدوین گردید. جمعآوری دادهها به صورت کتابخانهای و به روش میدانی از طریق پرسشنامه انجام پذیرفت. به منظور توزیع پرسشنامه، با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری پژوهش، تعداد 114 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پرسشنامهها به روش تصادفی در میان آنها توزیع گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات مثبت برابر با 81/0 و برای سؤالات منفی برابر با 72/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مدل کانو استفاده گردید. نتایج حاکی از آن است که در میان الزامات اساسی، مؤلفه ایمنی محیطهای گردشگری با ضریب نارضایتی 987/0- بیشترین نارضایتی و مؤلفه پارکها و فضاهای طبیعی با ضریب نارضایتی 885/0- کمترین نارضایتی را در صورت برآورده نشدن به دنبال دارد. همچنین در میان الزامات عملکردی، مؤلفه نظافت و پاکیزگی فضاهای شهری و گردشگری با ضریب نارضایتی 938/0- بیشترین نارضایتی و مؤلفه نورپردازی فضاهای شهری و گردشگری با ضریب نارضایتی 797/0- کمترین نارضایتی را در صورت برآورده نشدن در پی دارد. در همین خصوص، در میان الزامات انگیزشی، مؤلفه خدمات و تسهیلات فرهنگی با ضریب رضایت 880/0 بیشترین رضایت و مؤلفه شرکتهای گردشگری و راهنمایان تور با ضریب رضایت 763/0 کمترین رضایت را در صورت برآورده شدن به همراه دارد.
گردشگری
سحر طبیبیان
چکیده
رشد سریع صنعت گردشگری و اولویت دادن به منافع اقتصادی در مناطق حفاظت شدهی اطراف تهران، اصول توسعه پایدار را به زیر پا نهاده و فشار روزافزونی را بر محیط زیست به دنبال دارد از این رو به منظور کاهش این فشار، محاسبه ظرفیت برد مناطق گردشگری بعنوان راهکار کلیدی توصیه میشود. هدف اصلی در این پژوهش تعیین ظرفیت برد گردشگری در منطقه حفاظت شده ...
بیشتر
رشد سریع صنعت گردشگری و اولویت دادن به منافع اقتصادی در مناطق حفاظت شدهی اطراف تهران، اصول توسعه پایدار را به زیر پا نهاده و فشار روزافزونی را بر محیط زیست به دنبال دارد از این رو به منظور کاهش این فشار، محاسبه ظرفیت برد مناطق گردشگری بعنوان راهکار کلیدی توصیه میشود. هدف اصلی در این پژوهش تعیین ظرفیت برد گردشگری در منطقه حفاظت شده ورجین به جهت نزدیکی به پایتخت و با برخورداری از طبیعت کمنظیر از جاذبههای بومشناسی است. روش انجام تحقیق در پژوهش حاضر، پیمایشی و از نوع توصیفی -تحلیلی میباشد. دادههای مورد نظر از طریق مصاحبه با محیط بانان، آمار آب و هوایی از ایستگاه سینوپتیک لواسان و با بهرهگیری از نرمافزار GIS جهت نمایش موقعیت و توپوگرافی منطقه جمعآوری شد. تعیین ظرفیت برد، باروشTCC بهعنوان ابزار کمی در سه سطح فیزیکی، واقعی و مؤثر محاسبه گردید. جهت تعیین ظرفیت برد گسترده، جاذبههای بومشناسی، نظیر بازدید ازحیات وحش، منابع آب و همچنین کوهنوردی انتخاب و ظرفیت برد جاذبه های طبیعی مورد نظر بر اساس (نفر/هکتار/روز) تعیین و سپس با استاندارد جهانی Baud-Bovy مقایسه گردیدند. برآورد ظرفیتهای برد مؤثر در هر سه جاذبه گردشگری مشخص کرد که محاسبات انجام شده، کمتر از 5 نفر در هر هکتار بوده و با استاندارد جهانی مرتبط با طبیعت (بادباوی و لاوسون) مطابقت دارد. نتایج حاصل از پژوهش مذکور بیانگر ظرفیت برد مناسب جهت توریسم گسترده و جذب گردشگر در منطقه حفاظتشده ورجین میباشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
یزدان شیرمحمدی
چکیده
امروزه پلتفورمهای رزرو بخش اقامتی اهمیت زیادی در مناطق شهری پیدا کردهاند. این سایتهای رزرو چند وجهی تحولی را در صنعت اقامتی رقم زدهاند. در سطح خرد، این پلتفورمهای مجموعهای از اتاقهای خصوصی، آپارتمانها و خانهها است که هرکدام متعلق به یک مالک شخصی است و در مکانهای مختلف واقع شده و به طور مستقل اداره میشود. هدف این پژوهش ...
بیشتر
امروزه پلتفورمهای رزرو بخش اقامتی اهمیت زیادی در مناطق شهری پیدا کردهاند. این سایتهای رزرو چند وجهی تحولی را در صنعت اقامتی رقم زدهاند. در سطح خرد، این پلتفورمهای مجموعهای از اتاقهای خصوصی، آپارتمانها و خانهها است که هرکدام متعلق به یک مالک شخصی است و در مکانهای مختلف واقع شده و به طور مستقل اداره میشود. هدف این پژوهش بررسی اثر اصالت برند، اصالت میان فردی و اصالت وجودی تجربه گردشگران شهری بر طنین برند اقامتی سایتهای رزو اینترنتی در مناطق بوم گردی شهرهای استان گیلان است که این تأثیر اصالت برند با توجه به نقش میانجی عشق برند، سرزندگی و احساس به یادماندن تجربه مورد سنجش قرار گرفته است. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس و تعداد آن 384 نفر بود. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیلهای آماری نیز با استفاده روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. برآورد تحلیل مسیر این پژوهش نشان داد که اصالت برند پلتفورمهای رزور اینترنتی با ضریب مسیر993/0بر عشق برند اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین ضریب مسیر فرضیه اثر اصالت وجودی بر سرزندگی566/0و ضریب مسیر فرضیه اصالت میان فردی بر سرزندگی488/0است. یافتهها پژوهش نشان داد که بیاد ماندنی بودن تجربه گردشگر بر برجستگی برند با ضریب مسیر 985/0 اثر است؛ بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون فرضیههای تحقیق، به مدیران این نوع پلتفورمهای اقامتی توصیه میشود، تصویر سایت اقامت مسافران را ارتقا بخشند؛ ابتکارات مختلف برای مسافران ابتکار را در نظر بگیرند؛
فائزه اسدیان اردکانی؛ شمس السادات زاهدی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ارتباط علت و معلولی میان عوامل مؤثر بر توسعه اکوتوریسم در شهر یزد به روش توصیفی - تحلیلی اجرا گردید. جامعه آماری شامل خبرگان آشنا با صنعت گردشگری و اکوتوریسم شهر یزد بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری داده از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. پایایی ابزار سنجش 7/0 بهدست ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ارتباط علت و معلولی میان عوامل مؤثر بر توسعه اکوتوریسم در شهر یزد به روش توصیفی - تحلیلی اجرا گردید. جامعه آماری شامل خبرگان آشنا با صنعت گردشگری و اکوتوریسم شهر یزد بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری داده از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. پایایی ابزار سنجش 7/0 بهدست آمد. نوآوری پژوهش تعیین روابط علی بین عوامل مؤثر بر توسعه اکوتوریسم با رویکرد دیماتل فازی در شهر یزد است. نتایج پژوهش نشان داد عوامل تأثیرگذار بر توسعه اکوتوریسم در شهر یزد شامل «مدیریت و برنامهریزی مناسب»، «تربیت و آموزش نیروی انسانی در زمینه اکوتوریسم»، «نظارت مستقیم دولت و نهادهای وابسته بر افراد فعال در حوزه اکوتوریسم»، «وجود کارشناسان مسلط به زبانهای زنده دنیا در کنار جاذبههای توریستی»، «فرهنگسازی توسعه گردشگری و ترویج فرهنگ توریستپذیری به شهروندان (جامعه میزبان)»، «تلاش در جهت افزایش امنیت در منطقه» و «وضع قوانین محیط زیستی بهمنظور تشدید اخذ جرایم و اعمال محدودیتهای بیشتر» میباشد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
محسن آرمین؛ وجیهه قرباننیا خیبری؛ الهه عظیمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کلیماگردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد جهت بهرهگیری پایدار از ظرفیتهای طبیعی شهرهای استان در جهت توسعه گردشگری و ارتقاء جایگاه آن در صنعت گردشگری کشور انجام شده است. برای این منظور، آسایش اقلیم گردشگری شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از شاخص TCI در پنج ایستگاه هواشناسی یاسوج، سیسخت، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت کلیماگردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد جهت بهرهگیری پایدار از ظرفیتهای طبیعی شهرهای استان در جهت توسعه گردشگری و ارتقاء جایگاه آن در صنعت گردشگری کشور انجام شده است. برای این منظور، آسایش اقلیم گردشگری شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از شاخص TCI در پنج ایستگاه هواشناسی یاسوج، سیسخت، دهدشت، دوگنبدان و لیکک بررسی شد. تحلیل توأم پتانسیل اکوتوریسمی و شرایط کلیماگردشگری نوآوری تحقیق محسوب می گردد. نتایج نشان داد که در ماههای فصل بهار و پاییز هم در شهرهای پهنه گرمسیری و هم در شهرهای پهنه سردسیری استان میتوان مکانهای مناسب جهت گردشگری به لحاظ آسایش اقلیمی پیدا کرد. در ماههای فصل تابستان فقط شهرهای پهنه سردسیری استان یعنی شهرهای سیسخت و یاسوج شرایط مناسبی برای گردشگری به لحاظ آسایش اقلیمی دارند، در حالی که در ماههای فصل زمستان وضعیت شهرهای پهنه گرمسیری استان از لحاظ گردشگری مناسب است. برای سفر به شهر یاسوج و سیسخت بهترین زمان در سال، ماههای خرداد، اردیبهشت و شهریور با وضعیت اقلیم گردشگری عالی است. برای سفر به شهر دوگنبدان، دهدشت و لیکک بهترین زمان در سال ماههای فروردین، آبان و اسفند با وضعیت اقلیم گردشگری عالی و خیلی خوب است. برای دید و بازدید از کل شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد بهترین زمان در سال ماههای مهر، آبان و اردیبهشت با وضعیت اقلیم گردشگری خیلی خوب است.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
سجاد فردوسی؛ محمدعلی آغنده؛ یاور بابائی
چکیده
پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف شناسایی و اولویتبندی ریسکهای گردشگری انجام شده است. دادههای پژوهش به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. سنجش روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی انجام شده و نیز ، برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده است که میزان ...
بیشتر
پژوهش حاضر، به روش توصیفی- تحلیلی و با هدف شناسایی و اولویتبندی ریسکهای گردشگری انجام شده است. دادههای پژوهش به صورت کتابخانهای و همچنین به روش میدانی از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. سنجش روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی انجام شده و نیز ، برای سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفادهشده است که میزان آن با 76/0 دارای ضریب قابل قبولی میباشد. در این زمینه، برای شناسایی ریسکهای استنباط شده از تحلیل عاملی اکتشافی و جهت اولویتبندی ریسکهای شناساییشده، از آزمون آماری فریدمن استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که شاخص اقتصادی و مالی با رتبه میانگین 85/2، بیشترین احتمال وقوع را دارا میباشد و در رتبه یک قرارگرفته است. سپس، شاخص امکانات و خدمات با رتبه میانگین 48/2 در رتبه دوم می باشد و پس از آن شاخص ایمنی و امنیت با رتبه میانگین 08/2 در رتبه سوم قرارگرفته است. همچنین، شاخص بهداشت و سلامت با رتبه میانگین 77/1 در رتبه چهارم، شاخص بلایای طبیعی با رتبه میانگین 74/1 در رتبه پنجم قرار گرفتهاند. شاخص فرهنگی و اجتماعی با رتبه میانگین 26/1، کمترین احتمال وقوع را دارد و در رتبه ششم قرار میگیرد. در پایان مقاله نیز اولویتبندی ریسکهای استنباط شده از دیدگاه گردشگران صورت گرفته شده است.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
فرحناز اکبراقلی؛ مهدی وفائی
چکیده
گزارشهای سازمان جهانی گردشگری بیانگر این مطلب میباشد که امروزه گردشگری به یکی از بزرگترین صنایع دنیا تبدیل شده است. آنچه که در بحث گردشگری حائز اهمیت است تنها مسائل اقتصادی از قبیل اشتغالزایی، ارزآوری و ... نمیباشد؛ بلکه نقش آن در توسعه پایدار شهری و در کنار آن پاسخگویی به یکی از مهمترین نیازهای انسانی یعنی نیاز ...
بیشتر
گزارشهای سازمان جهانی گردشگری بیانگر این مطلب میباشد که امروزه گردشگری به یکی از بزرگترین صنایع دنیا تبدیل شده است. آنچه که در بحث گردشگری حائز اهمیت است تنها مسائل اقتصادی از قبیل اشتغالزایی، ارزآوری و ... نمیباشد؛ بلکه نقش آن در توسعه پایدار شهری و در کنار آن پاسخگویی به یکی از مهمترین نیازهای انسانی یعنی نیاز به امنیت، آرامش روحی و روانی و تفریح و سرگرمی است که انسان با رفتن به محیطهای طبیعی و سپریکردن مدتی در آنجا، سبب ارضای این نیاز ذاتی او میگردد. در این راستا، پژوهش حاضر، به دنبال شناسایی پهنههای دارای قابلیت گردشگری در یکی از مناطق مستعد گردشگری در حوزه نفوذ کلانشهر مشهد، یعنی دهستان ابرده میباشد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- تحلیلی با هدف کاربردی است که از طریق مطالعات اسنادی و میدانی و همچنین استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام میگیرد. بدین منظور، ابتداء عوامل مؤثر در پهنهبندی به روش دلفی شناسایی شده و سپس با روش تحلیل سلسله مراتبی و با استفاده از نرم افزار expert choice به متغیرها وزن داده میشود. در ادامه لایههای مختلف در نرم افزار GIS به وسیله توابع overley تلفیق شده و امتیاز هر پهنه با توجه به کل عوامل مؤثر و وزن آنها، بهدست آمده و سپس کل پهنهها به سه دسته پهنههای با ظرفیت بالا، متوسط و کم برای گردشگری، طبقهبندی شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد که تنها 15 درصد اراضی موجود در دهستان ابرده دارای ظرفیت بالای گردشگری میباشد که بر این اساس، در جهت رونق هر چه بیشترگردشگری در این منطقه لازم است با توجه به ظرفیت بالقوه موجود در هر پهنه، کاربری جاذب گردشگر برای آنها پیشنهاد گردد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
نازنین شیرانی سرمازه؛ غلامرضا سبزقبائی؛ نرگس شیرانی؛ سیده سولماز دشتی
چکیده
در این پژوهش سعی گردید ظرفیت برد گردشگری بوستان خلیجفارس فولادشهر بهعنوان یکی از پارکهای شهری موردبررسی قرار گیرد. هدف اصلی این تحقیق مقایسه انواع ظرفیت برد گردشگری با استفاده از روش IUCNو شناسایی نقاط ضعف و قوت آن بهعنوان راهکاری جهت بهبود مدیریت آن، میباشد. دادههای لازم از طریق بازدید میدانی، پرسشنامه، آمار اقلیمی ایستگاه ...
بیشتر
در این پژوهش سعی گردید ظرفیت برد گردشگری بوستان خلیجفارس فولادشهر بهعنوان یکی از پارکهای شهری موردبررسی قرار گیرد. هدف اصلی این تحقیق مقایسه انواع ظرفیت برد گردشگری با استفاده از روش IUCNو شناسایی نقاط ضعف و قوت آن بهعنوان راهکاری جهت بهبود مدیریت آن، میباشد. دادههای لازم از طریق بازدید میدانی، پرسشنامه، آمار اقلیمی ایستگاه هواشناسی زرینشهر و نیز نظر کارشناسان جمعآوری گردید.نتایج حاصل از بهکارگیری دستورالعمل IUCNنشان داد که بوستان خلیجفارس با مساحت 93000 مترمربع دارای ظرفیت برد فیزیکی 325872 نفر، ظرفیت برد واقعی 78183 نفر و ظرفیت برد مؤثر 39091 نفر در سال میباشد. همچنین ظرفیت برد خدماتی پارک بیش از ظرفیت برد مدیریتی آن بوده است، لذا پیشنهاد میگردد پیش از طراحی و اجرای زیرساختها و امکانات گردشگری در پارکهای شهری، ابتدا اقدام به برآورد ظرفیت برد ﻣﺆﺛﺮ نموده و طراحی و بهکارگیری امکانات، بر اساس اصول و متناسب با ظرفیت برد اجرا گردد.
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
علی حاجی نژاد؛ فاطمه اسلام فرد؛ محمد رضا علیزاده
دوره 3، شماره 5 ، فروردین 1391، ، صفحه 23-34
چکیده
وجود خدمات و امکانات گردشگری ی از پیش نیازهای مهم در برنامهریزی گردشگری و توسعه این بخش به حساب میآید. پژوهش حاضر با هدف سطح بندی و تعیین میزان توسعه یافتگی امکانات گردشگری موجود و خدمات بین راهی در مراکز شهرستانهای استان فارس صورت گرفته است. روش بررسی این پژوهش توصیفی تحلیلی است. برای تعیین شاخصها و اهمیت وزنی از مدل دلفی و برای ...
بیشتر
وجود خدمات و امکانات گردشگری ی از پیش نیازهای مهم در برنامهریزی گردشگری و توسعه این بخش به حساب میآید. پژوهش حاضر با هدف سطح بندی و تعیین میزان توسعه یافتگی امکانات گردشگری موجود و خدمات بین راهی در مراکز شهرستانهای استان فارس صورت گرفته است. روش بررسی این پژوهش توصیفی تحلیلی است. برای تعیین شاخصها و اهمیت وزنی از مدل دلفی و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل تاپسیس استفاده شده است در ادامه ماتریسهای IFEو EFE جهت برنامه ریزی راهبردی تدوین شده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از کتابها، منابع آماری و پیمایش میدانی بهره گرفته شده است. به استناد یافتههای تحقیق، ضریب پراکندگی به دست آمده حکایت از تفاوت و شدت نابرابری در میزان بهرهمندی از زیر ساختهای گردشگری است. به گونهای که شهر شیراز از نظر میزان برخورداری در طیف بسیار خوب قرار داشته و میزان برخورداری شهر لار در طیف متوسط واقع شده است. دو شهرستان مرودشت و فیروز آباد نیز از نظر میزان برخورداری از خدمات، امکانات و زیر ساختهای گردشگری در طیف ضعیف قرار داشته و 17 شهرستان باقی مانده استان نیز در طیف بسیار ضعیف قرار گرفتهاند. همچنین بررسی ماتریس های IFE و EFEنشان میدهد که وضعت گردشگری شهرستان در محافظه کارانه است در این صورت باید جهت برنامه ریزی از استراتژیهای WO که هدفش کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصتها می باشد، استفاده نماییم.